Adventtisaarna Korkalovaaran kappelissa 30.11.2014
Adventtisaarna 30.11.2014 Korkalovaaran kappeli
Adventista alkaa uusi kirkkovuosi. Ehkäpä uusi vuosi, uudet
kujeet. Saimme tänään sytyttää ensimmäisen adventtikynttilän ja laulaa yhdessä
tuttuja adventtivirsiä. On jälleen tullut se aika vuodesta kun Jeesus ratsastaa
aasilla Jerusalemiin. Korvissaan voi melkein kuulla kavioiden kopseen
hiekkatiellä, kansojen huudot ja palmun lehvien havinan. Adventin evankeliumi
viittaa jo pääsiäisen tapahtumiin vaikka kirkkovuosi alkaa vasta alusta. Se
kuitenkin muistuttaa siitä, mikä on jouluevankeliumin merkitys. Miksi odotamme
ja tarvitsemme vapahtajaa? Tapahtuman merkittävyydestä Raamatun maailmassa
kertoo myös se, että siitä on kirjoitettu kaikissa evankeliumeissa.
Tänään kuulimme adventtikertomuksen evankelista Luukkaan
mukaan. Luukkaan kertomus on kuvattu hieman eri tavalla kuin muilla
evankeliumien kirjoittajilla. Luukkaalta puuttuu kuuluisa hoosianna -huudahdus.
Sanoma on kuitenkin sama. Katso, kuninkaasi tulee nöyränä! Kuten päivän
virressäkin laulettiin; ”Nöyryys ja hiljaisuus on valtasi salaisuus”. Luukkaan
erityispiirteenä korostuukin rauhan ja kunnioituksen teema.
Jeesuksen nöyryyttä kuvastaa hänen epäkuninkaallinen
ratsunsa. Usean meistä on varmasti helppo samaistua aasiin, arkiseen
työjuhtaan. Kirjassaan ”Pyhä nauru” kirjailija ja pappi Jaakko Heinimäki on
pohtinut tarinaa Aasin näkökulmasta. Aasi onkin kertomuksen hiljainen sankari. Aasi
on ollut mukana Jeesuksen elämän käännekohdissa. Aasilla on ollut kallis lasti.
Viimeisillään raskaana oleva Maria teki matkaa aasin selässä istuen, ja joulukuvaelmissa
voimme nähdä aasin katselevan tallin syöttökaukalossa makaavaa Jeesus -lasta.
Nyt on aasin vuoro herättää huomiota. Adventtikertomuksessa aasi on
merkittävässä roolissa. Aasi ei valikoitunut ratsuksi sattumalta, vaan Jeesus
lähetti opetuslapsensa noutamaan juuri tietyn aasin. Nöyryys herättää kansan
huomiota myös nykypäivänä. Helsingin sanomien Nyt –liitteessä oli pari viikkoa
sitten juttu, miksi Paavi Franciscus on aika hyvä jätkä. Paavi Franciscus tunnetaan
mm. siitä, että häntä kyyditetään bemarin sijaan käytetyllä Fordilla.
Opetuslapset huusivat; ”Siunattu hän, kuningas, joka tulee
herran nimessä! Taivaassa rauha, kunnia korkeuksissa!”. Rauhan julistus onkin
tänä aikana varsin ajankohtaista, niin taivaassa kuin maan päällä. Julistus
kuulostaa samalta kuin jouluevankeliumissa, ”Jumalan on kunnia korkeuksissa,
maan päällä rauha ihmisillä joita hän rakastaa”. Adventin teksteissä täyttyvät
myös VT:n Sakarjan kirjan profetia. ”Katso,
kuninkaasi tulee! Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa
aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa”. Jälleen fariseukset kuitenkin puuttuvat
peliin ja vaativat Jeesusta hiljentämään opetuslapset. Jeesuksen kuninkuus oli
kuitenkin erilaista. Hänellä ei ollut ympärillään hovia, eikä hän seurustellut
yläluokan kirjanoppineiden ja intellektuellien seurassa.
Päivän kysymys kuuluu, miten me sitten otamme Jeesuksen vastaan
omassa elämässämme? Otammeko hänet vastaan niin kuin opetuslapset, kuninkaana
ja rauhan ruhtinaana? Vai niin kuin fariseukset, vaientaen huudon sydämissämme?
Jeesus tuli maan päälle julistamaan rauhaa ja oikeudenmukaisuutta. Miksi silti
tuntuu että vastustus on kovaa. Haluaisin vielä kehottaa, että antaa hoosiannan
kaikua, ei vaienneta Jumalan ääntä. En kuitenkaan osaa ilmaista ajatustani yhtä
voimallisesti kuin evankeliumi, joka päättyy sanoihin; ”Jos he olisivat vaiti,
niin kivet huutaisivat”.
Kommentit
Lähetä kommentti