Saarna Rovaniemen kirkossa 28.5.2017
Joh.
7: 37-39
Juhlan suurena päätöspäivänä Jeesus nousi puhumaan ja
huusi kovalla äänellä: ”Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon!
Joka uskoo minuun, ’hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat’, niin
kuin kirjoituksissa sanotaan.” Tällä Jeesus tarkoitti Henkeä, jonka häneen
uskovat tulisivat saamaan. Vielä ei Henki ollut tullut, koska Jeesusta ei vielä
ollut kirkastettu.
Tiedemaailmassa opetetaan, että elämä on saanut alkunsa
vedestä. Vesi on mukana myös luomiskertomuksessa heti Raamatun alkulehdillä: ”Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Maa oli
autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä”.
Tämän päivän evankeliumissa kuulimme pienen pätkän siitä,
mitä tapahtui kun Jeesus oli opetuslastensa kanssa mukana juutalaisten
syksyisillä lehtimajanjuhlilla, jota oli tapana viettää koko viikko.
Lehtimajanjuhliin kuului yhtenä osana vesirituaali. Siinä kuljettiin kulkueena
Siiloan altaalle, jossa pappi täytti kultaisen ruukun vedellä. Takaisin
tultaessa kulkuetta säestivät laulu, riemuhuudot ja profeetta Jesajan sana: ”Te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen
lähteistä” (Jes.12:3). Vesirituaalin tarkoituksena oli mm. rukoilla hyvää tulevaa
sadekautta. Sadekausi oli tärkeä erityisesti Lähi-idän kuivassa ilmastossa.
Kuivakin maa virkistyy sateen seurauksena ja saa kasvit vihertämään.
Raamatussa puhutaan vedestä useita kertoja, sekä
konkreettisessa mielessä että vertauskuvallisesti. Vesi on vahva vertauskuva
juuri siksi, että se on niin vahvasti elämän edellytys. Mitä sitten on tuo
”elävä vesi”, josta Jeesus meille puhuu? Johanneksen evankeliumin tyylille
uskollisesti kirjoittaja samalla tulkitsee Jeesuksen sanoja ja antaa jo yhden
vastauksen. ”Tällä Jeesus tarkoitti
Henkeä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan.” Tämän sunnuntain aiheena
on Pyhän Hengen odotus, kun elämme juuri kirkkovuodessa aikaa ennen helluntaita.
Jo ennen ensimmäisen helluntain tapahtumia Jeesus useaan kertaan jo etukäteen
antaa lupauksen Pyhästä Hengestä.
Päivän evankeliumissa on jälleen hyvä esimerkki Jeesuksen taitavasta
ja omaleimaisesta tavasta opettaa. Vertaus elävästä vedestä palauttaa mieleen
naisen Sykarin kaivolla. Nainen puhuu konkreettisesta kaivossa olevasta vedestä,
Jeesus elävästä vedestä. Jeesus ottaa jälleen esimerkin ympäröivästä elämästä
ja antaa sille uuden, syvällisen hengellisen merkityksen.
Tänään olemme kokoontuneet Rovaniemen kirkkoon, elämän
lähteelle, joka avautuu edessämme alttarifreskon muodossa. Taiteilijan omin
sanoin: ”--keskellä seisoo Kristus itse
sovituksen hintana, voiman välittäjänä ja ylläpitäjänä. Hän kuvastuu elämän
lähteeseen, omaantuntoomme, johon rehellisyyden puhdas valo ja epäitsekkyyden
rakkaudellisuus meissä heijastuu. Tämä kaikki on sommiteltu Lapin ympäristöön,
koska Rovaniemen kirkko on oleva sen hengen sydämenä.” Myös tässä tutussa
alttarifreskossa taiteilija on sommitellut maisemaan paikallista jokiuomaa.
Samalla siitä avautuu vahva hengellinen tulkinta. Taiteilijan omien sanojen
mukaan freskossa esiintyvä kahtiajako kuvastaa siis myös ihmisen sisäistä
maailmaa. Annammeko elämän lähteen virrata sisimmästämme kääntyen Kristuksen
puoleen vai patoammeko sydämemme ja käännämmekö selkämme? Uskallammeko
heittäytyä virran vietäväksi, vai jäämmekö seisomaan ja kasvamaan levää?
Juuri veden virtaaminen tekee vedestä elävää. Lähdevesi
kumpuaa syvältä, se on viileää ja virvoittavaa. Talvella se ei jäädy eikä
kesällä ummehdu. Lähde pulppuaa vaihtuvista vuodenajoista huolimatta. Alttarifreskossa
voimme nähdä erilaisia vuodenaikoja. Toisella puolella on kesän lämpö ja
vehreät kasvit, toisella puolella taas jäiset kivet ja huurteiset puut. Vuoden
ajat vaihtuvat myös sisäisessä elämässämme. On kevään, uuden lupauksen ja
toivon aikoja, on kesän ja yltäkylläisyyden aikoja, on syksyn ja luopumisen
aikaa, on talvi jolloin tuntee hautautuvansa kinosten alle ja kylmä viima
puhaltaa vasten kasvoja. Mutta Pyhän Hengen työ meissä jatkuu vuodenaikojenkin
läpi.
Elämän uuvuttamina
tarvitsemme matkan varrella virvoitusta, joka on raikasta kuin lähdevesi
kuumana kesäpäivänä. Vietämme tänään myös suvivirren sunnuntaita. Suvivirren vähemmän
lauletussa viidennessä säkeistössä lauletaan juuri tuosta hengen
virvoituksesta.
5.
Ei vertaistasi sulle,
sä lilja Saaronin.
Suo armos lahjat mulle
ja kaste Siionin.
Kun Henkes virvoituksen
vain sielu saanut on,
keväisen kaunistuksen
se saa kuin Libanon.
Ei vertaistasi sulle,
sä lilja Saaronin.
Suo armos lahjat mulle
ja kaste Siionin.
Kun Henkes virvoituksen
vain sielu saanut on,
keväisen kaunistuksen
se saa kuin Libanon.
Kommentit
Lähetä kommentti