Saarna Korkalovaaran kappelissa 22.10.2017
Joh. 9: 24–38
Mies, joka oli ollut sokea, kutsuttiin
kuultavaksi. Fariseukset sanoivat hänelle: ”Anna kunnia Jumalalle! Me tiedämme,
että se mies on syntinen.” Mies vastasi: ”Onko hän syntinen, sitä en tiedä.
Mutta sen tiedän, että minä, joka olin sokea, nyt näen.” He kyselivät: ”Mitä
hän sinulle teki? Millä tavoin hän avasi silmäsi?” Mies vastasi: ”Johan minä
sen teille sanoin, te vain ette kuunnelleet. Miksi te taas tahdotte sen kuulla?
Tekeekö teidänkin mieli hänen opetuslapsikseen?” He vastasivat hänelle
pilkallisesti: ”Sinä hänen opetuslapsensa olet, me olemme Mooseksen
opetuslapsia. Me tiedämme, että Jumala puhui Moosekselle, mutta mistä tuo mies
on peräisin, sitä emme tiedä.” ”Merkillistä”, mies vastasi, ”että te ette
tiedä, mistä hän on - ja kuitenkin hän on antanut minulle näköni. Kaikkihan me
tiedämme, että Jumala ei kuuntele syntisiä, mutta sellaista hän kuulee, joka
kunnioittaa häntä ja elää hänen tahtonsa mukaisesti. Ikipäivänä ei ole kuultu,
että joku olisi avannut sokeana syntyneen silmät. Jos hän ei olisi Jumalan
mies, hän ei olisi pystynyt sellaiseen.” Silloin fariseukset sanoivat: ”Sinä
olet syntymästäsi syntinen, syntiä täynnä koko mies - ja sinä rupeat opettamaan
meitä!” He ajoivat miehen ulos.
Jeesus sai kuulla, että mies oli ajettu ulos, ja tavatessaan tämän hän kysyi: ”Uskotko Ihmisen Poikaan?” ”Herra, kuka hän on?” mies kysyi. ”Sano, jotta voisin uskoa.” Jeesus sanoi: ”Sinä olet nähnyt hänet. Hän on tässä ja puhuu kanssasi.” ”Minä uskon, Herra”, mies sanoi ja lankesi maahan hänen eteensä.
Jeesus sai kuulla, että mies oli ajettu ulos, ja tavatessaan tämän hän kysyi: ”Uskotko Ihmisen Poikaan?” ”Herra, kuka hän on?” mies kysyi. ”Sano, jotta voisin uskoa.” Jeesus sanoi: ”Sinä olet nähnyt hänet. Hän on tässä ja puhuu kanssasi.” ”Minä uskon, Herra”, mies sanoi ja lankesi maahan hänen eteensä.
”Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo ja rakkaus…” Edellisenä
sunnuntaina puhuimme siitä suurimmasta, rakkaudesta. Tänään puhumme uskosta ja
epäuskosta, sokeudesta ja näkemisestä. Uskotko joulupukkiin? Hammaskeijuun?
Uskotko itseesi? Uskotko tulevaisuuteen? Uskotko Jumalaan? Jeesus kysyi
parannetulta mieheltä: ”Uskotko ihmisen
Poikaan?”
