Saarna Rovaniemen kirkossa gospel-messussa 11.10.2017
Mark. 2: 18-22
Johanneksen
opetuslapset ja fariseukset paastosivat. Jeesukselta tultiin kysymään: ”Miksi
sinun opetuslapsesi eivät paastoa, kun kerran Johanneksen opetuslapset ja
fariseusten opetuslapset paastoavat?” Jeesus vastasi: ”Eivät kai häävieraat voi
paastota silloin, kun sulhanen vielä on heidän kanssaan! Niin kauan kuin
sulhanen on heidän joukossaan, he eivät voi paastota. Vielä tulee sekin aika,
jolloin sulhanen on poissa, ja silloin, sinä päivänä he paastoavat. Ei kukaan
ompele kutistamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan viittaan. Silloinhan vanha
vaate repeää uuden paikan vierestä ja reikä on entistä pahempi. Eikä kukaan
laske uutta viiniä vanhoihin leileihin. Silloinhan viini rikkoo ne ja sekä
viini että leilit menevät hukkaan. Ei, uusi viini on laskettava uusiin
leileihin.”
Miksi he tekevät eri tavalla kuin
nuo toiset? Tekstikatkelmasta ei käy ilmi, ketä ovat nämä kyselijät, jotka
tiedustelevat Jeesukselta, miksi hänen opetuslapsensa eivät paastoa. Johanneksen
ja fariseusten opetuslapset noudattivat lakia, järjestystä ja hurskaussääntöjä.
Jeesuksen opetuslasten erilainen toiminta taas kyseenalaistettiin. Traditiota
rikottiin. Kirkon ykseyden säilyttäminen on asia, joka on viime aikoina noussut
toistuvasti esiin kirkollisessa keskustelussa. Kirkon uudistumista pelätään sen
varjolla, että ykseys särkyy.
Päivän evankeliumissa vastakkain
ovat myös uusi ja vanha, uudet ja vanhat leilit, uusi ja vanha kangas.
Vastakkain on uusi ja vanha traditio, halu säilyttää. Kun jotakin uutta syntyy,
se ei käy kivuttomasti. Myös konkreettisesti, monet äideiksi tulleet ovat
antaneet ymmärtää, että synnytyskipu on jotakin sellaista, mitä ei voi verrata
mihinkään muuhun kipuun. Silti lopputulos, uuden elämän ihme, on kaiken sen
kivun arvoinen. Siksi lieneekin kuvaavaa, että monia muitakin muutosprosesseja
on verrattu juuri synnytyskipuihin.
Tänä vuonna Suomi juhlii 100-vuoden
ikää, ja muistamme Martti Lutheria, joka sai aikaan kirkkomme syntyyn
vaikuttaneen reformaation. Niin maamme itsenäistyminen kuin uuden
kirkkokunnankaan syntyminenkään ei ole käynyt kivutta. Uutta viiniä ei voi
laskea vanhoihin leileihin, eikä kutistamattomasta kankaasta voi ommella
paikkaa vanhaan viittaan. Muutos voi tapahtua joko ihmisen omassa elämässä, tai
yhteisön keskellä. Vaikka muutos olisi positiivinen, ihmisen lähiyhteisö voi
reagoida muutokseen eri tavoilla. Jos muutos tapahtuu yhteisön sisällä,
”kapinoijat” halutaan hiljentää ja ojentaa takaisin ruotuun.
Vaikka emme haluaisi sitä myöntää,
muutos pelottaa meitä. Usein kuulee argumenttina sen, että maailma muuttuu,
mutta Jumalan sana on ikuinen. Kiistämättä Jumalan sanan pyhyyttä tai
ikuisuutta, on todellisuuden nimissä kohdattava myös se, että Raamattu on
epäselvä, kerroksellinen ja osittain myös ristiriitainen kirja. Ajatus siitä
tuntuu pelottavan monia. Mihin turvautua, jos ei voi olla aivan varma?
Uudistumisessa täytyy joskus ottaa
riskejä, se ei takaa välttämättä helppoa ja turvallista elämää. Opetuslapset ja
heidän aikalaisensa olivat uudessa tilanteessa, kun Jeesus itse tuli heidän
keskelleen. Kirkko oli 500-vuotta sitten
uudessa tilanteessa kun Martti Luther ravisteli sen oppirakennelmia. Me tänä
päivänä, olemme monella tavalla uudessa tilanteessa ja kaipaamme myös
ravistelua. Miten tulisi suhtautua muualta maailmasta tuleviin ihmisiin? Mitä
meidän tulisi ajatella avioliitosta ja parisuhteista?
Kankaat repeytyvät, leilit ovat
vaarassa mennä rikki. Tarvitaan uusia leilejä, tarvitaan uusi kangas. Perinnäissäännöksien,
kuten paastoamisen tarkoitus oli päästä lähemmäksi Jumalaa. Koska Jumala oli itse
heidän keskellään, Jeesuksen opetuslasten olisi ollut mieletöntä paastota. Silloin
kun lait ja säännökset eivät palvele tarkoitustaan, niitä täytyy muuttaa ja
kehittää. Aika ajoin meitä herätellään
kysymään itseltämme, mitä meidän tulisi tehdä toisin, ilman että tyydymme
siihen että teemme asioita ”niin kuin aina ennenkin on tehty”. Myös päivän muut
lukukappaleet varoittavat väärästä nöyryydestä ja omatekoisesta hurskaudesta
sääntöjä noudattamalla.
Martti Lutherin keskeinen teesi
oli, että ihminen ei voi ansaita hurskautta omilla teoillaan. Jo Jeesus itse
tulkitsi oman aikansa lakia uudella
tavalla. Lakia oli ja on tulkittava uudelleen, jotta rakkauden laki voisi tulla
täytäntöön. Meillä on myös nykypäivänä monia esimerkkejä tilanteista, joissa
laki ei aina suojele ihmisarvoa eikä lähimmäisenrakkautta. Yhdysvalloissa
perustuslain turvin halutaan mieluummin suojella oikeutta varustautua
aseellisesti, vaikka se vaatii säännöllisesti lukuisia ihmishenkiä. Ihmisiä
saapuu maahan laittomin keinoin, mutta inhimillinen hätä ei aina katso lain
pykäliä. Tänään vietetään myös kansainvälistä tyttöjen päivää, joka muistuttaa
siitä, että tytöt kaikkialla maailmassa eivät ole saman arvoisia, eivätkä saa
viettää turvallista lapsuutta, ja heidän oikeuksiaan ja koskemattomuuttaan
loukataan.
Todellista on joka päivä eletty
elämä, ympäröivä todellisuus. Joskus on uskallettava jättää vanha, opittu ja
totuttu taakse, ja mennä rohkeasti kohti uutta, ei katsoa taakseen niin kuin
Lootin vaimo, joka kivettyi suolapatsaaksi. Jumala luo jatkuvasti uutta. ”Minä
olen tosi viinipuu”, uutta viiniä virtaa jatkuvasti. Siitä lupauksesta voimme olla
varmoja, että Jumala on meidän keskellämme.
Kommentit
Lähetä kommentti