Saarna Rovaniemen kirkossa 5.3.2017
1.Paastonajan sunnuntai
Matt.
16: 21-23
Jeesus alkoi puhua opetuslapsilleen, että hänen oli
mentävä Jerusalemiin ja kärsittävä paljon kansan vanhimpien, ylipappien ja
lainopettajien käsissä. Hänet surmattaisiin, mutta kolmantena päivänä hän
nousisi kuolleista.
Pietari veti hänet erilleen ja alkoi nuhdella häntä: ”Jumala varjelkoon! Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra!” Mutta hän kääntyi pois ja sanoi Pietarille: ”Väisty tieltäni, Saatana! Sinä tahdot saada minut lankeamaan. Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä!”
Pietari veti hänet erilleen ja alkoi nuhdella häntä: ”Jumala varjelkoon! Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra!” Mutta hän kääntyi pois ja sanoi Pietarille: ”Väisty tieltäni, Saatana! Sinä tahdot saada minut lankeamaan. Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä!”
Päivän evankeliumissa Jeesus ei säästele sanojaan, vaan
käyttää varsin karskia kieltä Pietaria kohtaan. Jeesuksen sanat Pietarille ovat
jääneet elämään. Vulgatassa, eli Raamatun latinankielisessä käännöksessä nuo
sanat kuuluvat ”Vade retro me, satana!”. Katolisessa perinteessä lausetta on
käytetty manaamaan demoneita tai karkottamaan pahaa, ja lause on myös saatettu
kaivertaa krusifikseihin.
Luterilaisen kirkon perinteessä ei puhuta juurikaan
demoneista tai manaamisesta, tällaiset
hengelliset kokemukset tuntuvat myös itselleni vieraalta. Silti manaaminen on
mukana kastekaavan sanoissa, vaikka sanamuoto onkin vähän pehmentynyt nykyiseen
kirkkokäsikirjaan. Kaavan alussa lapsen otsaan ja rintaan piirretään
ristinmerkki, ja sanotaan esim.: Armollinen
Jumala. Sinä yksin pelastat kaikesta pahasta. Vapauta NN (etunimet) pimeyden
vallasta. Kirjoita hänen nimensä elämän kirjaan ja johdata häntä valossasi. Myös
Martti Lutheria vaivasivat usein demonit ja pahat henget, varsinkin hänen
viettäessään aikaa Wartburgin linnan yksinäisyydessä. Lutherin kerrotaan mm.
heittäneen paholaista mustepullolla.
Hyvää tarkoittava Pietari ei ymmärrä mistä on kysymys. Kaikki
opetuslapset olivat luultavasti yhtä ymmällään. ”Sinun ajatuksesi eivät ole
Jumalasta….” Tuossa tilanteessa Jeesus oli itse kasvotusten Pietarin
kanssa, hänellä oli valta sanoa noin, mutta mistä me sitten tiedämme milloin
ajatuksemme ovat Jumalasta? On niin paljon heitä, jotka ilmoittavat omaavansa
sen oikean Jumalan ilmoituksen. Pietarin reaktio oli kuitenkin hyvin
inhimillinen. Jeesus oli esittänyt opetuslapsilleen kysymyksen: Kuka minä teidän mielestänne olen? Simon
Joonan Poika oli juuri tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi, ja Jeesus antoi
hänelle nimen Pietari joka merkitsee kalliota. Pietarilla oli merkittävä rooli
alkukirkon aikoina. Kirkko rakennettiin lujalle kalliolle. Yhtäkkiä ääni
kellossa muuttuu. Päivän evankeliumikatkelmassa olemme tulleet siihen
käännekohtaan, jossa Jeesus puhuu ensimmäistä kertaa tulevasta kuolemastaan ja
kärsimyksestä. Pietarin reaktio on varmasti juuri sellainen, joka tulisi
jokaisen meidän suustamme, jos meille rakas ja läheinen ihminen kertoisi
lähestyvästä kuolemasta tai muusta häntä kohtaavasta kauheudesta.
Aika ajoin tulee hetkiä, ehkä kiusauksia, jotka haastavat
oman kutsumuksemme. Jeesus kohtasi kiusauksia jo heti julkisen toimintansa
alkuaikoina, kun paholainen koetteli häntä autiomaassa neljänkymmenen päivän
ajan. Pääsiäisen neljänkymmenen päivän paasto muistuttaa meitä noista Jeesuksen
päivistä autiomaan paahteessa. Paaston aika haastaa tarkastelemaan
sitoutumistamme ja tarvittaessa irrottautumaan turhasta. Mitä ovat tämän
maailman kiusaukset? Vallanhalu ja itsekkyys vievät kauemmaksi Jumalasta,
samoin halumme ja houkutuksemme helppoon elämään. Joskus on helpompaa olla vain
miettimättä ja ottamatta asioista selvää. Emme halua kohdata toisten ihmisten
kärsimystä, se on jossakin siellä kaukana, joku muu on vastuussa. Mutta
kärsimyksen kohtaamisen välttely käy hankalaksi jos kärsimys kohtaa omia
läheisiä. Pietarin ajatukset olivat ihmisestä, koska hän ei halunnut kohdata
Jeesuksen, läheisen opettajan ja mestarin hirvittävää loppua.
Jeesuksen ollessa autiomaassa Saatana kehotti Jeesusta
hyppäämään temppelimuurin harjalta. Hän viittasi päivän psalmitekstin loppujakeisiin:
”Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella
sinua, missä ikinä kuljet, ja he kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa
jalkaasi kiveen.” Psalmin jakeissa puhutaan kaikkivaltiaan varjeluksesta,
Jumalan lupauksesta, jota Saatana halusi koetella näyttävillä tempuilla. Mutta
Jeesus tunsi kirjoitukset paremmin ja osasi aina tehdä tyhjäksi paholaisen
kiusaukset.
Mikä on Jumalasta, mikä ihmisestä? Mikä on meidän
valtuutuksemme hengelliselle työlle? Paastonajan keskeinen kysymys on sama,
jonka Jeesus esitti aikanaan opetuslapsilleen, miten me ymmärrämme sen, kuka
Jeesus oikein on? Jumala on meidät lähettänyt, Jeesus antoi opetuslapsilleen
valtuutuksen kaste- ja lähetyskäskyssä. »Minulle
on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat
minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa
heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso,
minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.» Kun
käännämme katseemme pois itsestämme ja alamme ottaa vastuuta paitsi itsestämme,
myös muista, se on Jumalasta. Jeesus on käskenyt noudattaa opetuksiaan,
rakastaa lähimmäistä
niin kuin itseämme. Jos me niin teemme, työllämme on siunaus
ja se on Jumalasta. Saamme luottaa Jumalan ihmeelliseen varjelukseen ja
siunaukseen.
Kommentit
Lähetä kommentti