Saarna Korkalovaaran kappelissa 3.9.2017
Matt. 12: 33-37
Jeesus
sanoi:
”Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan. Te käärmeen sikiöt, kuinka teidän puheenne voisi olla hyvää, kun itse olette pahoja! Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu. Hyvä ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa. Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. Sanojesi perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi.”
”Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan. Te käärmeen sikiöt, kuinka teidän puheenne voisi olla hyvää, kun itse olette pahoja! Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu. Hyvä ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa. Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. Sanojesi perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi.”
Sanoissa on voimaa. ”Alussa oli Sana”, näin
alkaa myös Johanneksen evankeliumin ensimmäinen luku. Ihmislapsi alkaa
opettelemaan ensimmäisiä sanojaan jo vauvaiässä. Sanoja voi käyttää niin
erilaisiin tarkoituksiin. Lakien ja sopimusten sanamuodot viilataan tarkasti,
jotta niihin jäisi mahdollisimman vähän tulkinnan varaa. Jostakin taitavasta
kirjoittajasta voidaan sanoa, että hänellä on terävä sanan säilä. Mietelauseet,
tutut Raamatun jakeet ja laulun sanat voivat kulkea mukanamme läpi elämän ja
auttaa vaikeina hetkinä.
Päivän lukukappale muistuttaa siitä, miten
hankalaa tai lähes mahdotonta on ihmisen kieltä kesyttää. ”Täydellinen se, joka ei hairahdu puheissaan”. Tällainen oli
Jeesus. Mies joka ei valehdellut, ei parjannut, mutta ei silti säästellyt
sanojaan. Hän onnistui puheillaan ajamaan vastustajat omaan ansaansa. Jeesus
tarkoitti mitä sanoi, ja osoitti sen myös teoillaan. Hän opetti kansaa, puhui
rehellisesti ja kaunistelematta, eikä luetellut tyhjiä latteuksia.
Sen
sijaan jokainen meistä ihmisistä varmasti syyllistyy viattomiin valkoisiin valheisiin,
juoruiluun ja selän takana naureskeluun. Sekin yhdistää. Tai sitten
asiallinenkin puhe leimataan ”loanheitoksi” ja toisten sanoja vähätellään.
Sanat voivat satuttaa, ne voivat saada aikaan
suurta tuhoa. Onhan meillä varsin varoittavia esimerkkejä siitä, mihin vaikkapa
tietyn ihmisryhmän järjestelmällinen leimaaminen ja suoranaisten valheiden
levittäminen voi pahimmillaan johtaa. Sananlaskujen kirjassakin todetaan; ”Kielen varassa on elämä ja kuolema - niin
kuin kieltä vaalit, niin korjaat hedelmää.” Silti virkavallalla tuntuu
olevan melko korkea kynnys puuttua netissä ja kadun kulmilla vellovaan vihapuheeseen.
Helposti vetoamme sananvapauteen, joka on Suomessa tärkeä arvo, ja sen puolesta
on aikanaan taisteltu. Vapaudesta pitäisi kuitenkin seurata myös vastuuta, ja
laittomat uhkaukset ja kansanryhmää vastaan kiihottaminen sanoin on vakava
rikos.
Toinen sanojen vaara piilee katteettomissa
lupauksissa. Viime sunnuntain evankeliumissa Jeesus esitti kertomuksen kahdesta
pojasta, joita isä pyysi menemään töihin viinitarhaan. Toinen sanoi menevänsä,
mutta ei kuitenkaan mennyt. Hän halusi lupauksellaan saavuttaa arvostusta
isänsä silmissä, mutta ei kuitenkaan pitänyt sanaansa. Sanoistamme meidän tulee
loppujen lopuksi tehdä tiliä. Seisommeko todella sanojemme takana? Kristinuskon
todeksi eläminen ei ole vain latteuksien ja korulauseiden toistelua tai
opinkappaleiden luettelemista. Jos me sanomme, että Jumala rakastaa sinua, se
tuntuu vain tyhjältä sanahelinältä jos emme itse rakasta lähimmäisiämme. Sillä joka
rakastaa Jumalaa, rakastaa myös veljeään. Lähimmäisenrakkauden väheneminen
näkyy yhteiskunnassamme monella tavalla. Se näyttäytyy siinä, miten käytämme
toisia ihmisiä vain välineinä pyrkiessämme itsekkäisiin päämääriin. Se näkyy
omien sanojen laskelmoimisena niin, että mietimme mitä kenellekin kannattaa
sanoa tai luvata, niin että pyrimme itse saamaan sitä kautta menestystä.
Lähimmäisenrakkauden väheneminen näkyy siinä, että poliittisessa
päätöksenteossa ihmisistä tulee vain numeroja tilastoissa osana kokonaisprosessia.
Pyhä evankeliumi on tarkoitettu ihmisiä
vapauttavaksi, mutta kautta aikojen sitä on käytetty myös lyömäaseena. Sanan
avulla on siunaamisen sijaan suljettu toisia ulkopuolelle. Sitä on käytetty
miekkana, ei haavoja sitovana. ”Kielellä
me ylistämme Herraa ja Isää, ja sillä me myös kiroamme ihmisiä, Jumalan kuvaksi
luotuja. Kiitos ja kirous lähtevät samasta suusta.” Myös tämän päivän
Jumalan sana on varsin ehdoton. Vaarallisimpana ruumiinosana ei pidetä käsiä,
tekojen symbolia, tai vaikkapa epäpuhtaina pidettyjä sukupuolielimiä, vaan
pientä mutta ei suinkaan viatonta kieltä.
Jokainen yksilöinä tiedämme sen, miten suuri
vaikutus sanoilla on itseemme. Sanoilla on seurauksia jotka voivat kantaa
lapsesta aikuisuuteen saakka. Esimerkiksi monet koulukiusaamista kokeneet
tietävät miten nopeasti itsetunto on mahdollista romuttaa vuosikausiksi. Niin
kuin sanoissa piilee vaara, niillä voidaan saada aikaan myös paljon hyvää.
Jumala loi sanallaan meille maailman, ja näki että niin oli hyvä. Jumala loi myös
ihmisen, ja jakamattoman ihmisarvon joka ei saisi olla kaupan. Saamme tänäänkin
rukoilla, että osaisimme etsiä sisimmästämme hyvää. Sitä hyväsydämisyyttä, joka
kasvattaa hyvää hedelmää.
Kommentit
Lähetä kommentti