Saarna Korkalovaaran kappelissa Tuomiosunnuntaina 25.11.2018
Matt. 25: 31-46
Jeesus
sanoi opetuslapsille:
”Kun
Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu
kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän
erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Hän
asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. Sitten kuningas sanoo
oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt
periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.
Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte
minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin
alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua
katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’
Silloin
vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja
annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin
me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme
sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun
luonasi?’ Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet
yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’
Sitten
hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te
kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.
Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta
te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet
minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin
sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’
Silloin
nämäkin kysyvät: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi,
kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’
Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet
tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä
minulle.’
Ja
niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat
iankaikkiseen elämään.”
Palasin juuri illalla Helsingin
matkaltani. Lentokoneessa paikkani sattui olemaan hätäuloskäynnin kohdalla.
Ennen matkaa lentoemäntä varmistaa exit-rivillä istuvilta, ovathan he
tarvittaessa valmiita auttamaan toisia matkustajia uloskäynnillä. Päivän
evankeliumin äärellä voimme kysyä myös itseltämme, miten me olemme kohdelleet
lähellämme olevia ihmisiä, olemmeko olleet valmiita auttamaan silloin kun joku
on sitä tarvinnut?
Melko pahaenteiseltäkin
kuulostavan, kirkkovuoden viimeisen pyhäpäivän eli Tuomiosunnuntain
evankeliumiteksti on yksi puhuttelevimpia, mutta myös saarnaajalleen vaikeimpia
tekstejä. Se on vahva, apokalyptinen teksti, jossa Jeesus puhuu toisesta
tulemisestaan aikojen lopulla.
Kun tämän päivän saarnan valmistelu
tuli puheeksi ystäväporukassa, jotkut pitivät päivän evankeliumia kovin
tuomitsevana ja mustavalkoisena. Raamatun sanaa emme voi muuttaa, osa
teksteistä on vaativia, ne haastavat meidän ajatteluamme ja maailmankuvaamme.
Osa on sellaisia, joihin täytyy sukeltaa syvemmin. Osa on kirjoitettu tietylle
kuulijajoukolle tiettynä historian aikana. Eksegetiikan eli teologisen Raamatun
tutkimuksen kursseillakin on sanoitettu ääneen se, että Raamatusta voi löytyä
myös ristiriitaisia tekstejä, ja sellaisia tekstejä, joihin emme varmasti tämän
elämän aikana löydä oikeaa tulkintaa. Tämän päivän evankeliumissa on
vaikeudestaan huolimatta jotakin ajatonta. Sitä lukiessa, mielessäni avautuu
silmien eteen kuva Rovaniemen kirkon ”Elämän lähde” alttarifreskosta.
Moni on kysynyt myös siitä, miksi
se on niin tuomitseva ja mustavalkoinen. Ehkä freskon tulkinta voi antaa eväitä
myös tämän evankeliumitekstin ymmärtämiseen. Myös alttarifreskossa on kuva
ihmisjoukosta, toiset ovat Kristuksen oikealla, toiset vasemmalla puolella.
Myös siinä on nähtävillä voimakas kahtiajakautuminen. Toiset ovat kääntäneet
katseensa Kristuksen, toiset ovat ehkä käpertyneet itseensä, kääntyneet pois
päin tai ovat juuttuneet omiin välienselvittelyihin. Keskellä on Kristus itse,
aikojen lopulla. Freskon maalannut taiteilija halusi kuitenkin viestittää, että
jako ihmisten välillä ei olekaan niin mustavalkoinen. Me olemme inhimillisiä,
omat voimamme ovat rajalliset. Emme kykene yksin toteuttamaan vaativaa
rakkauden lakia. Freskossa Kristus on paitsi lopun aikojen tuomari, myös
vertauskuva ihmisen omatunnosta. Usein käymme sisäistä kamppailua myös itsemme
kanssa. Kukaan meistä ei pysty toimimaan oikein joka ikinen kerta, mutta kukaan
tuskin on kuitenkaan läpeensä paha.
Elämme maailmassa, jossa on paljon
uhkakuvia, sotia, kovia arvoja, huolta elinympäristöstä jne. Emme tiedä miltä
maailma näyttää ihmiskunnan lopulla, 100, 50 tai edes 20 vuoden kuluttua.
Kristinusko on uskonto, jolla on juuret syvällä historiassa, se on uskonto,
joka katsoo myös pitkälle tulevaisuuteen, aikaan jota vielä kukaan meistä ei
tiedä, ja aikaan, joka seuraa sitten kun olemme jättäneet maan päällisen
elämämme. Samalla se on kuitenkin uskonto, joka on kiinnostunut myös siitä,
miten elämäämme täällä maan päällä vietämme, ja miten kohtaamme lähimmäiset
joita ympärillämme on. Mm. Jaakobin kirjeessä Raamatussa meitä muistutetaan
siitä, että todellinen jumalanpalvelus on paljon enemmän kuin juhlalliset ja
koskettavat seremoniat kirkoissa ja kappeleissa. Jumalanpalvelusta on kaikki se
rakkaus ja armollisuus, jota osoitamme lähimmäisiämme kohtaan.
Tänään täällä kirkossa muistamme
erityistä tukea tai hoivaa tarvitsevia, ja erityisesti heidän läheisiään,
rinnalla kulkijoita, puolisoita, isiä, äitejä, sisaruksia jne., kun vietämme
valtakunnallista omaishoitajien kirkkopyhää. He toteuttavat omaishoitajina
lähimmäisyyttä aivan erityisellä tavalla. Joskus joutuu varmasti
työskentelemään myös jaksamisensa äärirajoilla.
Aamukahvin seuraksi otin käteeni
perjantaina ilmestyneen HS viikko lehden. Kannessa oli näyttävä otsikko:
”Viimeinen tuomio”. Juttu käsitteli Suomen korkeinta oikeusistuinta, joka saa
käsiteltäväkseen kaikkein vaikeimmin ratkottavia juttuja, joissa Suomen laki ei
anna yksiselitteistä vastausta. Ratkaisut syntyvät pitkän työskentelyn jälkeen,
yhteistyön voimalla. Sen sijaan kysymyksiä, jotka liittyvät syvimpään
inhimilliseen olemukseemme tai iankaikkisen elämän kysymyksiin, ei voi
ratkaista edes korkeimmassa oikeudessa. Sellaisissa asioissa emme voi alkaa
toinen toistemme tuomareiksi, se ei ole meidän käsissämme.
Tuomiosunnuntain kirkollinen väri
on vihreä: elämän, toivon ja kasvun väri. Se on myös kirkon arki väri. Se on
viesti siitä, että kaikessa jykevyydessään tuomiosunnuntai ei suuntaa
katsettamme kohti viimeistä päivää, jonka ajankohtaa emme edes tiedä. Jeesus
syntyi maan päälle, vaatimattomiin ja arkisiin oloihin, kertomaan omalla
elämällään, teoillaan ja sanoillaan Jumalan valtakunnasta. Jeesus opetti, että
Jumalan valtakunta on jo keskellämme. Tässä ajassa ja todellisuudessa Jumala
lähestyy meitä Sanassaan ohjaten meitä lähemmäksi toinen toisiamme, lähemmäksi
elämän lähdettä, Kristusta.
Täällä yksi omaishoitaja kiittää sinua saarnastasi. Puhutteli
VastaaPoista