Saarna Rovaniemen kirkossa 22.1.2017
Joh.
4: 39–42
Monet
tuon Samarian kaupungin asukkaista uskoivat Jeesukseen kuultuaan naisen
todistavan: ”Hän kertoi minulle kaiken mitä olen tehnyt.” Kun samarialaiset
tulivat Jeesuksen luo, he pyysivät häntä jäämään kaupunkiin, ja hän jäikin
sinne kahdeksi päiväksi. Yhä useammat uskoivat Jeesukseen kuultuaan hänen
itsensä puhuvan, ja he sanoivat naiselle: ”Nyt emme enää usko vain sinun
puheesi perusteella. Me olemme nyt itse kuulleet häntä ja tiedämme, että hän
todella on maailman pelastaja.”
Päivän evankeliumikatkelma on
jatkoa viime sunnuntain evankeliumille. Silloin kuulimme kertomuksen, jossa
Jeesus kohtasi naisen Sykarin kaivolla. Tuon tapahtuman jälkeen Johanneksen
evankeliumissa kerrotaan, miten naisen todistuksen myötä monet uskoivat nyt Jeesukseen.
” Juuri silloin tulivat opetuslapset
paikalle. Heitä hämmästytti, että Jeesus puhui naisen kanssa, mutta kukaan ei
kuitenkaan kysynyt, mitä hän tahtoi ja miksi hän puhui naiselle. Nainen jätti vesiruukkunsa siihen, meni kaupunkiin
ja sanoi ihmisille: "Tulkaa katsomaan, tuolla on mies, joka kertoi minulle
kaiken mitä olen tehnyt! Olisiko hän Messias?" Ihmiset lähtivät kaupungista ja tulivat
Jeesuksen luo.”
Tämän sunnuntain keskeisenä aiheena
on Jeesuksen herättämä usko. Usko vaatii syntyäkseen Jumalan ja ihmisen
kohtaamisen. Johanneksen evankeliumi tuo esiin uskon erilaisia tasoja,
kehottaen syvempään uskoon, jota varten ei tarvita ihmetekoja. Usko voi siis kasvaa
ja kehittyä. Heprealaiskirjeen sanoin: ”Usko
on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä.” Johanneksen
evankeliumin neljännessä luvussa kuvataan myös sitä, miten ymmärrys Jeesuksen
merkityksestä lisääntyi. Häntä puhutellaan ensin profeettana, sitten messiaana
ja lopulta maailman pelastajana. Uskon syntyminen ja kehittyminen vaatii
luottamusta, myös sellaiseen mitä ei näe tai täysin tunne.
Tänä keväänä olen menossa Kirkon
koulutuskeskukseen viestinnän ja vuorovaikutuksen pastoraalikurssille. Ei ole
viestintää ilman vuorovaikutusta, sillä viesti vaatii aina vastaanottajan.
Viesti, tässä tapauksessa evankeliumi Jeesuksesta Messiaana ja maailman
pelastajana, on vaatinut kohtaamista eli vuorovaikutusta. Uskon sanoma on levinnyt
suusta suuhun kertomalla. Arkipäiväinen tiedonvälitys, kaivot ja torit olivat
sen ajan some. Lutherin aikana somen virkaa toimitti kirkon ovi ja
lentolehtiset kirjapainotaidon keksimisen aikaan. Vertaus nykypäivän somesta
eli sosiaalisesta mediasta ei ole kaukaa haettu, sillä juuri somen ansiosta
viestintä ei rajoitu ainoastaan siihen, mitä valtamedia virallisesti tiedottaa.
Uutiskriteerit ovat myös muuttuneet muutamassa vuodessa niin, että kohu
sosiaalisessa mediassa voi olla uutinen. Enää somessa ei vain jaeta uutisia ja
keskustella niistä, vaan myös yksittäisen tavallisen ihmisen tarina voi nousta
otsikoihin.
Samarialaisen naisen kokemuksen on
täytynyt olla todella merkittävä ja myös henkisesti voimauttava. Jeesus
onnistui herättämään hänessä uskon ja luottamuksen. Muutoin toisten katseilta
piilossa pysyttelevä henkilö uskaltautui nyt kertomaan kohtaamisesta julkisesti
muille kaupungin asukkaille, ja pian sana oli levinnyt.
Kautta aikojen, evankeliumin
leviäminen on tapahtunut nimenomaan tavanomaisten ihmisten kautta, ei suurten
ja mahtavien. Kristinuskossa on erityistä juuri Jeesuksen esimerkin
noudattaminen siinä, miten kohtaamme toisia ihmisiä. Kertomuksen samarialainen
nainen on yksi esimerkki siitä, miten Jeesus kohtasi hyvin luontevasti sellaisia
ihmisiä, joiden kanssa kukaan ei yleensä ollut missään tekemisissä. Jeesus
kohtasi sairaita ja eristettynä eläneitä ihmisiä, hän kohtasi ihmisiä joiden
elämäntapaa tai ammattia pidettiin moraalittomana. Hän kohtasi myös sellaisten
kansojen edustajia, joiden kanssa hurskaat juutalaiset eivät yleensä olleet
missään tekemisissä. Hän oli syntisten ja halveksittujen ystävä.
Evankeliumin, eli hyvän uutisen
vieminen eteenpäin ei vaadi mielettömiä resursseja, erikoisia välineitä ja markkinointistrategioita.
Usko levisi samarialaisten keskuudessa kun he kuulivat naisen todistuksen. Paavalin
on kirjoittanut Roomalaiskirjeessä: ”Usko
syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” Kysymys
on siitä tulenko kuulluksi, tulenko kohdatuksi? Usko on samaan aikaan sekä
yksityistä että yhteistä. Yksityistä siksi, että uskon herääminen vaatii
henkilökohtaista kohtaamista Jumalan kanssa, yhteistä siksi, että emme saa laittaa
lamppua vakan alle vaan meille on annettu kaste- ja lähetyskäskyssä tehtävä
kertoa ilosanomaa, hyviä uutisia eteenpäin. Jos saamme pikkuhiljaa
jumalanpalveluksessa, elämässä ja jokapäiväisessä arjessa kasvattaa luottamusta
Jumalaan, voimme ehkä rohkaistuneena todistaa niin kuin kaivolle saapunut
nainen.
Kommentit
Lähetä kommentti