Saarna Korkalovaaran kappelissa 15.10.2017
Mark. 12: 28-34
Muuan lainopettaja oli seurannut heidän
väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi.
Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: ”Mikä käsky on kaikkein tärkein?” Jeesus
vastasi: ”Tärkein on tämä: ’Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa
Herra. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja
mielestäsi ja koko voimallasi.’ Toinen on tämä: ’Rakasta lähimmäistäsi niin
kuin itseäsi.’ Näitä suurempaa käskyä ei ole.”
Lainopettaja sanoi hänelle: ”Oikein, opettaja! Totta puhuit, kun sanoit, että Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän. Ja kun rakastaa häntä koko sydämestään, kaikella ymmärryksellään ja kaikella voimallaan ja rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, se on enemmän kuin polttouhrit ja kaikki muut uhrit.” Jeesus näki, että hän vastasi viisaasti, ja sanoi hänelle: ”Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta.”
Lainopettaja sanoi hänelle: ”Oikein, opettaja! Totta puhuit, kun sanoit, että Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän. Ja kun rakastaa häntä koko sydämestään, kaikella ymmärryksellään ja kaikella voimallaan ja rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään, se on enemmän kuin polttouhrit ja kaikki muut uhrit.” Jeesus näki, että hän vastasi viisaasti, ja sanoi hänelle: ”Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta.”
Mikä on lain suurin käsky? Miten
käskyt pitäisi laittaa tärkeysjärjestykseen? Lainopettajat keskustelivat ja
väittelivät usein tämän tyyppisistä aiheista. Markuksen evankeliumille
tyypillisesti Jeesuksen viisaus ja jumalallisuus tulee esiin juuri kysymysten,
haastamisen ja väittelyn kautta. Evankeliumissa asetetaan useaan kertaan
vastakkain Jeesus ja lainopettajat, vanhimmat ja fariseukset. Tämä tarina
kuitenkin poikkeaa tuosta asetelmasta, ja lainopettaja on Jeesuksen kanssa
samaa mieltä. Hän oli jo taustalta kuunnellut Jeesuksen puheita, ja hän oli sen
myötä kenties oivaltanut jotakin.
Tälläkin kertaa Jeesus todella vastaa
kysymykseen, mutta antaa yhden käskyn sijaan kaksi käskyä. Ensin täytyy
rakastaa Jumalaa yli kaiken, ja lähimmäistä niin kuin itseään. Rakkaus on
vastavuoroista ja vuorovaikutteista. Vaikka niistä ensimmäinen on tärkein, nuo
kaksi käskyä kuuluvat yhteen. Ei voi olla toista ilman toista. Jos rakastaa
Jumalaa, ei voi olla rakastamatta lähimmäistään ja itseään, ja päinvastoin. Lainopettaja
vielä vahvistaa näitä sanoja; ”se on enemmän kuin polttouhrit ja kaikki muut
uhrit”. Lainaan nyt Augustinuksen ajatusta: "On yksi asia, mitä me
opetamme, toinen asia, mitä me suvaitsemme, ja vielä kolmas, mitä meidän on
pakko sietää."
Sitten on vielä neljäs asia, mitä
me rakastamme? Rakkautta ei voi mitata lakipykälien noudattamisella tai
uhrilahjojen lukumäärällä, se on jotakin paljon enemmän.
Rakkaus
on vaikea sana. Rakastamme omaa puolisoamme, perhettämme, työtämme,
ystäviämme. Rakastamme hyvää ruokaa ja juomaa, kauniita esineitä,
lempimusiikkiamme. Yksi ilmaisu ei meinaa riittää kuvaamaan tuota kaikkea.
Suomen kielessä rakkaudelle on vain yksi sana, mutta esim. kreikan kielessä
kolme. Rakkaus voi olla syvää kiintymystä, välittämistä, toisen
kunnioittamista, huolenpitoa, intohimoa ja jotakin mikä tuottaa meille iloa.
Rakkaudessa on myös jotakin hyvin ehdotonta ja varauksetonta. Jumala ei pidä
meistä ihmisistä, vaan Jumala rakastaa ihmisiä.
Miten me voimme siis rakastaa
Jumalaa? Vastaus kuuluu: koko sydämestä, sielusta, mielestä ja voimasta. Ja
vielä lisäksi lähimmäistä niin kuin itseä! Pohjimmiltaan rakkaus on siis
vapautta; Hän rakastaa, jos häntä rakastetaan. Jos hän rakastaa, hän rakastaa
vapaasti. Jumalan rakkauteen pätee sama kuin ihmisten väliseen rakkauteen.
Siinä kysytään tahtoa. ihmistä ei voi käskeä tai pakottaa rakastamaan. Tahdommeko
rakastaa niin hyvinä kuin pahoina päivinä?
Miksi sitten Jeesus sanoo, että
lähimmäistä pitää rakastaa niin kuin itseään? Tällä Jeesus tuskin tarkoittaa
itserakkautta ja omahyväisyyttä, tai sitä, että vain tarpeeksi röyhkeät oman
edun tavoittelijat menestyvät elämässään. Tällaista asennetta kyllä näkee
nykypäivänä liiankin kanssa. Itsensä rakastaminen on jotakin muuta. On
tutustuttava itseensä, nähtävä myös ne asiat, joista emme pidä ja oltava sen
suhteen armollisia. Näin on myös lähimmäisten laita, kaikista ihmisistä emme
väkisinkään pidä, mutta voimme silti yrittää olla armollisia.
Lutherin mukaan Tämä ”niin kuin
itseäsi” on juuri koko käskyn avain. Se sulkee pois kaiken teeskentelyn. Kirkon
sisällä käytämme paljon aikaa ja rahaa pohtiessamme, miten ihmiset tulevat
kohdatuiksi, miten sanoma koskettaisi nykyihmisiä ja kenelle tilaisuutemme on
suunnattu? Tuoreessa haastattelussa
Arkkipiispa kiteyttää mielestäni hyvin lähimmäisenrakkauden olemuksen
puhuessaan kirkon suhtautumisesta turvapaikanhakijoihin tai muihin
vähemmistöihin. Ihmisen rinnalla seisotaan silloin, kun ihminen sitä tarvitsee,
kyselemättä ihmisen taustaa.
Kommentit
Lähetä kommentti