Saarna Palmusunnuntaina 25.3.2918 Korkalovaaran kappelissa
Matt.
21: 12-17 (18-22)
Jeesus
meni temppeliin ja ajoi kaikki myyjät ja ostajat sieltä ulos. Hän kaatoi
rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat ja sanoi heille: ”On
kirjoitettu: ”Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.” Mutta te teette siitä
rosvojen luolan.”
Jeesuksen luo temppeliin tuli sokeita ja rampoja, ja
hän paransi heidät. Mutta kun ylipapit ja lainopettajat näkivät, mitä kaikkea
hämmästyttävää hän teki, ja kuulivat lasten huutavan temppelissä: ”Hoosianna,
Daavidin Poika!”, he suuttuivat ja sanoivat hänelle: ”Kuuletko, mitä nuo
huutavat?” ”Kuulen”, vastasi Jeesus. ”Ettekö ole koskaan lukeneet tätä sanaa:
”Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi”?” Hän jätti heidät
siihen, meni kaupungin ulkopuolelle Betaniaan ja oli siellä yötä.
(Kun Jeesus varhain aamulla oli palaamassa kaupunkiin,
hänen tuli nälkä. Hän näki tien vierellä viikunapuun ja meni tutkimaan sitä,
mutta ei löytänyt siitä muuta kuin lehtiä. Silloin hän sanoi puulle: ”Ikinä et
enää tee hedelmää.” Siinä samassa viikunapuu kuivettui.
Kun opetuslapset sen näkivät, he hämmästyivät ja
sanoivat: ”Kuinka tuo puu noin äkkiä kuivettui?” Jeesus vastasi: ”Totisesti:
jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, te ette ainoastaan tekisi tätä
viikunapuulle, vaan te voisitte sanoa tälle vuorellekin: ”Nouse paikaltasi ja
paiskaudu mereen”, ja niin tapahtuisi. Mitä tahansa te uskossa rukoillen
pyydätte, sen te saatte.”)
Moni
muistaa palmusunnuntain tapahtumat siitä, miten Jeesus ratsasti aasilla
Jerusalemiin. Kolmannen vuosikerran teksti kuitenkin kertoo tapahtumista
kaupunkiin saapumisen jälkeen. Rahanvaihtajien pöytien kaataminen onkin
mielestäni yksi vaikuttavimpia kohtia evankeliumeissa. Päivän evankeliumissa on
mukana sekä tunnetta, että toimintaa.
Usein
Jeesus opetti, ja onnistui puhumalla selvittämään myös vaikeita tilanteita. Nyt
Jeesus kuitenkin näkee tarpeelliseksi jo ryhtyä konkreettisiin toimiin. Hän
saapuu temppeliin ja kaataa rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysten myyjien jakkarat,
ja ajoi sieltä ulos sekä myyjät että ostajat.
”Minun huoneeni on oleva rukouksen huone, mutta te
teette siitä rosvojen luolan”.
Sanoi Jeesus. Mihin Jeesus erityisesti halusi tällä toiminnallaan puuttua, hengellisyyden
kaupallistamiseen? Oliko olennainen, itse Jumala, unohtunut temppelikultin
alle? Jeesuksen toiminnasta huokuu viha ja turhautuminen. Mitä temppeli,
Jumalan huone, kirkko merkitsee meille tänään?
Kuluneen
vuoden aikana on käyty paljon keskustelua kirkon ja yhteiskunnan suhteesta.
Tämän sunnuntain evankeliumi on niitä kohtia, joissa tulee esiin myös Jeesuksen
suhtautuminen vallanpitäjiä kohtaan. Temppelissä pöytiä kaatava, väkeä
ulosajava ja viikunapuun kiroava Jeesus on jotakin muuta kuin kiiltokuvamainen,
kultakutrinen ja lempeästi hymyilevä Jeesus-hahmo.
Jeesuksen
agenda ei toki ollut maallisen vallankumouksen tekeminen, mutta on
tärkeää muistaa myös hänen yhteiskunnallinen radikaali toimintansa. Jeesus
uskalsi haastaa vallanpitäjät silloin, kun he toimivat inhimillisyyden
vastaisesti. Luterilaisilla on ollut vahva historiallinen taipumus myötäillä
hallitsijoita. Tästä on ollut seurauksena sekä rakentavaa kuuliaisuutta että
tuomittavaa passiivisuutta. Jeesuksen toiminta palauttaa mieleen sen, että myös
meidän tulisi uskaltaa puuttua vääryyksiin silloin kun se on tarpeen, ja
asettua jopa auktoriteetteja vastaan. Joissain asioissa kirkko on
rohkaistunutkin puhumaan, ja edustanut inhimillistä toimintatapaa esim.
kohdatessaan maahanmuuttajia ja turvapaikanhakijoita. Silti on vielä paljon
sellaista, missä kirkon pitäisi olla rohkeampi ja edistyksellisempi.
Jeesuksessa oli palavaa voimaa.
Hän vain yleensä käytti sitä parantamiseen, kuten tämänkin tekstin
kertomuksessa kohta pöytien kaatamisen jälkeen. Sokeat ja rammat uskalsivat
lähestyä Jeesusta myös hänen kiukunpuuskansa jälkeen. Jeesus kohtasi
evankeliumeissa yhteiskunnasta syrjäytettyjä ihmisiä. Hän piti heitä saman
arvoisina. Nämä ihmiset olivat aitoja, eivätkä yrittäneet esittää itseään
parempia tai viisaampia, vaan he kääntyivät Jeesuksen puoleen vilpittömin
mielin.
Päivän evankeliumi haastaa tarkastelemaan
Jeesuksen tunne-elämää, ja sitä kautta hänen inhimillisyytensä ja jumaluutensa
suhdetta. Ihmisyyteen kuuluu tunteiden skaala, ja jos Jeesus oli tosi ihminen,
hänen oli siitä osallinen. Tunteisiin kuuluu myös voimakkaita, negatiivisena
pidettyjä tunteita, kuten vihaa. Eri aikoina on määritelty erilaisia tunteita
syntisiksi ja sitä kautta usein ajauduttu kieltämään ne Jeesukselta, jotta
voitaisiin korostaa Jeesuksen puhtoista jumalallisuutta. Tunteista puhuminen on
tärkeää, koska se vaikuttaa samalla siihen kuvaan, minkälainen käyttäytyminen
on sopivaa kristitylle ihmiselle. Myös vaikeat ja vahvat tunteet voivat olla
voimavara, jos niitä pystyy käsittelemään ja kanavoimaan oikealla tavalla.
Totuus
tulee lasten suusta. Näin kuuluu vanha viisaus. Markuksen evankeliumin luvussa
10, eli tutummin lasten evankeliumiksi kutsutuissa jakeissa Jeesus asettaa
meille lapset esikuvaksi. Niin myös tässä, kun Jeesus viittaa profetiaan. Lapset
näkivät sellaista, mitä muut eivät näe. Heille se oli totta. He ymmärsivät sen,
mitä kansan vanhimmat ja viisaimmat eivät nähneet. Ehkä lasten asettaminen
esikuvaksi voi liittyä myös siihen, miten käsittelemme tunteitamme. Lapset
eivät peittele tunteitaan niin kuin aikuiset. Juuri lapsissa näemme myös juuri
sitä vilpitöntä aitoutta, jota Jeesus arvosti.
Jumalan
valtakunnan todellisuudessa totutut asiat käännetään toisin päin. Kunnian
kuningas alennetaan. Suuren on tultava pieneksi, viimeisen ensimmäiseksi.
Taivasten valtakunta on lasten kaltainen.
Kommentit
Lähetä kommentti