Saarna Rovaniemen kirkossa, kynttilänpäivä ja yhteisvastuukeräyksen avaus, 4.2.2018
Joh. 1: 14-18
Sana tuli lihaksi
ja asui meidän keskellämme.
Me saimme katsella hänen kirkkauttaan,
kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa.
Hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Johannes todisti hänestä ja huusi: ”Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua.”
Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet,
armoa armon lisäksi.
Lain välitti Mooses,
armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.
Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.
Ainoa Poika, joka itse on Jumala
ja joka aina on Isän vierellä,
on opettanut meidät tuntemaan hänet.
ja asui meidän keskellämme.
Me saimme katsella hänen kirkkauttaan,
kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa.
Hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Johannes todisti hänestä ja huusi: ”Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua.”
Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet,
armoa armon lisäksi.
Lain välitti Mooses,
armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.
Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.
Ainoa Poika, joka itse on Jumala
ja joka aina on Isän vierellä,
on opettanut meidät tuntemaan hänet.
Päivän evankeliumi on osa
Johanneksen evankeliumin johdantona toimivaa alkuhymniä. Näitä hymnejä on jo
ensimmäisten kristittyjen keskuudessa laulettu vuorolauluna psalmien tapaan.
Tämä Johanneksen evankeliumin alkuhymni oli yksi varhaisen seurakunnan
uskontunnustus. Koko evankeliumi alkaa sanoilla: ”Alussa oli Sana”.
”Sana tuli lihaksi ja asui meidän
keskellämme”. Asumiseen viittaava alkutekstin kreikankielinen sana tarkoittaa
konkreettisesti teltan pystyttämistä. Tämä vie ajatukset Vanhan Testamentin
ilmestysmajaan, ensimmäiseen temppeliin joka pystytettiin erämaahan. Sanan
äänneasu on myös lähellä heprean kielen Jumalan läsnäoloa tarkoittavaa sanaa.
Sanan tuleminen lihaksi tarkoittaa siis
jonkin asian tulemista konkreettisesti, ihmisaistein havaittavaksi. Se ei ole
enää suunnitelma, haavekuva tai haamu, vaan jotakin ihan todellista. Vanhan testamentin
käsityksen mukaan ”Sana” ei ole vain jotakin, mitä sanotaan, vaan sanaa tai
viisautta kuvataan miltei persoonallisena, elävänä ja uutta luovana sanana.
Tässä Johanneksen hymnissä tunnustetaan Kristuksen olemassaolo jo aikojen
alussa, Jeesus oli mukana jo luomisessa.
Koskaan aikaisemmin kukaan ei ollut
voinut nähdä Jumalaa, mutta Jeesuksen kautta Jumala oli tullut ihmisten
keskuuteen tavalla, joka teki mahdolliseksi hänet. Jumala siis tuli ihmiseksi,
oli lihaa ja verta, ja asui meidän keskellämme. Jumalan lupaukset olivat
täyttyneet, enää ei ollut vain profeettojen ennustukset, vaan Jeesus oli tullut
maan päälle.
”Me saimme katsella hänen
kirkkauttaan…”. Julistaa Johannes. Johanneksen aikalaiset saattoivat vielä
todella olla Jeesuksen silminnäkijöitä. Kristus säteilee kirkkauttaan myös
alttarifreskossamme. Häntä ympäröi kauttaaltaan suuri kirkas sädekehä. Saamme
katsella sitä joka sunnuntai täällä kirkossa.
Mutta mitä jos se valo loistaakin
vain siellä jääkaapissa? Tänä vuonna yhteisvastuukeräyksen kautta pyrimme
torjumaan nälkää ja köyhyyttä. #ruokatrendit2018. Miten Sana voisi tulla
lihaksi vielä tänäkin päivänä? Arjen keskelle? Leipäjonot kasvavat, mutta
hallitus lakkauttaa avustuksia. Hurstin valintaa uhkaa ovien sulkeminen. Siksikin
tämän vuoden yhteisvastuukeräyksen teema on riipaisevan ajankohtainen. Nälkä ja
köyhyys ovat hyvin globaaleja ilmiöitä, mutta eivät totisesti ole vieraita
meidänkään yhteiskunnassamme.
Meidän ruumiimme tarvitsee ravintoa, se on yksinkertainen, inhimillinen
tosiasia, joka yhdistää kaikkia maailman ihmisiä. Sen sijaan ravinto herättää
ristiriitaisia tunteita. Se ei jakaudu tasaisesti. Toisaalla yritetään vähentää
ruokahävikkiä, toisaalla torjua nälänhätää.
Ruokailutottumuksilla ja erikoisuuksilla jokainen voi tahtoessaan
erottua trendikkäästi joukosta ja tuoda esiin omaa persoonaa. Olen maistanut
sirkka granolaa, suosin luomu-, ja lähiruokaa, ja viimeisimpänä tammikuun
vegaanihaasteessa mukana olleena tiedostan, että elän sen verran etuoikeutetussa
asemassa, että on mahdollisuus valita, ajatella itseään ja omaa hyvinvointiaan.
Mahdollisuus valita, mitä syötäisiin, ei ole kaikkien oikeus kotimaassamme eikä
muuallakaan maailmassa. Valintojen paljous voi joskus myös aiheuttaa
epäterveellistä suhtautumista ruokaan, syömiseen ja omaan kehoon.
Ehkä voisimme myös syömisemme suhteen ottaa mallia Jeesukselta.
Evankeliumeissa kerrotaan monessa kohdassa, miten Jeesus aterioi yhdessä
opetuslastensa kanssa, tai kutsui itsensä milloin kenenkin luokse syömään. Nälissään
hän saattoi myös olla kiukkuinen, kuten kirotessaan viikunapuun. Hänelle palvelun
ja jakamisen ajatus oli keskeistä. Jeesus muistutti, että ihmistä ei saastuta
se, mikä menee suusta sisään vaan se, mikä tulee suusta ulos. Hän ei
itse noudattanut juutalaisen perinteen tiukkoja ruokasäädöksiä. Hän siunasi
viisi leipää ja kaksi kalaa, ja ruokaa riitti tuhansille.
Valo ja kirkkaus herättelevät katselemaan ympärillämme tarkemmin, niin
kaikkea hyvää, kuin myös sitä, mikä olisi korjattavaa, ja sellaista mitä emme haluaisi edes nähdä. ”Armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.” Mutta
vatsa tyhjänä saamme harvoin myöskään hengellistä nälkäämme tyydytettyä.
Lähimmäisenrakkauden tekojen kautta
Kristuksen valo voi loistaa meissä tänäänkin. Avun antaminen yhteisvastuukeräyksen
kautta voi olla yksi tapa jakaa tuota valoa. Meitä kutsutaan yhteiseen pöytään, lievittämään
nälkää, jakamaan omastamme. Meitä kutsutaan kasvattamaan tulevia
sukupolvia rauhan rakentajiksi ja toivon tuojiksi. Meitä kutsutaan olemaan valona ja suolana tässä
maailmassa. Tänään saamme jopa kahteen kertaan käydä yhteiseen pöytään. Ensin
ehtoollisessa, ja messun jälkeen seurakuntasalissa. Kynttilänpäivänä meitä muistutetaan siitä, että myös köyhyyden ja nälän
keskellä voimme kutsua häntä maailman valoksi.
Kommentit
Lähetä kommentti