Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 28.8.2022

 »Mitä te tästä sanotte? Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. Hän meni toisen luo ja sanoi: ’Poikani, mene tänään viinitarhaan työhön.’ ’En minä halua’, poika vastasi. Sitten hän kuitenkin tuli toisiin ajatuksiin ja meni. 

»Isä meni toisen pojan luo ja sanoi tälle saman. Poika vastasi: ’Menen kyllä, isä’, mutta ei mennytkään. Kumpi näistä kahdesta teki, mitä hänen isänsä tahtoi 

»Edellinen», he vastasivat. Jeesus sanoi: »Totisesti: portot ja publikaanit menevät Jumalan valtakuntaan ennemmin kuin te. 

(Matt.21:28-31) 

 

Usko ja elämä 

Jeesus kävi keskustelua temppelin ylipappien ja kansan vanhimpien kanssa. Jeesus esitti heille vertauksen kahdesta pojasta.  

Viinitarha on vertaus taivasten valtakunnasta. Vertaus kertoo siitä, miten toteutamme elämässämme Jumalan tahtoa, mutta se kertoo myös katumuksesta, sekä mahdollisuudesta kääntymykseen ja parannukseen.  

Ylipapit ja kansan vanhimmat osasivat kyllä vastata Jeesuksen kysymykseen aivan oikein. Silti Jeesus sanoo heille, että portot ja publikaanit pääsevät taivasten valtakuntaan ennemmin kuin he. Jeesuksen sanat kuulostavat yllättävän kovilta ja tuomitsevilta. Seuraava jae, joka on jostakin syystä jätetty katkelmasta pois, selittää tätä ehkä hieman paremmin. Jeesus jatkaa: “Johannes avasi teille vanhurskauden tien, mutta te ette uskoneet häntä. Portot ja publikaanit sen sijaan uskoivat, ja vaikka te sen näitte, te ette jälkeenpäinkään tulleet katumukseen ettekä uskoneet häntä.” (jae 32) Jeesus viittaa profeetta Johannes Kastajaan, joka saarnasi parannusta.  

Emme aina kykene täyttämään elämässämme Jumalan tahtoa, eikä Jumalan tahto aina ole sitä, mitä me itse tahdomme. Mutta meillä on aina mahdollisuus katumukseen ja parannukseen. Elämässämme tulee välillä aikoja, jolloin on hyvä tarkastella siihen asti elettyä elämää, omia tapojamme ja kenties muuttaa jotakin omassa tavassamme toimia tai ajatella. Onko sinun elämässäsi tapahtunut joskus jotakin sellaista, jota olet jälkeenpäin katunut, mutta myös oppinut siitä jotain? Joskus meidän täytyy tarkastella omaa toimintaamme myös yhteisönä, miten me voimme esimerkiksi kirkkona tai yhteiskuntana toimia rakentavammin? 

Ensimmäinen poika ei halunnut totella isänsä käskyä ja kieltäytyi, mutta tuli myöhemmin katumapäälle. Hän osoitti myös rehellisyyttä ilmaistessaan haluttomuutensa. Toinen poika sen sijaan yritti miellyttää isäänsä vastaamalla niin kuin tämä toivoi, mutta ei kuitenkaan tehnyt hänen tahtonsa mukaan. Rehellisyys ja teot painavat enemmän kuin kauniit sanat.  

Tämän sunnuntain aiheena on usko ja elämä. Usko ja Kristuksen seuraaminen on tärkeää. Meitä muistutetaan usein siitä, miten emme tule autuaaksi omien tekojemme kautta vaan uskosta. Kolikon kääntöpuoli on siinä, ettei uskoa ja elämää voi erottaa toisistaan. Elämme uskoa todeksi myös tekojemme kautta. Ja silloin, kun olemme tehneet jotakin väärää, meidän tulee katumuksen lisäksi myös tehdä parannusta ja pyrkiä oppimaan virheistämme. Armo tulee todeksi siinä, että ei ole koskaan liian myöhäistä yrittää uudelleen.  



”Poikani, mene tänään viinitarhaan työhön”


Matteusevangeliet kapitel 21, vers 28-31 

 
”Vad säger ni om det här: En man hade två söner. Han vände sig till den ene och sade: ’Min son, gå ut och arbeta i vingården i dag.’ 
Han svarade: ’Nej, det vill jag inte’, men sedan ångrade han sig och gick. 
Mannen vände sig till den andre och sade samma sak. Han svarade: ’Jag skall gå, herre’, men han gick inte. 
Vilken av de båda gjorde som fadern ville?” De svarade: ”Den förste.” Då sade Jesus till dem: ”Sannerligen, tullindrivare och horor skall komma före er till Guds rike. 

 

Tro och liv 

Jesus pratade med överpräster och de folkets äldste i templet. Jesus berättade dem en liknelse om två söner. 

Vingård är en liknelse för Guds rike. Liknelsen handlar om hur följer vi Guds vilja i våra liv, men det handlar också om ånger, omvändelse och möjlighet till bättring.  

Överpräster och de folkets äldste visste vad de skulle svara på Jesu fråga. Men ändå säger Jesus till dem: ”Sannerligen, tullindrivare och horor skall komma före er till Guds rike.” Jesu ord låter ganska hårt. För att förstå bättre varför han säger så, vi måste läsa en vers till som för någon orsak här lämnats bort från vår evangeliebok, vers 32: “Johannes kom, och han visade er vägen till rättfärdighet, men ni trodde inte på honom. Tullindrivarna och hororna trodde på honom, och ni såg det, men inte heller då ångrade ni er och trodde på honom.”  Jesus pratar om profeten Johannes döparen som gick före Jesus och predikade om omvändelse.  

Det är inte alltid lätt att följa Guds vilja i våra liv. Och kanske Guds vilja är inte alltid det som vi vill. Men vi har alltid möjlighet för bättring. Ibland är det bra att titta på spegel och börja om. Ibland vi måste ändra våra sätt att tänka eller göra saker. Har det hänt någonting i ditt liv, som du har ångrat mycket men som du har också lärt mycket av?  

Den förste son först vägrade att jobba i vingården, man han ångrade sig och gick ändå, medan den andra sonen bara sade vad sin pappa ville höra men gick inte. Handlingar väger mer än vackra ord.  

Dagens tema är tro och liv. Vi pratar mycket om tro, vi pratar mycket att vi måste tro på Jesus, och ge ära till Gud, att vi är räddade endast av Guds nåd. Vi skall inte göra goda handlingar för att få ära till sig själv. Men på andra hand, man kan inte skiljas tro och liv från varandra. Vi måste leva i tro. Om vi har sårat någon eller gjort någonting fel, vi skall inte bara be om ursäkt, utan också lära sig någonting och göra bättre nästa gång. Men det är nåd, att det är aldrig för sent att ändra sig. Även om vi skulle först säga nej till Guds kallelse lämnar Jesus oss aldrig utan det finns alltid möjlighet till omvändelse, och möjlighet att följa Jesus tillbaka till den rätta vägen.  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Saarna muistimessussa Korkalovaaran kappelissa 27.9.2015

Palmusunnuntain saarna Klosterin kirkossa 24.3.2024

Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 2.7.2023