Saarna Rovaniemen kirkossa 16.9.2018
Joh. 5: 19-21
Jeesus sanoi juutalaisille:
”Totisesti, totisesti: ei Poika voi tehdä mitään omin neuvoin, hän tekee vain sitä, mitä näkee Isän tekevän. Mitä Isä tekee, sitä tekee myös Poika. Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaiken, mitä itse tekee. Hän näyttää Pojalle vielä suurempiakin tekoja, sellaisia, että hämmästytte. Niin kuin Isä herättää kuolleet ja antaa heille elämän, niin antaa myös Poika elämän kenelle tahtoo.”
”Totisesti, totisesti: ei Poika voi tehdä mitään omin neuvoin, hän tekee vain sitä, mitä näkee Isän tekevän. Mitä Isä tekee, sitä tekee myös Poika. Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaiken, mitä itse tekee. Hän näyttää Pojalle vielä suurempiakin tekoja, sellaisia, että hämmästytte. Niin kuin Isä herättää kuolleet ja antaa heille elämän, niin antaa myös Poika elämän kenelle tahtoo.”
Päivän Raamatun tekstit puhuvat siitä, miten Jeesus antaa
elämän. Tätä pyhäpäivää onkin kutsuttu myös pieneksi pääsiäiseksi tai syksyn
pääsiäiseksi. Ja täällä me olemme tänään koolla, ”elämän lähteen” äärellä, joka
silmiemme edessä avautuu.
Freskossa voi nähdä kuvauksen Jeesuksen toisesta tulemisesta
aikojen lopulla. Siinä on vahvaa kahtia jakautumista ja jännitettä
henkilöhahmojen välillä. Kirkko ja fresko ovat valmistuneet sodan jälkeen
jälleenrakennusaikana. Freskon
kuva-aiheissa voi nähdä viitteitä paikallisesta historiasta ja tuon ajan
hengellisestä ilmapiiristä, sekä taiteilijan omasta hengellisestä
viitekehyksestä. Sen sanomassa voi nähdä kuitenkin myös tulkinnan, joka
heijastuu meidän omaan elämäämme ja aikaamme.
Taiteilijan oman kuvauksen mukaan:
”Se on siis läpileikkaus jokaisesta
ihmissydämestä, jonka toisella puolella on sovitetun ryövärin halu joutua
yhteyteen Jumalaan ja hän suunnitelmaansa, ja toisella puolella sovittamattoman
ryövärin kielteisyys siihen, keskellä seisoo Kristus itse sovituksen hintana,
voiman välittäjänä ja ylläpitäjänä. Hän kuvastuu elämän lähteeseen,
omaantuntoomme, johon rehellisyyden puhdas valo ja epäitsekkyyden
rakkaudellisuus meissä heijastuu. Tämä kaikki on sommiteltu Lapin ympäristöön,
koska Rovaniemen kirkko on oleva sen hengen sydämenä.”
Mitä me voimme nähdä, kun katsomme
kuvaa Jeesuksesta ja ihmisistä elämän lähteen äärellä? Jeesuksella oli valta
parantaa sairaita ja herättää jopa kuolleita, esim. evankeliumin lopussa
kerrotaan Lasaruksen herättämisestä. Aikaisemmin samassa luvussa taas
kerrotaan, miten Jeesus on parantanut sairaita sapattina. Johanneksen
evankeliumissa käsitellään paljon Jeesuksen jumalallista olemusta ja hänen valtuuksiaan.
Tässä kohdassa korostuu evankelista teologia. Jeesus on Jumalan poika, jonka
Isä on lähettänyt maailmaan. Poika edustaa isää ja toimii hänen antamin
valtuuksin. “Niin
kuin Isä herättää kuolleet ja antaa heille elämän, niin antaa myös Poika elämän
kenelle tahtoo.” Hieman myöhemmin
samassa luvussa Jeesus myös sanoo: "Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja
uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän.
Me
voimme siis saada uuden elämän jo tässä ajassa. Päivän evankeliumi
avaa näkökulman elämän antamiseen niille, jotka ovat hengellisesti kuolleita, vaikka
elävätkin. Uudessa testamentissa on paljon kertomuksia
siitä, miten Jeesus kohtaa ihmisiä hyvin erilaisissa elämäntilanteissa. Siellä
on heitä, joiden elämä sairauden vuoksi on eristettyä, yksinäistä ja
toivotonta, heitä, jotka yrittävät elää rahasta ja tavarasta, sekä heitä, jotka
ovat viisaita ja oppineita, mutta eivät ole löytäneet siitä elämää. Myös
freskossa voimme nähdä ihmisiä, joiden elämä on suistunut raiteiltaan tavalla
tai toisella. Näemme maassa makaavan sammuneen miehen, joka voi olla symboli
erilaisista riippuvuuksista jotka meitä sitovat. On ihmisjoukko, joka yrittää
selvitellä välejään väkivallan keinoin. On pariskunta, jotka kantavat käsissään
tyhjiä säkkejä, se on vertauskuva kiintymisestä liiaksi maallisiin aarteisiin,
jotka eivät ole pysyviä. Sitten on aivan tavallista ja turvallista elämää
viettäviä ihmisiä, niin Jeesuksen aikana kuin nykyäänkin, joiden silmät Jeesus
saa avautumaan uudella tavalla.
Jeesus
voi avartaa meidän näköalojamme, ja auttaa meitä muistamaan, ettemme voi elää
ainoastaan itseämme varten. Elämän lähde
on siis vertauskuva ihmisen omatunnosta, johon Kristus kuvastuu. ”Mitä
isä tekee, sitä tekee myös poika”. Poika on samaa olemusta kuin Isä. Jos haluaa
tietää millainen Jumala on, kannattaa tarkastella sitä, mitä Jeesus tekee,
hänen sanojaan, opetuksiaan ja suhtautumistaan muihin ihmisiin. Osaammeko nähdä
Kristuksen heijastuksen toisissa ihmisissä? Lauloimme päivän virren (961) ensimmäisessä
säkeistössä näin:
Laulan, koska herätit
minut kuolemasta,
arkaan aamuhämärään
yöstä ankarasta.
Laulan, koska tielle toit
kadoksissa olleen,
tyhjän merta soutaneen
autoit rannikolleen.
Tällaista ihmisen sisäistä maailmaa voisi kuvata hyvin myös alttarifreskon oikealla puolella oleva, epäröivän näköinen nainen. Hän on kääntänyt kasvonsa lähteelle, mutta hänen vartalonsa asento on suuntautunut kohti repivää ja riitelevää ihmisjoukkoa. Jeesus sanoo: ”Minä olen tie, totuus ja elämä.” Niin kuin yhteisessä ripissäkin totesimme, emme ole kuitenkaan aina osanneet seurata tietä, etsiä totuutta, pysyä elämässä kiinni. Silti meillä on aina mahdollisuus palata elämän lähteelle, arkana, eksyneenä ja kadoksissa olleenakin, ja kääntyä Jumalan puoleen. Tänäänkin meitä kutsutaan elämän lähteelle, kääntymään Jeesuksen puoleen. Niin että näkisimme ja ymmärtäisimme todellisen elämän antajan.
Kommentit
Lähetä kommentti