Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 19.11.2023

 
Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi: »Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla. Eikä voida sanoa: ’Se on täällä’, tai: ’Se on tuolla.’ Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänneOpetuslapsilleen hän sanoi: »Tulee aika, jolloin te toivotte näkevänne edes yhden Ihmisen Pojan päivän mutta ette saa nähdä. Teille sanotaan silloin: ’Hän on tuolla’, ja: ’Hän on täällä’, mutta älkää lähtekö minnekään, älkää juosko perässä 

Sillä niin kuin salama välähtää ja valaisee taivaan äärestä ääreen, niin on Ihmisen Poika oleva ilmestymisensä päivänä. Mutta sitä ennen hänen täytyy kärsiä paljon, ja tämä sukupolvi hylkää hänet. »Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan päivinä oleva. Ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, ja tulva tuli ja tuhosi heidät kaikki. On oleva niin kuin oli Lootin päivinä. Ihmiset söivät ja joivat, ostivat ja myivät, istuttivat ja rakensivat. Mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, taivaasta satoi tulta ja tulikiveä, ja se tuhosi heidät kaikki. Samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy. 

(Luuk.17:20–30) 

Valvominen ja odottaminen 

Fariseukset pyysivät Jeesusta näyttämään ihmeen tai merkin taivaalta, todistukseksi hänen Jumalallisesta voimastaan. Joskus, kun Jumala tuntuu olevan vaiti tai kaukana, ehkä sinäkin olet rukoillut Jumalalta jotakin merkkiä tai todistusta hänen läsnäolostaan. Kautta aikojen ihmiset ovat tarkkailleet taivaankappaleita ja luonnonilmiöitä, laskeneet päiviä ja vuoden kiertoa, ja yrittäneet niiden avulla ennustaa tulevia tapahtumia. Myös Jeesus-lapsen luo tähden perässä saapuneet tietäjät olivat luultavasti aikansa arvostettuja tähtitieteilijöitä.  

Alamme lähestyä kirkkovuoden loppua. Tätä tuomiosunnuntaita edeltävää sunnuntaita kutsutaan kirkkovuodessa valvomisen ja odottamisen sunnuntaiksi. Milloin Jumalan valtakunta tulee? Päivän evankeliumissa Jeesus keskustelee ensin fariseusten, ja sitten opetuslastensa kanssa. Tuo sama kysymys on edelleen vailla vastausta, mutta ensimmäiset kristityt odottivat Jeesuksen paluuta tapahtuvaksi pian.  

Jeesus sanoo, että se päivä tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta, sitä hetkeä ei kukaan muu kuin Jumala tiedä. Jumalan valtakunnan tulemista ei voi tarkkailla, tai ei voi sanoa, että se on siellä tai tuolla. Sen tulemista ei voi ennustaa tähdistä ja avaruudesta niin kuin muita luonnonilmiöitä, mutta silloin kun se hetki koittaa, se ei kyllä jää keneltäkään huomaamatta.  

Mutta mitä oikeastaan odotamme, kun odotamme Jumalan valtakuntaa tapahtuvaksi? Myös isä meidän-rukouksessa pyydämme: tapahtukoon sinun tahtosi, tulkoon sinun valtakuntasi”. Päivän evankeliumi kehottaakin meitä kääntämään katseen taivaalta itseemme. Jumalan valtakunnan olemus on salattu, mutta jotakin siitä voimme saavuttaa jo tässä elämässä. Jeesus sanoi: “Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.” Tuon saman lauseen voi kääntää myös siten, että Jumalan valtakunta on jo meissä sisäisesti.  

Me odotamme tulevaa elämää ja tähyilemme taivaalle etsien Jumalan valtakuntaa, mutta joskus on vaikeaa nähdä sitä, mikä on liian lähellä. Päivän evankeliumiteksti muistuttaa meitä siitä, että Jumala on lähellämme. Kristityt on kutsuttu tekemään Jumalan valtakunnan työtä jo tässä ajassa. Kuten päivän rukouksessakin pyysimme; “anna meille voimaa rukoilla, valvoa ja tehdä työtä valtakuntasi puolesta.” 

 

"Ei Jumalan valtakunta tule niin että sen tulemista voidaan tarkkailla"


Psalmer 175(:1,8,9), 256, 396, 490 

Lukasevangeliet kapitel 17, vers 20-30 

 
Tillfrågad av fariséerna om när Guds rike skulle komma svarade han: ”Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. 
Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.” 
Till lärjungarna sade han: ”Det skall komma en tid då ni längtar efter att få uppleva en enda av Människosonens dagar men inte får det. 
Man skall säga till er: Där är han, eller: Här är han. Spring inte dit de pekar, rusa inte efter dem. 
Ty liksom blixten flammar till och lyser upp hela himlen från horisont till horisont, så skall Människosonen visa sig på sin dag. 
Men först måste han lida mycket och förkastas av detta släkte. 
Som det var i Noas dagar, så skall det bli under Människosonens dagar. 
Folk åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken och floden kom över dem och gjorde slut på dem alla. 
Eller som på Lots tid: folk åt och drack, köpte och sålde, planterade och byggde, men den dag då Lot lämnade Sodom regnade eld och svavel från himlen och gjorde slut på dem alla. Likadant blir det den dag då Människosonen uppenbaras. 

 

Vaksamhet och väntan 

Har du någon gång bett eller tänk på dig själv: “Gud, visa mig ett tecken så att jag vet att du är där”? Genom tiderna har astronomer och de skriftlärda observerat stjärnor och himlakropparna, försökt att förutsäga framtiden, leta visdom och vägledning. Också de tre vise männen sökte tecken från himmelen, följde stjärnan och hittade Jesusbarnet.  

Vi närmar oss kyrkoårets slut. Dagens bibeltexter pratar om vaksamhet och väntan. När kommer Guds rike? När kommer Jesus tillbaka? Det är ensam Gud som vet. I dagens evangelium Jesus har samtal först med fariséerna, och därefter med sina lärjungar. De första kristna tänkte, att Kristi återkomst sker snart.  

Men Jesus sade till fariséerna, att Guds rike är någonting som man kan inte se med sina ögon. Jesus också varnar sina lärjungar om falska profeter. Man kan inte säga att “här är det” eller “där är det”.  Jesus säger, att när det kommer att hända, det kommer som en blixt som lyser hela himlen. Oväntat, men när det händer, det är ingen som kan missa detta. 

Vad är egentligen Guds rike som Jesus pratar om och dom vi väntar på? I Herrens bön vi ber: “lått din vilja ske och låt ditt rike komma”. Dagens tema, vaksamhet och väntan, uppmanar oss att vända blicken från himlen till våra hjärtan. Jesus sade också att Guds rike är redan inom er.  

Det är många som söker för Gud, och saknar hans närvaro i livet. Men ibland det är svårt att se någonting som är redan nära. Gud är nära. Medmänniskan är nära. Kyrkoårets slut är också en sorts backspegeln. Vi skall fråga från oss själva, vad har vi gjort och vad kan vi göra redan idag för att hitta Guds rike, så som vi bad också i dagens bön: “ge oss kraft att bedja och vaka och att verka för ditt rike så länge det heter idag”. Vaksamhet och väntan betyder att man ska inte bara sitta och vänta utan också leva och älska för att hitta Guds rike som är inom oss.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Saarna muistimessussa Korkalovaaran kappelissa 27.9.2015

Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 2.7.2023

Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 3.12.2023