Saarna Korkalovaaran kappelissa 4.12.2016
Luuk.
12: 35-40
Jeesus
sanoo:
”Pitäkää vaatteenne vyötettyinä ja
lamppunne palamassa. Olkaa niin kuin palvelijat, jotka odottavat isäntäänsä
häistä valmiina heti avaamaan oven, kun hän tulee ja kolkuttaa. Autuaita ne
palvelijat, jotka heidän herransa palatessaan tapaa valvomasta! Totisesti: hän
vyöttäytyy, kutsuu heidät pöytään ja jää itse palvelemaan heitä. Autuaita nuo
palvelijat, jos hän tapaa heidät näin valvomasta, tulipa hän ennen sydänyötä
tai sen jälkeen!
Ymmärrättehän, että jos talon isäntä
tietäisi, minä yön tuntina varas tulee, hän ei antaisi murtautua taloonsa.
Olkaa tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.”
Adventtipaaston aikana käymme
matkaa kohti joulua. Adventtiajan evankeliumitekstejä yhdistää kuvaus
odotuksesta. Paaston aika onkin odotuksen aikaa. Lisäksi se on matka itseensä
ja matka lähemmäs Jumalaa. Ensimmäisenä adventtina kohtasimme nöyrän ja lempeän
Jeesuksen, joka ratsasti Jerusalemiin kansan keskelle, ei kuninkaallisella
ratsulla ja kultaisilla vaunuilla, vaan nuorella aasin varsalla. Pyhäpäivän
otsikkona olikin: ”kuninkaasi tulee nöyränä”. Tänä sunnuntaina olemme
toisenlaisissa tunnelmissa. Nyt pyhän otsikko kuuluu: ”kuninkaasi tulee
kunniassa”. Päivän teksteissä on läsnä aikojen lopulla saapuva Jeesus, maailman
kuningas.
Varhaisten kristittyjen keskuudessa
monet ajattelivat lopun aikojen olevan jo käsillä, mutta kun ensimmäiset Jeesuksen
seurassa kulkeneet kuolivat ja syntyi uusia sukupolvia, ilmaantui myös
Jeesuksen paluun epäilijöitä. Tämä lienee yksi syy siihen, miksi evankeliumeista
löytyy useita Jeesuksen paluuseen liittyviä vertauksia. Lopun aikojen pikainen
odottaminen saattoi johtaa itsekkääseen ja epäkristilliseen elämäntapaan. Ajateltiin,
että koska lopun ajat tulevat pian, ja maailman murheet loppuvat, ei ole niin
väliä miten viimeiset ajat eletään. Toinen ajattelutapa näkyy esimerkiksi
siinä, että luontoa ja ympäristöä ei kunnioiteta ja säästetä vaan riistetään,
koska kaikki katoaa kuitenkin.
Siksi kertomusten kehotus
valvomiseen ja vastuulliseen elämään voi avautua myös nykypäivän kuulijalle,
vaikka ensilukemalta vaatimukset jatkuvaan ja herkeämättömään valvomiseen
voivat tuntua mahdottomalta. Päivän evankeliumi tuokin hyvin vahvasti mieleen
valvomisen sunnuntain kertomuksen viisaista ja tyhmistä morsiusneidoista,
joista toisilla oli tarpeeksi öljyä lampuissaan ja he olivat valmiina, kun
toiset vasta lähtivät öljyä ostamaan. Vertauskuva palavasta lampusta sopii myös
adventin aikaan, ajatukseen matkan tekemisestä ja valon lisääntymisestä
pikkuhiljaa. ”Sinun sanasi on lamppu,
joka valaisee askeleeni, se on valo minun matkallani.” (PS.117) Lamppu on
myös symboli rukoukselle, ja evankeliumin sanomalle kansan keskellä.
Miksi meitä sitten kehotetaan alati
valvomaan? Menneisyyteen emme voi palata, tulevaisuudesta emme tiedä. On
mysteeri, mitä tapahtuu aikojen lopulla, tai kuinka paljon aikaa on ylipäätään
jäljellä. Siksi meidän on siis oltava
läsnä juuri tässä hetkessä. Kristittyjä kehotetaan esimerkilliseen elämäntapaan
ja lähimmäisenrakkauteen. Meidän on kuljettava vaatteemme vyötettyinä ja
valmiina palvelemaan. Sellaiseen matkavarustukseen Jeesus meitä kehottaa.
Myöhemmin Luukkaan evankeliumissa: Kun
fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän
vastasi: "Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan
tarkkailla. Eikä voida sanoa: 'Se on täällä', tai: 'Se on tuolla.' Katsokaa:
Jumalan valtakunta on teidän keskellänne."
Mielikuva aikojen lopulla
arvaamatta saapuvasta Jeesuksesta voi herättää pelkoa, niin kuin öinen
murtovaras. Toisaalta palvelijat, jotka odottavat luottavaisesti isäntää
saapuvaksi ja joita isäntä lopulta itse palvelee, ovat kuvausta taivasten
valtakunnasta, jossa arvojärjestys kääntyy päälaelleen. Ylhäiset ovat alhaisia
ja viimeiset tulevat ensimmäisenä. Taivasten valtakunta tässä ajassa tulee
todeksi siinä, että Kristus itse valvoo ja tekee työtä meissä.
Kommentit
Lähetä kommentti