Predikan i kvällsmässa 15.1.2022

 Johannesevangeliet kapitel 4, vers 27-42 

I detsamma kom lärjungarna. De blev förvånade över att han talade med en kvinna, men ingen frågade vad han ville henne eller varför han talade med henne. 
Kvinnan lät sin vattenkruka stå och gick bort till staden och sade till folket där: 
”Kom så får ni se en man som har sagt mig allt som jag har gjort. Kan han vara Messias?” 
De gick ut ur staden för att söka upp honom. 
Under tiden sade lärjungarna till honom: ”Rabbi, kom och ät.” 
Han svarade: ”Jag har mat att äta som ni inte känner till.” 
Lärjungarna sade då till varandra: ”Kan någon ha kommit med mat till honom?” 
Jesus sade: ”Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk. 
Ni säger: fyra månader till, så är det dags att skörda. Men jag säger er: lyft blicken och se hur fälten redan har vitnat till skörd. 
Den som skördar får sin lön, han bärgar grödan till evigt liv, så att den som sått och den som skördar kan glädja sig tillsammans. 
Här gäller ju ordet att en sår och en annan skördar. 
Jag har sänt er att skörda där ni inte behövt arbeta. Andra har arbetat, och ni får lönen för deras möda.” 
Många samarier från den staden hade kommit till tro på honom genom kvinnans ord när hon försäkrade: ”Han har sagt mig allt som jag har gjort.” 
När samarierna kom till honom bad de honom stanna hos dem, och han stannade där två dagar. 
Många fler kom till tro genom hans egna ord, och de sade till kvinnan: ”Nu är det inte längre vad du har sagt som får oss att tro. Vi har själva hört honom och vet att han verkligen är världens frälsare.” 
 

 

Jesus skapar tro. 

Dagens evangelium är en fortsättning till förra veckans evangelium, då Jesus mötte en samarisk kvinna vid Sykars källa. Det var mitt i dagen och ingen annan var på plats. Jesus var trött och törstig och han bad att kvinnan skulle ge honom lite vatten. 

Lärjungarna hade varit i stan för att handla mat, nu kom de tillbaka och undrade varför pratade Jesus med en kvinna.  

I förra veckans evangelium pratade Jesus om livets vatten. Han sade:  
”Den som dricker av det här vattnet blir törstig igen. Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv.” Nu, när lärjungarna bjuder honom att äta, säger Jesus: ”Jag har mat att äta som ni inte känner till.” Jesus använder mat och dryck som liknelse till någonting annat.  

Veckans tema i kyrkoåret är: Jesus skapar tro. Ibland kan livet kännas som en ökenvandring. De första kristna tolkade detta som att Kristus är den klippa som ger det vatten vi behöver för ökenvandringen. Han kan låta trons källflöden springa fram även där det ser ut att vara öken. Jesus har makt att skapa tro och öppna människors hjärta.  

Samarierna bad Jesus att stanna hos dem några dagar och så gjorde han. Och Jesus är mitt ibland oss även idag. Kristus är närvarande hos oss i bön och i nattvardens sakrament. Tro är någonting som är svårt att mäta, men vi kan i alla fall växa i tro. Och för att växa vi behöver mat. Som det står i dagens evangelium; fler kom till tro genom hans egna ord. Jesu ord är som en källa eller som nyttig mat som gör oss mättad.  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Saarna muistimessussa Korkalovaaran kappelissa 27.9.2015

Palmusunnuntain saarna Klosterin kirkossa 24.3.2024

Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 2.7.2023