Kolminaisuuden päivän saarna/Predikan på trefaldighetsdagen 4.6.2023

Kolminaisuuden päivä, 3.vsk

1.Moos.18:1-8 

Jumala vierailee Abrahamin luona 

Herra ilmestyi Abrahamille Mamren tammistossa. Abraham istui telttansa ovella päivän ollessa kuumimmillaan, ja kun hän kohotti katseensa, hän näki kolmen miehen lähestyvän. Heti heidät nähtyään hän juoksi teltan ovelta heitä vastaan ja tervehti heitä kumartaen maahan asti. Hän sanoi: »Herrani, suothan minulle sen kunnian, ettet kulje palvelijasi ohi. Saanko tuoda teille vähän vettä, jotta voitte pestä jalkanne ja levähtää puun varjossa? Minä haen hiukan syötävää, niin että voitte virkistäytyä ennen kuin jatkatte matkaanne. Levähtääksenne te varmaan poikkesitte minun, palvelijanne luo.» He sanoivat: »Hyvä on, tee niin.» 

Abraham riensi telttaan Saaran luo ja sanoi: »Hae joutuin kolme vakallista parhaita vehnäjauhoja, tee taikina ja leivo leipiä!» Sitten hän kiiruhti karjansa luo, otti nuoren ja kauniin vasikan ja antoi sen palvelijalle, joka heti ryhtyi valmistamaan ateriaa. Hän toi tuoretta voita, maitoa ja palvelijan valmistaman vasikan, asetti ruoan vieraittensa eteen ja jäi puun alle seisomaan ja palvelemaan heitä heidän syödessään. 

 

Joh.11:18-27 

Betania oli lähellä Jerusalemia, noin viidentoista stadionmitan päässä, ja monia juutalaisia oli tullut lohduttamaan Marttaa ja Mariaa veljen kuoleman johdosta. 

Kun Martta kuuli, että Jeesus oli tulossa, hän lähti tätä vastaan. Maria oli silloin sisällä talossa. Martta sanoi Jeesukselle: »Herra, jos olisit ollut täällä, veljeni ei olisi kuollut. Mutta nytkin tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken mitä häneltä pyydät.» Jeesus sanoi: »Veljesi nousee kuolleista.» Martta vastasi: »Tiedän kyllä, että hän nousee viimeisenä päivänä, ylösnousemuksessa.» Jeesus sanoi: »Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?» »Uskon, Herra», Martta vastasi, »minä uskon, että sinä olet Messias, Jumalan Poika, jonka oli määrä tulla maailmaan.» 

 

En ole koskaan ollut oikein hyvä matematiikassa, se oli koulussa aina ehdoton inhokkiaine. Tänään aiheena onkin kristinuskon erikoisin matemaattinen yhtälö; 3=1 ja 1=3. Kirkkovuodessa vietämme tänään siis Pyhän Kolminaisuuden päivää. Tämä pyhäpäivä muistuttaa meitä siitä, miten Jumala ilmoittaa itsensä meille kolmessa eri persoonassa.  

Päivän Vanhan testamentin lukukappaleessa kerrotaan, kuinka Aabraham kohtaa Jumalan kolmen muukalaisen muodossa, ja pitää heitä vieraanaan hetken ajan. Aabraham sanoo “herrani”, näitä kolmea miestä puhutellessaan. Tätä on pidetty Raamatun vanhimpana kuvauksena Jumalan kolminaisuudesta. Ennen kuin miehet poistuvat, he antavat lupauksen siitä, että Saara tulee saamaan lapsen vielä vanhoilla päivillään. Lupaus, joka kävi toteen, mutta joka oli niin uskomaton, että Saara nauroi sen kuullessaan.  

Jumalan kolminaisuus on opinkappale, jota muotoiltiin eri kirkolliskokouksissa noin sadan vuoden ajan. Kolminaisuusoppi on yksi kristinuskon keskeisimpiä oppeja, vaikka Jumalan olemusta ei voikaan täysin tyhjentävästi ymmärtää tai selittää. Jumala ilmaisee itsensä Raamatussa kolmessa eri persoonassa. Raamattu alkaa luomiskertomuksesta. Uuden testamentin evankeliumit kertovat Jeesuksen syntymästä ja elämästä. Viime sunnuntaina kirkkovuodessa vietettiin helluntaita, eli Pyhän Hengen vuodattamisen päivää. Näistä tapahtumista kerrotaan Apostolien teoissa.   

Miten Jumala on yhtaikaa ja kolme ja yksi? Erilaisia, mutta samaa olemusta. Ehkä kolminaisuus voi olla niin kuin veden eri olomuodot. Jää, juokseva vesi ja höyry. Ne kaikki ovat samaa ainetta eri olomuodoissaan. Pohjimmiltaan Jumalan olemus on kuitenkin salattu, se ylittää inhimillisen ymmärryksemme. Kun Saara nauroi, yksi kolmesta muukalaisesta kysyi; onko Herralle mikään mahdotonta? Jumalalle kaikki on mahdollista, vaikka emme aina ymmärrä miten. Usko ei käsittele Jumalan olemusta tiedollisesti eritellen vaan ihmetellen, ylistäen ja hänen armotekojaan julistaen.  

