Predikan i konfirmationsmässa 22.5.2022

Lukasevangeliet kapitel 11, vers 1-13

En gång hade Jesus stannat på ett ställe för att be. När han slutade sade en av hans lärjungar till honom: ”Herre, lär oss att be, liksom Johannes lärde sina lärjungar.” 
Då sade han till dem: ”När ni ber skall ni säga: 
Fader, låt ditt namn bli helgat. 
Låt ditt rike komma. 
Ge oss var dag vårt bröd för dagen som kommer. 
Och förlåt oss våra synder, 
ty också vi förlåter var och en som står i skuld till oss. 
Och utsätt oss inte för prövning.” 
Han sade till dem: ”Tänk er att någon av er går till en vän mitt i natten och säger: ’Käre vän, låna mig tre bröd. 
En god vän som är på resa har kommit hem till mig, och jag har ingenting att bjuda på.’ 
Då kanske han där inne säger: ’Lämna mig i fred. Dörren är redan låst, och jag har barnen hos mig i sängen. Jag kan inte stiga upp och ge dig något.’ 
Men jag säger er: även om han inte stiger upp och ger honom något för vänskaps skull, så gör han det därför att den andre är så påträngande, och han ger honom allt vad han behöver. 
Därför säger jag er: Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. 
Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. 
Finns det någon far ibland er som ger sin son en orm när han ber om en fisk 
eller ger honom en skorpion när han ber om ett ägg? 
Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte fadern i himlen ge helig ande åt dem som ber honom?” 


Hur man ska be? En av Jesu lärjungar sade till Jesus: “Herre, lär oss att be”, och Jesus lärde dem vår Fader-bönen. Jag blir aldrig mätt på Fader vår-bön. Ännu idag suger jag på Fader vår som ett barn, dricker och äter av den såsom en gammal människa och kan aldrig bli mätt. Den är den bästa bönen, till och med bättre än Psaltaren (som jag också har mycket kär). Det är i sanning så, att den verklige Mästaren har sammanställt och lärt ut denna bön.  

När vi ber Herrens bön, vi börjar med “låt ditt namn bli helgat”. Det påminner oss med vem vi talar, i bön vi talar med Gud, vår Fader.   

Sen ber vi, att låt din vilja ske och låt ditt rike komma. När vi ber Gud, vi ska också tänka om andra människor, inte bara oss själva. När vi berättar till Gud vad vi önskar och längtar och behöver, vi måste söka Guds vilja och hans försyn i livet, i stället på våra egna lösningsförslag.  

När vi ber: ge oss idag det bröd vi behöver, det betyder allt som hör till kroppens näring och behov, som mat och dryck, kläder och skor, hus och hem, åker, boskap, egendom och pengar, from maka, fromma barn, fromt tjänstefolk, from och pålitlig överhet, god regering, gynnsam väderlek, frid, hälsa, tukt och ära, goda vänner, trogna grannar och annat sådant. 

När vi ber, förlåt oss våra skulder, bekänner vi att vår själviskhet driver oss bort från Gud och vår nästa. Varje dag måste vi be: Herre, förbarma dig över oss. Vi kan alltid förtrösta på Guds ord, som befriar oss från skulden och ger oss frid och glädje. Guds kärlek driver oss att handla på samma sätt mot andra som Gud har handlat mot oss. 

När vi ber, viktigast är inte vilka ord vi använder, utan vilken anda vi har, och att vi har en relation men Gud. Gud vill härigenom uppmuntra oss att tro, att han är vår rätte Fader och vi hans rätta barn, så att vi ber till honom frimodigt och med full tillförsikt, som kära barn till sin älskade far.   

 

 

Konfirmation i Klosters kyrka 22.5.2022

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Saarna muistimessussa Korkalovaaran kappelissa 27.9.2015

Palmusunnuntain saarna Klosterin kirkossa 24.3.2024

Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 2.7.2023