Saarna Sinetän ja Korkalovaaran kappelissa 14.10.2018
21.Sunnuntai helluntaista
Joh. 13: 16-20
Jeesus puhui opetuslapsilleen:
”Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat.
Minä en sano tätä teistä kaikista. Tiedän kyllä, ketkä olen valinnut. Tämän kirjoitusten sanan on käytävä toteen: ’Ystäväni, joka söi minun pöydässäni, on kääntynyt minua vastaan.’ Minä sanon tämän teille jo nyt, ennen kuin ennustus toteutuu, jotta sen toteutuessa uskoisitte, että minä olen se joka olen. Totisesti, totisesti: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt.”
”Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat.
Minä en sano tätä teistä kaikista. Tiedän kyllä, ketkä olen valinnut. Tämän kirjoitusten sanan on käytävä toteen: ’Ystäväni, joka söi minun pöydässäni, on kääntynyt minua vastaan.’ Minä sanon tämän teille jo nyt, ennen kuin ennustus toteutuu, jotta sen toteutuessa uskoisitte, että minä olen se joka olen. Totisesti, totisesti: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt.”
On monta tapaa lähettää
viesti. Kirjeposti, sähköposti, puhelu tai pikaviesti. Viestien lähettäminen on
tullut yhtä helpommaksi ja nopeammaksi. On mahdollista saada viesti toiselle
puolelle maailmaa silmän räpäyksessä. Facebookissa törmää joskus viesteihin,
joiden avulla testataan, kuinka nopeasti ja eri puolille maailmaa viesti
leviää, kun ihmiset jakavat sitä eteenpäin. Silti
viestiä ei ole aina helppoa saada perille. Viestiä ei ymmärretä, tai se
tulkitaan väärin. Joskus viesti voi mennä kokonaan ohi informaatiotulvan
keskellä. Minkälaiset tekijät voivat estää sen, että lähetys ei mene perille?
Mitkä taas voivat edesauttaa sitä? Puhummeko täysin vierasta kieltä, vai
vahvistavatko myös tekomme sanomaamme?
Päivän tekstit puhuvat
Jeesuksen lähettiläistä. Jeesus sanoi, ettei palvelija ole Herraansa suurempi,
eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Antiikin ajatusmaailmassa yleinen
käytäntö oli, että lähettiläs toimi lähettäjänsä antamin valtuuksin ja hänen
nimissään. Näin ollen voidaan ajatella, että myös Jeesuksen tekemät teot ovat
Isän, hänen lähettäjänsä tekoja. Ne osoittavat, että Isä ja Poika ovat yhtä. Evankeliumin
lopuksi Jeesus toteaa: Totisesti, totisesti: joka ottaa vastaan sen,
jonka minä lähetän, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa
vastaan sen, joka on minut lähettänyt. (Joh.13) Aikaisemmin samassa
luvussa kerrotaan, miten Jeesus pesi opetuslastensa jalat. Johanneksen
evankeliumi poikkeaa kolmesta muusta siinä, että Johannes ei kuvaa ehtoollisen
asettamista. Jalkojen peseminen kuitenkin liittyy pääsiäisen tapahtumiin, ja se
on samanlainen yhteyden osoitus kuin ehtoollinen, yhdessä aterioiminen.
Evankeliumikatkelman keskellä oleva ennustus viittaa Juudakseen, joka kavaltaa
Jeesuksen ja rikkoo yhteyden: ’Ystäväni,
joka söi minun pöydässäni, on kääntynyt minua vastaan.’
Pesemällä opetuslastensa
jalat, Jeesus antoi esimerkin lähimmäisen palvelemisesta. Hän käänsi roolit
päälaelleen, otti opettajan sijaan orjan roolin. Jeesus antoi esikuvan, miten
meidän tulee palvella lähimmäisiämme. Papin työssäkin olen palveluammatissa. Palvelemalla
konkreettisesti lähimmäisiämme, myös tekomme vahvistavat evankeliumin sanomaa.
Mitkä tai kenen ovat tänä päivänä nuo vertauskuvalliset jalat, jotka meidän
tulee pestä? Miten voimme onnistua tässä palvelutehtävässä? Jumala on
sitoutunut siihen, mikä yhteiskunnan silmissä on halveksittua ja häpeällistä.
Jumalan silmissä kaikki ihmiset ovat saman arvoisia.
Palveleminen voi
yhteiskunnan epäkohtiin puuttumista ja juuri sellaisten ihmisten kohtaamista ja
palvelemista, joita pidetään meidän yhteiskunnassamme halveksittuina.
Palveleminen voi olla ihmisoikeuksien ja tasa-arvon edistämistä, vähemmistöjen
ja sorrettujen ihmisryhmien puolustamista, ja toimia ilmastonmuutoksen
hidastamiseksi, niin että luomakunta voisi olla hyvä paikka asua myös tuleville
sukupolville. Nämä ovat hyvin isoja kysymyksiä. Aina ei tarvitse katsoa edes
koko maailmanlaajuisesti, vaan ehkä ihan vain oman seurakunnan sisällä. Päivi
Vähäkangas kirjoitti Vartija-lehdessä, että kohtaamisen kirkolla on ongelma
kohtaamisen kanssa. Hän kirjoitti siitä, miten oli muuttaessaan takaisin
Suomeen kiertänyt eri kirkoissa. Poikkeuksetta sekä kirkossa että
kirkkokahveilla sai istua ylhäisessä yksinäisyydessä. ”Kohtaaminen” on sana,
joka lienee kaikkien seurakuntien strategioista. On toinen asia, miten tämä
toteutuu käytännössä. Puhutaan paljon myös jalkautumisesta ihmisten keskelle,
turuille ja toreille… mutta ennen sitä pitäisi mennä itseensä ja miettiä missä
on ongelma, jos emme osaa kohdata edes ihmistä joka tulee itse kirkon ovista
sisään. Kuten alussa totesin, on monta tapaa lähettää viesti. Varmimmin viestin
saa kuitenkin perille ilman moderneja viestimiä, kasvotusten, ihmiseltä ihmiselle.
Kun kristittyinä toimimme
palvellen, meidän tekomme vahvistavat sanomaa. Lähetettyinä emme edusta
itseämme vaan lähettäjäämme. Sanoma on aina eteenpäin suuntautuva. Isä on
lähettänyt Jeesuksen maailmaan. Jeesus välittää tehtävän opetuslapsilleen, ja lähettää
heidät maailmaan palvelemaan ihmisiä. Kun toteutamme lähetystehtäväämme,
Jumala on meidän keskellämme.
Lauletaan virsi 965
Kommentit
Lähetä kommentti