Saarna Korkalovaaran kappelissa 3.6.2018
Katoavat ja katoamattomat
aarteet
Matt. 16: 24-27
Jeesus sanoi
opetuslapsilleen:
”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan.”
”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan.”
Kirkkoa ja kristinuskoa on toisinaan
(aiheestakin) syytetty siitä, että se on elämälle vierasta, vaikka kirkon
tehtävä tässä maailmassa on olla juuri elämän merkki. Mutta nyt Jeesus puhuu
itsensä kieltämisestä; ”…joka tahtoo
pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä kadottaa, on sen löytävä”.
Mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan näin?
Jo pienestä pitäen meitä koulutetaan
siihen, että oppisimme pärjäämään elämässä. Pääsisimme eteenpäin,
tavoittelisimme menestystä ja pyrkisimme ennen pitkää saavuttamaan
mahdollisimman hyvän elämän. Ihmiset pyrkivät näihin tavoitteisiin monella eri
tavalla. Kansakuntina varustaudumme hyökkäyksiä ja erilaisia uhkia vastaan. Yhteiskunnan
erilaisten rakenteiden ja järjestelmien pitäisi pyrkiä suojelemaan elämää ja
lisäämään hyvinvointia. Yksilöinä me yritämme kehittää itseämme ja tienata
elantomme, jotta voisimme sitä kautta pyrkiä kohti parempaa elämää. Monet
meistä käyttävät paljon voimavaroja toimiakseen myös ympäristön parhaaksi ja
luonnon suojelemiseksi, koska luonto ja puhdas ympäristö on meille kaikille
elinehto.
Joskus kuitenkin tavoittelemme parempaa elämää
hyvin itsekkäällä tavalla ja toisten kustannuksella. Tämän sunnuntain Raamatun
tekstit varoittavat rahanhimosta ja ahneudesta. Se onkin aihe, jota pitäisi
mielestäni pitää paljon enemmän esillä kirkossa. Elämme voiton tavoittelun
aikaa, menestys mitataan ansioilla ja tavoitellaan jatkuvaa talouden kasvua.
Maailma tuntuu perustuvan myymiselle ja ostamiselle, mutta uutta sielua ei voi
ostaa rahalla. Emme saisi menettää kykyämme asettua toisen ihmisen asemaan.
Itsekkäästi toimimalla voi käydä niin, että hukkaamme lopulta jopa sielumme. ”Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa
omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa?” Jeesus ei kysy tätä
syyttäen, se on ehkä enemmän toteamus. Jos kadotamme sielumme, kadotamme
silloin yhteyden paitsi Jumalaan, myös itseemme ja toisiimme.
Miten voimme kadottaa elämämme, mutta
säilyttää sielumme? Jeesus tarkoittaa vapautumista elämässämme kahlitsevista
asioista, itsekkäistä lähtökohdista ja kulisseista, jotka ovat rakentuneet niin
korkeaksi ettemme enää edes tunnista itseämme niiden takana. Elämänsä
kadottaneelle ihmiselle Jeesuksen sana elämän löytymisestä sen kadottamisen
kautta on toivon sana. Itsensä kieltäminen tulkitaan väärin silloin, kun se
tulkitaan vaatimuksena toisia ihmisiä kohtaan. Itsensä kieltäminen on parhaimmillaan
vapauttavaa elämän orjuuttavista asioista, siitä ettei tarvitse enää olla
parempi kuin oikeasti on. Vapautuminen tapahtuu Jumalan armosta ja rakkaudesta,
ei vaatimuksesta. Kristillisyys ei merkitse maailmankielteisyyttä tai
maailmasta pakenemista, vaan sen haasteiden rohkeaa kohtaamista. Jeesus ei
käskenyt kieltää maailmaa, vaan oman itsekkään minän. Jeesuksen seuraaminen on
myönteistä, vapautta kaikesta muusta paitsi Jumalasta ja Hänen tahdostaan.
Tämän sunnuntain otsikkona on ”katoavat
ja katoamattomat aarteet”. Mieleeni nousee Rovaniemen kirkon alttarifreskosta
aivan oikeaan reunaan sijoitettu pariskunta, joka kantaa sylissään läpinäkyviä
tyhjiä säkkejä. Se kuvastaa tulkinnan mukaan juuri sitä, ettei kannata kiintyä
maalliseen omaisuuteen ja iloihin, koska se ei ole kestävää. Päivän
lukukappaleet sanoittavat myös hyvin niitä asioita joihin meidän tulisi pyrkiä.
”pidä minusta kaukana vilppi ja valhe,
älä anna köyhyyttä, älä rikkauttakaan. Anna ruokaa sen verran kuin tarvitsen.” (sananl.)
sekä ”Pyri nuhteettomaan elämään,
hurskauteen ja uskoon, pyri rakkauteen, kestävyyteen ja lempeyteen. Käy uskon
jalo kilpailu ja voita omaksesi ikuinen elämä, johon sinut on kutsuttu” (1.Tim.)
”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön
itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.” Varsinkaan
Timoteuksen kirjeen tavoitteet eivät ole helppoja, mutta meillä jokaisella on
ristimme kannettavana. Ristin kantaminen on niiden asioiden hyväksymistä jotka
ovat tosia, ja joita ei voi muuttaa toiseksi. Niin kuin tutussa
”tyyneysrukouksessa” pyydämme: Jumala
suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä ne asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta
muuttaa niitä asioita, joita voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan. Jeesuksen
antama kutsumus kantaa, mutta antaa myös kannettavaa.
Kristityistä käytettiin alun alkaen
nimitystä: ”Sen tien kulkijat!” Tietä ei pidä ymmärtää vain abstraktina
vertauskuvana. Usko Jumalaan ei ole ainoastaan sisäinen tunnetila, vaan
elämäntapaamme ohjaava ja voimaannuttava lähde. Jeesuksen seuraaminen on tie,
se on dynaamista liikettä, konkreettisia askeleita. Jeesus kutsuu meitä
jokaista kulkemaan hänen kanssaan. Rohkeutta kohdata ne asiat ja ihmiset jotka
tulevat vastaan. Emme voi tietää mitä seuraavan mutkan tai mäen takana odottaa.
Vaikka kuljemme ristiä kantaen, Jeesus sanoo; ”Minun ikeeni on hyvä kantaa, minun kuormani on kevyt”.
Kommentit
Lähetä kommentti