Saarna Korkalovaaran kappelissa 18.9.2016
Luuk.
14: 1-6
Jeesus
meni sapattina erään fariseusten johtomiehen kotiin aterialle, ja kaikki
tarkkailivat, mitä hän tekisi. Kävi niin, että hänen luokseen tuli vesipöhöä
sairastava mies. Jeesus kääntyi lainopettajien ja fariseusten puoleen ja kysyi:
”Onko sapattina lupa parantaa vai ei?” He eivät sanoneet siihen mitään. Silloin
Jeesus kosketti miestä, paransi hänet ja lähetti hänet pois. Sitten hän taas
kysyi: ”Miten te itse teette? Jos jonkun poika tai härkä putoaa kaivoon, niin
kai hän heti nostaa sen sieltä, vaikka olisikin sapatti?” Tähän he eivät
kyenneet vastaamaan.
Usein lehtien otsikot huutavat:
”Sääntö-Suomi iski jälleen!” Omat karkit takavarikoitiin ravintolavaunussa,
roskia ei saa kerätä ilman tieturvallisuuskorttia, kerätyistä pulloista pitää
maksaa verot jne. Lähtökohtaisesti lait ja yhteiset pelisäännöt ovat luomassa
järjestystä ja takaamassa tasa-arvoista kohtelua yhteisössä, mutta turhat
säännöt saavat aikaan huvittaviakin tilanteita, ja jotkut säännöt enemmän
hankaloittavat kuin helpottavat elämää. Tänä sunnuntaina on kyse kristityn
vapaudesta.
Päivän evankeliumissa kysytään,
saako sapattina parantaa? Tiukasti lakia noudattavat fariseukset moittivat
usein Jeesusta, joka teoillaan rikkoi juutalaisia sapattisäädöksiä. Sapatti on
kuitenkin ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Alun perin sapattikäsky
oli maailman vanhin työaikalaki. Sen tarkoitus oli luoda yhden päivän lepo
raskaasta työstä, mutta fariseusten lain tulkinnan myötä vapauttava laki
muuttui itsessään orjuuttavaksi. Lakien lisäksi meitä voi tässä ajassa
orjuuttaa moni asia: häpeä tai syyllisyys, joku voi kokea olevansa oman
ruumiinsa vankina. Myös valta ja raha
tai sen puute voivat olla hyvin orjuuttavia. Lain lisäksi meitä sitovat monet
kirjoittamattomat säännöt joita voi olla vaikeampi tehdä näkyväksi.
Mitä erilaiset säännöt merkitsevät
meille? Rakkaus ja rajat, vapaus ja vastuu, ne kulkevat usein käsi kädessä.
Lain noudattamista joutuu aika ajoin pohtimaan myös omassa elämässään.
Perinteisesti suomalaiset ovat lainkuuliaisia ja luottavat auktoriteetteihin.
Toisaalta joskus hyvän muutoksen aikaan saaminen vaatii radikaalimpia tekoja ja
sääntöjen rikkomista.
Joskus tuntuu myös siltä, että laki
suojelee niitä joita ei pitäisi suojella, mutta väliinputoajia ovat juuri ne
kaikkein eniten apua tarvitsevat. Ketä laki palvelee, ja ketä me palvelemme kun
noudatamme lakia?
Sääntöjen rikkojia on helppo
arvostella, mutta mitä jos kaivoon putoaa sapattina oma härkä tai peräti oma
poika? Siinä tilanteessa kukaan tuskin jättää poikaansa virumaan kaivon
pohjalle sapatin päättymiseen saakka. Vuorisaarnassa Jeesus sanoi, että laista
ei katoa yksikään kirjain, ja että meidän tulee noudattaa lakia vielä paremmin
kuin fariseukset ja lainopettajat. Kysymys onkin lain oikeasta tulkinnasta. Tänä
päivänä meillä on hallitus ja eduskunta säätämässä lakeja, ja
lakiasiantuntijat ja erilaiset
etujärjestöt tulkitsemassa niitä. Lain oikeasta tulkinnasta käydään tällä
hetkellä raivoisaakin keskustelua myös kirkossa. Papit, maallikot, piispat ja
kirkolliskokous tuntuvat olevan napit vastakkain ja kunnioittava keskustelu
meinaa unohtua.
Tänä vuonna kristityn vapauden
sunnuntaille osuu myös kansainväline merisunnuntai. Meri on tuttu vertauskuva
vapaudesta. Pitkällä laivamatkalla voi parhaimmillaan ollakin tunne vapaudesta
jos pääsee katselemaan auringonlaskua äärettömään horisonttiin. Kuitenkin,
laivan on osattava pitää oikea kurssi ja tarvittaessa tehdä uusi
reittisuunnitelma. Laivassa työskentelevät ovat pitkiä aikoja kiinni työssä,
ympäri vuorokauden. Yhteishengen pitää toimia niin, että laiva, rahti ja siellä
olevat ihmiset saadaan turvallisesti kuljetettua satamaan. Olemme kaikki
samassa veneessä, se on kuvaava ilmaus
jota viljellään monessa yhteydessä, myös kirkossa. Esimerkiksi ekumenian
symbolina on vene, jonka mastona on risti.
Samassa veneessä oleminen muistuttaa
siitä, miten meidän pitää kantaa yhdessä vastuuta ja Raamattu kehottaa meitä
kantamaan toistemme taakkoja. Meillä on vastuu lähimmäisestä. Siksi Jeesus
käyttää esimerkkinä oman pojan putoamista kaivoon ja sai fariseuksetkin
sanattomaksi. Lisäksi oman järjen käyttö on sallittua, sääntöjen noudattaminen
ei saa mennä ihmisarvon edelle. Tämän sunnuntain teksteistä mieleeni jäivät
vahvasti päivän epistolan ensimmäinen ja viimeinen lause: ”Vapauteen Kristus
meidät vapautti --- ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko”.
Kommentit
Lähetä kommentti