Saarna Rovaniemen kirkossa 7.12.2014
Saarna Rovaniemen kirkossa 7.12.2014
Luuk. 17: 20-24
Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta,
milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi: "Ei Jumalan valtakunta tule
niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla. Eikä voida sanoa: 'Se on täällä',
tai: 'Se on tuolla.' Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän
keskellänne."
Opetuslapsilleen hän sanoi: ”Tulee aika, jolloin te
toivotte näkevänne edes yhden Ihmisen Pojan päivän mutta ette saa nähdä. Teille
sanotaan silloin: ’Hän on tuolla’, ja: ’Hän on täällä’, mutta älkää lähtekö
minnekään, älkää juosko perässä. Sillä niin kuin salama välähtää ja valaisee
taivaan äärestä ääreen, niin on Ihmisen Poika oleva ilmestymisensä päivänä.”
Kuninkaasi tulee kunniassa. Näin kuuluu toisen
adventtisunnuntain sanoma. Pyhän aiheena on Kristuksen toinen tuleminen aikojen
lopulla. Olemme juuri saaneet laulaa iloista hoosiannaa ja kuunnella
sympaattista kertomusta Jeesuksesta joka saapui Jerusalemin kaupunkiin aasin
varsalla ratsastaen. Mutta herkät joulufiilistelyt saavat nyt väistyä kun
päivän tekstit puhuvat kaikkeuden kuninkaasta. Adventista alkanut pieni paasto
valmistaa meitä Jeesuksen syntymään. Saamme tänään sytyttää toisen
adventtikynttilän raivata sydämissämme
tilaa Jumalalle jo nyt, ei vasta aattoiltana.
Milloin Jumalan valtakunta tulee? Näin kuului fariseusten
esittämä kysymys, joka on edelleen ajankohtainen. Tämän päivän
evankeliumitekstissä palataan saman kysymyksen äärelle kuin muutama viikko
sitten, valvomisen sunnuntaina. Emme voi tietää koska talon isäntä palaa
takaisin. Jumalan valtakunnan tulemista ei voi tarkkailla, tai ei voi sanoa
että se on siellä tai tuolla.
Jeesus varoittaa myös epäjumalista ja vääristä profeetoista.
Meille tullaan sanomaan, hän on tuolla tai hän on täällä. Opetuslapsilleen hän sanoi,
älä lähtekö minnekään, älkää juosko perässä. Evankeliumista saa sen käsityksen,
että sitten kun se päivä koittaa, silloin kyllä rätisee ja paukkuu niin ettei
se jää keneltäkään huomaamatta. Tänne kirkkoon astuessamme eteemme aukenee
Segerstrålen alttarifresko, joka myös kuvaa Kristuksen toista tulemista.
Tässä maailmassa on monia epäjumalia. Yksi niistä on rahan ja
tehokkuuden vaatimus. Kaikkea ajatellaan vain siitä näkökulmasta, mitä se
tuottaa. Puhutaan kilpailutuksesta ja tuottavuudesta mutta kuka ottaa vastuun? Kun
asioita tarkastellaan vain lukujen kautta, sokeutuu sille, miltä maailma
oikeasti näyttää. Vaarana on unohtua että on myös sellaisia arvoja, joita ei
voi mitata rahassa. Toinen epäjumala on kaiken aikaa kasvava itsekeskeisyys. Pitäisi
olla kaunis, rikas, dynaaminen ja innovatiivinen. Puhutaan paljon haasteista ja
itsensä kehittämisestä. Hyvinvointi
bisnes kukoistaa. Monen maailmasta puuttuvat tavoitteet. Itseään halutaan
kehittää, mutta vain itsensä vuoksi, ei siksi että omalla toiminnallaan voisi
muuttaa jotakin. Näemme kyllä erilaisia uhkakuvia ja osaamme surkutella niitä,
mutta meillä on mahdollisuus valita toisin.
Tässä asiassa olisi ehkä syytä katsoa peiliin. Asiat eivät tapahdu
itsestään. Minkä perässä sinä juokset? Mitä tavoittelet? Onko se oikeaa ja
kestävää?
Jumalan valtakunta on jo meidän keskellämme. Tämä Jeesuksen
toteamus on velvoittava. Miten elämme tätä Jumalan valtakuntaa todeksi? Minkälaisen
viestin me annamme seurakuntana? Viime päivinä kirkosta eroaminen on ollut
jälleen otsikoissa. Ymmärrämmekö seurakunnan jäseniksi sellaisen, jonka nimen
kohdalla on raksi väestörekisterikeskuksen tietojärjestelmässä? Ketä me olemme
valmiit ottamaan vastaan? Olemmeko vain sulkeutunut pyhien salaseura vai ovatko
kirkon ovet avoinna kaikille? Meidän pitäisi nähdä jokaisessa lähimmäisessä
Kristuksen kasvot. Eilen Helsingin hiippakunnan piispa Irja Askola piti
itsenäisyyspäivän ekumeenisessa jumalanpalveluksessa vaikuttavan saarnan.
Askola mm. saarnasi että Jumala ei kilpailuta ihmisiä eikä järjestä
yt-neuvotteluita, vaan Jumalalle kelpaat sellaisena kuin olet. Erityisesti
saarnasta jäi elämään ohje: ”arvostelusta armollisuuteen.”
Toisaalta tuo Jeesuksen toteamus on myös vapauttava. Meidän
ei tarvitse juosta sinne tai tänne, koska Jumalan valtakunta on jo keskellämme.
Tuomiosunnuntain evankeliumissa sanotaan, ”totisesti, minkä olette tehneet
yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette tehneet minulle” ja ”totisesti,
minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette
jättäneet tekemättä minulle”. Alussa kerroin, että Segerstråle kuvaa
freskossaan Kristuksen toista tulemista. Tämä ei ole kuitenkaan teoksen ainoa
taso. Taiteilijan omien sanojen mukaan fresko on myös läpileikkaus
ihmissydämestä. Elämän lähde kuvaa ihmisen omaatuntoa johon Kristus kuvastuu.
Tässä maailmassa on kyllä potentiaalia heti kun lakkaamme tuijottamasta vain
omaan napaamme. Kun käännämme katseemme lähimmäiseen ja alamme tavoitella
yhteistä hyvää. ”Katsokaa. Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.”
Kommentit
Lähetä kommentti