Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 23.5.2021

Helluntai, 1.vsk.

(samma på svenska, rulla ner...)


Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne. Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.

    Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. Kuulittehan, mitä sanoin: minä menen pois, mutta tulen taas teidän luoksenne. Jos rakastaisitte minua, te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi. Olen puhunut tästä jo nyt, jotta te uskoisitte, kun se tapahtuu.”

(Joh.14:25-29)


Päivän evankeliumissa Jeesus puhuu rauhasta. Hän sanoo; minä jätän teille rauhan -- olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. Mitä rauha sinulle merkitsee? Ehkä mahdollisuutta elää ilman pelkoa ja väkivallan uhkaa, ehkä sisäistä rauhaa, levollisuutta, mielen tyyneyttä ja varmuutta monien vaatimusten keskellä, ehkäpä näitä molempia.. 


Päivän evankeliumiteksti on osa Jeesuksen jäähyväispuhetta. Siinä hän puhuu opetuslapsilleen tulevista tapahtumista. Samalla hän halusi rohkaista ja valmistaa opetuslapsia henkisesti, ja antoi heille lupauksen Pyhästä Hengestä.


Tänään kirkkovuodessa vietetään helluntaita, eli päivää jolloin Pyhä Henki vuodatettiin. Apostolien teoissa kerrotaan tuosta tapahtumasta. Helluntain ihme oli juuri siinä, että Henki loi kansojen välille yhteyttä ja kaikki erilaiset ihmiset ymmärsivät toisiaan. Se muistuttaa siitä, että evankeliumin sanoma kuuluu meille 

kaikille. Pyhällä Hengellä on yhdistävä ja uutta luova voima. Siksi helluntaita sanotaan myös kirkon syntymäpäiväksi. 


Mitä sitten Jeesuksen sanoma rauhasta merkitsee meille tänä päivänä? Levoton maailma kaipaa rauhaa. Tälläkin hetkellä monet joutuvat elämään sotien ja väkivaltaisuuksien keskellä. Viime päivinä uutisissa on ollut erityisesti Gazan alue, ja konflikti Israelin ja Palestiinan välillä. Jerusalemin evankelis-luterilainen kirkko on lähestynyt seurakuntaamme esirukouspyynnöllä alueen ihmisten puolesta. Perjantaina saatiin aikaan tulitauko, mutta pitkään jatkunut tilanne on yhä tulenarka ja monimutkainen. Rukoilkaamme siis rauhaa ja sovun löytymistä Palestiinaan ja Israeliin, sekä voimaa ja lohdutusta kaikille jotka ovat menettäneet kotinsa tai läheisensä konfliktissa.


Autuaita ovat rauhantekijät, opetti Jeesus vuorisaarnassaan. Väkivallan edessä voimme kuitenkin tuntea olomme voimattomaksi ja avuttomaksi. Jeesuksen sanat saivat minut ajattelemaan tuttua tyyneysrukousta; Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa, mitkä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan. 


Emme voi kenties muuttaa koko maailmaa, mutta jokainen meistä voi edistää rauhaa puuttumalla ympärillämme tapahtuviin vääryyksiin, puolustamalla sorrettuja, muistamalla että jokainen ihminen on yhtä arvokas, ja asettumalla toisten ihmisten asemaan. Kirkko, ensimmäinen seurakunta, sai alkunsa helluntaina, Pyhän Hengen voimasta. Pyhä Henki vaikuttaa sekä meidän keskellämme, että meissä sisäisesti. Olkoon siis Henki myös meidän puolustajamme ja johdattajamme, kun rakennamme yhdessä tätä kirkkoa niin, että se olisi turvapaikka ja rauhan merkki tässä maailmassa. 


_________________________________________________________________________________


Johannesevangeliet kapitel 14, vers 25-29

Detta har jag sagt er medan jag är kvar hos er.

Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er.

Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Känn ingen oro och tappa inte modet.

Ni hörde att jag sade till er: Jag går bort och kommer till er igen. Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag.

Detta säger jag er innan det sker, för att ni skall tro det när det har skett.


I dagens evangelium Jesus pratar om frid. Han säger; Frid lämnar jag kvar åt er -- känn ingen oro och tappa inte modet. Vad betyder frid för dig? Kanske det är möjlighet att leva i frid, utan rädslan och våld, kanske sinnesro inom oss, kanske lite båda.   


Dagens evangelium är en del av Jesu avskedstal, där han berättar till sina lärjungar av kommande händelser. Jesus förklarade att vi människor skulle få en hjälpare, en sanningens ande som ska vara hos oss för alltid.


I dag vi firar pingst i kyrkoåret, som är den heliga andens högtid. Händelser i första pingstdagen berättas i Apostlarnas gärningar. Pingstdagens budskap är, att anden skapar gemenskap och förståelse mellan olika människor med olika språk, så att alla kunde förstå varandra. Det är en påminnelse, att evangelium tillhör oss alla. Vi alla är ett i Kristus. Helige anden har ett nyskapande kraft. Därför kallar vi pingstdagen också kyrkans födelsedagen.  


Vad betyder Jesu budskap om frid till oss idag? Världen behöver frid. Det finns många människor och många nationer, som måste dag i dag leva mitt i våld och krig. Senaste dagarna har konflikt mellan Israel och Palestina varit mycket i nyheter. Evangelisk-luthersk kyrka i Jerusalem, hade skickat en begäran att be åt människor i området, och fred mellan Israel och Palestina. 


Saliga de som håller fred, lärde Jesus i sin bergspredikan. Framför våld vi kanske känner oss lam och hjälplös. När jag tänkte Jesu ord, jag tänkte också känt sinnesrobön:  "Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." 


Vi kanske kan inte ändra hela världen, men det finns ändå mycket vi alla kan göra. Vi kan hålla oss fred genom att vi försvarar människor som är förtryckta, och tål inte våld eller hat. Vi måste komma ihåg, att varje människa är lika värda. Kyrkan, den första församlingen föddes i första pingstdagen, genom heliga andens kraft. Pingst är en högtid där vi blir påminda om att Gud finns både mitt bland oss och inom oss. Så låt Guds heliga ande påverka bland oss, när vi bygger den här kristi världsvid kyrka tillsammans, så att det kan vara frids och hoppets tecken i restlös världen. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Saarna muistimessussa Korkalovaaran kappelissa 27.9.2015

Palmusunnuntain saarna Klosterin kirkossa 24.3.2024

Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 2.7.2023