Kulunut syksy on ollut omassa
elämässäni täynnä isoja ja hienoja elämäntapahtumia, muutoksia ja projekteja. Häät,
uusi koti, edelleen kesken oleva remontti ja muutto. Häät ovat iloinen juhla,
joka kokoaa yhteen tärkeät ja läheiset ihmiset. Samalla kuitenkin monet
ihmissuhteet joutuivat koetukselle ja uudelleen arvioitavaksi. Remonttia
tehdessä taas näkee oman kädenjälkensä konkreettisesti, mutta välillä vastaan
tulee jotakin, mihin ei ole osannut varautua, tai joku ei menekään
suunnitelmien mukaan. Tuntuu että ikinä ei tule valmista vaikka suunnitelmissa
oli vain sitä kuuluisaa ”pientä pintaremonttia”. Muuttolaatikoiden läpi
käyminen taas pakottaa konkreettisesti kaivamaan piilotetut luurangot kaapista,
ja menneisyyden möröt pölyisistä laatikoista. Muutto aiheuttaa samaan aikaan
luopumisen kipua paikasta, johon liittyy monia hyviä muistoja, ja iloa uudesta
kodista. Nämä kaikki asiat ovat antaneet paljon, mutta välillä usko tuntuu
loppuvan kesken, kun asiat eivät etene. Mielessä pyörii kysymys, miten selviän
kaikesta? Häät, remontti ja muutto ovat kaikki sellaisia asioita, jotka
pakottavat katsomaan sekä menneeseen että tulevaan. Välillä tulee hetkiä,
jolloin asiat näkee uudessa valossa, hetkiä, jolloin täytyy pysähtyä ja asettaa
asiat jälleen oikeisiin mittasuhteisiin.
Joskus usko voi olla koetuksella pienissä ja
isommissa arkisissa haasteissa. Joskus se voi olla koetuksella ihmissuhteissa
ja jopa koko ihmiskuntaa kohtaan, kun näemme ympärillämme olevaa kärsimystä ja
pahaa. Ei siis ihme, että usko on usein koetuksella jotakin niin suurta, kuin
Jumalaa kohtaan. Martti Luther sanoo osuvasti Isossa Katekismuksessaan, että
se, ”jolta odotat suurinta hyvää
elämässäsi ja johon turvaudut hädässäsi – se on sinun Jumalasi.” Ystävämme
Luther kamppaili vahvasti uskonsa kanssa, kunnes hän löysi armon. Viime kädessä
usko ei ole itsestä, omista saavutuksista tai pinnistelyistä kiinni, vaan se on
lahja. Uskoon kuuluu myös epäilys ja kamppailu. Uskomme horjuu usein juuri
elämän vaikeina hetkinä. Joskus petymme, suutumme, torjumme Jumalan ja
kapinoimme vastaan. Mutta uskon määrää ei voi mitata, jopa sinapinsiemenen
verran on tarpeeksi.
Heprealaiskirjeen sanoin: ”Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan,
sen näkemistä, mitä ei nähdä.” Tämän
päivän evankeliumissa oli eri tavalla sokeita. Oli mies, joka oli ollut
fyysisesti sokea, ja fariseukset, jotka olivat sokeita Jeesuksen todelliselle
olemukselle ja omalle rajatulle maailmankatsomukselleen. Jeesus avasi ihmisten
silmiä ja korvia, mutta hän teki sen omalla tavallaan. Jeesus paransi myös
sapattina, hän paransi halveksittuja ja yhteiskunnasta syrjäytettyjä ihmisiä,
ja aiheutti pahennusta niiden silmissä, joille oli tärkeää pitää kiinni omasta
traditiosta ja perinnäissäännöksistä.
Johannes käyttää evankeliumissaan
paljon vertauskuvia. Tällä kertaa fariseusten sokeus kuvaa epäuskoa, ja silmien
avautuminen taas uskoa. Näetkö? Kuuletko? Uskotko? Silmien avautuminen ei aina
käy kivuttomasti. Se, mitä näemme tai kuulemme, ei ole aina kaunista tai
helppoa kohdata. Pelkäämme sokaisevaa valoa ja liian kovia ääniä. Jälleen
kysymme, miten selviän tästä kaikesta? Mutta meidän ei tarvitsekaan selvitä
yksin. Voimme turvata siihen samaan, miten Jeesus vastasi parantuneelle
miehelle: ”Sinä olet
nähnyt hänet. Hän on tässä ja puhuu kanssasi.”
Kommentit
Lähetä kommentti