Predikan i regnbågsmässa i Fors kyrka 27.5.2022

 Jeremia kapitel 29, vers 11-14 

Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka. Jag skall ge er en framtid och ett hopp. När ni åkallar mig och ber till mig skall jag lyssna på er. När ni söker mig skall ni finna mig. Ja, om ni helhjärtat söker efter mig skall jag låta er finna mig, säger Herren.  

Kära vänner och syskon i Kristus. Så som Tuula sade i sina inledningsord, regnbågsmässa är en mässa för oss alla, men speciellt för HBTQ-personer. Ändå känner jag också mycket glädje och tacksamhet, för att jag får vara och predika här, därför att det har inte varit självklart att ha den här möjligheten. På min tidigare arbetsplats, i Finland, sade församlingsrådet och kyrkoherden ‘nej’ till att fira regnbågsmässa. Och på två senaste år vi har inte kunnat fira Pride på grund av pandemin. Så det känns speciellt även till mig för att kunna dela glädje med er alla.  

I kyrkan vi älskar att säga, att alla är välkomna så som man är. Men på många sätt vi måste fortsätta jobba för att det blir så i verkligheten överallt, för att det är mer än bara vackra ord. Tillsammans vi kan skapa en tryggare kyrka för oss alla. Och jag, som kyrkans anställda, har större ansvar. Jag måste börja från mig själv, ifrågasätta mina fördomar och vara medveten om mina privilegier. Jag måste fortsätta lära, lyssna och ge plats. Att jag flyttade till Sverige nästan tre år sedan, och att vara en del av nationella minoritet och språkminoritet har gett mig lite mer förståelse om hur är det att leva i minoritet. Men det räcker om mig.. Låt oss prata lite om Gud också.  

Jag skall ge er en framtid och ett hopp, säger Gud. Vad önskar du om din framtid? Vad drömmar du om? Vad ger dig hopp i livet?  

Profeten Jeremia förkunnar om Gud som bryr sig, som skapar ny och som vill vara nära människan. Gus, som hör och lyssnar på våra böner. Den som söker och längtar efter Gud, får ropa till Gud. Gud möter oss på vägen. Gud, som finns även när livet är svårt och fyllt med sorg, ångest, oro eller rädsla. Gud, vår skapare, har inga fördomar eller gränser i sin kärlek. Guds kärlek är en förebild till oss, om hur vi kan vara bättre medmänniskor till varandra.   

Vi har rätten att drömma. Vi har rätten att vara vi. Det är en bra början om vi vågar säga högt vad vi önskar från framtiden, om vi vågar att ropa. Så våga leta dina drömmar. Vi har rätten att drömma om mer rättvis kyrka, samhälle och världen, en bättre framtiden. Ibland det kräver kritik mot dem som har makt, en profetisk röst. Men tillsammans vi har kraft att ändra hela världen om vi vill. Det finns en framtid, och det finns alltid hopp.  


" Jag skall ge er en framtid och ett hopp."




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Saarna muistimessussa Korkalovaaran kappelissa 27.9.2015

Palmusunnuntain saarna Klosterin kirkossa 24.3.2024

Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 2.7.2023