Miten Jumalan kolminaisuus sitten vaikuttaa meidän elämässämme? Jumala, Isä, on luonut meidät. Hän on antanut meille Poikansa Jeesuksen pelastajaksi ja vapahtajaksi. Hän on voittanut kuoleman vallan ylösnousemuksensa kautta. Ja Pyhä Henki, jonka Jeesus lupasi opetuslapsilleen ennen taivaaseen astumistaan, vaikuttaa meidän keskellämme ja luo yhteyttä ihmisten välille. Jeesus itse antoi opetuslapsilleen tehtävän kertoa evankeliumia eteenpäin, opettaa ja kastaa juuri kolmiyhteisen Jumalan; Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.  

 Jumala; luoja, Jeesus; vapahtaja sekä Pyhä Henki; rohkaisija, auttaja ja pyhittäjä. Kaikilla persoonilla on oma tehtävänsä. Jumalalla on siis kolme persoonaa, mutta he kaikki ovat samaa olemusta, niitä ei voi erottaa toisistaan Tästä meitä muistuttaa myös apostolinen uskontunnustus, jonka saamme tänäänkin yhteen ääneen lausua näin sanoen...  





Första Moseboken kapitel 18, vers 1-8 

 
Herren visade sig för Abraham i Mamres lund. Abraham satt i tältöppningen under den hetaste tiden på dagen. 
Han såg upp och fick se tre män stå där framför honom. Då reste han sig från sin plats i tältöppningen och skyndade emot dem och kastade sig till marken. 
”Herre”, sade han, ”visa mig den hedern att du inte går förbi din tjänare. 
Låt mig hämta lite vatten så att ni får tvätta av era fötter. Sedan kan ni lägga er och vila under ett träd, 
så tar jag fram lite mat som ni kan styrka er med innan ni fortsätter — nu när ni ändå har kommit vägen förbi.” De svarade: ”Ja, gör det!” 
Abraham skyndade sig in i tältet till Sara och sade: ”Fort, tag tre mått av det bästa mjölet och baka bröd.” 
Sedan sprang Abraham bort till boskapen, tog en fin spädkalv och gav den till en tjänare, som skyndade sig att anrätta den. 
Han tog tjockmjölk och sötmjölk och kalven som han låtit anrätta och satte fram åt dem. Själv stod han bredvid dem under trädet medan de åt. 

 

Evangelium 

Johannesevangeliet kapitel 11, vers 18-27 

 
Betania låg inte långt från Jerusalem, ungefär en halvtimmes väg, 
och många judar hade kommit ut till Marta och Maria för att trösta dem i sorgen över brodern. 
När Marta hörde att Jesus var på väg gick hon och mötte honom. Men Maria satt kvar hemma. 
Marta sade till Jesus: ”Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött. 
Men jag vet ändå att Gud skall ge dig vad du än ber honom om.” 
Jesus sade: ”Din bror kommer att uppstå.” 
Marta svarade: ”Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den sista dagen.” 
Då sade Jesus till henne: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, 
och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?” 
Hon svarade: ”Ja, herre, jag tror att du är Messias, Guds son, han som skulle komma hit till världen.” 

 

Jag har aldrig varit bra på matte, men idag vi ska prata lite om siffror och en teologisk ekvation. Idag firar vi alltså Trefaldighetssöndagen – en högtid som är tillägnad vår Gud, Fadern, Sonen och den heliga Anden. Denna högtid påminner oss om hur Gud har uppenbarat sig för oss i treenigheten.  

Dagens gammaltestamentliga läsning berättar om Abraham, som får ett besök av tre män, och han visade dem gästfrihet. Abraham säger “Herre”, fast det är tre personer. I Kristen traditionen dessa tre har setts som bild av Guds treenigheten. Innan de går, en av dem säger att Abrahams fru Sara ska föda en son fast hon är redan gammal. Sara har svårt att tro på detta och hon bara skrattar 

Idag vi reflekterar över vår tro på Treenigheten – det är en av vickigaste läran i kristen tro, fast det är svårt att förstå. Läran om treenigheten formulerades under en lång tidsperiod i olika kyrkomöten. Det är kyrkans sätt att beskriva det som inte låter sig beskrivas. Guds treenigheten uppenbarar sig i Bibeln; Gud som skaparen, Jesus som frälsaren och Anden som hjälper och stärker vår tro 

Hur kan Gud vara samtidigt ett och tre, samma fast olika? Vi kan bara hitta på symboler till det. Gud i sin treenighet är lite som vatten som kan vara is, flytande vatten eller stim. Samma substans fast i olika konsistens. Samtidigt är det så, att Gud är större än vi kan någonsin förstå. När Sara skrattade, en av de tre frågade; Finns det någonting som är omöjligt för Herren? Tro till Gud handlar inte om kunskap, utan tron på Guds möjligheter och under, även om det känns verkligen otroligt.  

Hur upplever vi Guds treenigheten i våra liv? Gud Fadern har skapat oss, han har gett oss sin Son, Jesus, för att rädda oss från våra synder. Och uppenbarelsen av treenigheten blev fullkomlig genom pingstundret. Den heliga Anden som Jesus lovade till sina lärjungar är hjälparen mitt ibland oss och skapar gemenskap.  

Helig trefaldighets dag kallas också missionsdagen. Så som lärjungarna sändes ut att leva så har vi också ett uppdrag att leva i världen och delta i Guds arbete för en helad värld, döpa och lära folk i Faderns, Sonens och den Heliga Andens namn. 

Också idag vi får förkunna och bekänna Gud som uppenbarar sig i Fadern, Sonen och Anden. Vi får nu bekänna det tillsammans i vår trosbekännelse... 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Saarna muistimessussa Korkalovaaran kappelissa 27.9.2015

Palmusunnuntain saarna Klosterin kirkossa 24.3.2024

Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 2.7.2023