Saarna Sinetän ja Meltauksen kappeleissa 31.7.2016
Luuk.
19: 41-48
Kun
Jeesus tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, hän puhkesi itkuun sen tähden ja
sanoi: ”Kunpa sinäkin tänä päivänä ymmärtäisit, missä turvasi on! Mutta nyt se
on sinun silmiltäsi kätketty. Vielä tulet näkemään ajan, jolloin viholliset rakentavat
ympärillesi vallin, saartavat sinut ja käyvät kimppuusi joka puolelta. He
murskaavat maan tasalle sinut ja sinun asukkaasi. Sinuun ei jätetä kiveä kiven
päälle, koska et tajunnut etsikkoaikaasi.”
Jeesus meni temppeliin ja alkoi ajaa ulos
niitä, jotka siellä kävivät kauppaa. Hän sanoi heille: ”On kirjoitettu: ’Minun
huoneeni on oleva rukouksen huone.’ Mutta te olette tehneet siitä rosvojen
luolan.”
Hän opetti sitten joka päivä temppelissä.
Ylipapit, lainopettajat ja muut kansan johtomiehet miettivät, miten raivaisivat
hänet pois tieltä. He eivät kuitenkaan keksineet, mitä tehdä, sillä koko kansa
oli jatkuvasti Jeesuksen ympärillä kuuntelemassa häntä.
Palasin muutama päivä sitten
takaisin kesälomalta. Pitkän ajomatkan jälkeen saavuin vanhempieni asunnolle,
jossa olin myös yöpynyt ennen lähtöä. Rentoutunut tunnelma vaihtui nopeasti
järkytykseen: työavaimia ei löytynyt mistään! Kaksi päivää etsin kuumeisesti,
kunnes asunto tuli koluttua läpi lattiasta kattoon. Ehdin käydä mielessäni läpi
kaikki mahdolliset ja mahdottomat skenaariot, sekä tunteiden vuoristoradan
toivon pilkahduksista syvimpään epätoivoon ja lopulta epäuskoiseen
helpotukseen. Sen sijaan että olisin kehdannut pyytää apua, konttasin illat
pitkin lattioita, etsien jääkaapista, mikrosta ja kukkaruukustakin. Uni ei
maistunut, kun pyörin levottomana lakanoiden välissä pohtien avaimien
olinpaikkaa. En uskaltanut kysyä äidiltä, koska pelkäsin saarnaa, jonka olin
kuullut niin monia kertoja: ”Mitä minä olen sanonut? Pitäisi olla huolellinen
eikä jättää tärkeitä tavaroita lojumaan ympäriinsä!” Kun mielikuvitus ja
avainten mahdolliset piilopaikat alkoivat käydä vähiin, kerroin äidille
ahdingostani. Lopulta selvisi, että avaimet olivat päätyneet vahingossa
tuttavalle, joka oli hakenut omia vara-avaimiaan. Jos en olisi uskaltanut
kertoa tapahtuneesta, en olisi koskaan saanut tietää, että joku muu oli käynyt
avainkaapilla.
Tästä episodista johtuen hieman
naurahdin tämän pyhän otsikolle: ”etsikkoaikoja”. Etsiminen ja löytämisen ilo olivat minulle
kuluneella viikolla hyvin konkreettisia. Mikä sitten on tarinan opetus? Usein
sitä kuvittelee olevansa nokkelampi kuin on. On vaikeampaa luottaa johonkin
toiseen enemmän kuin itseensä. Emme voi kuitenkaan hallita elämäämme. Joskus
kohtaamme tilanteita, joissa on vain pakko niellä ylpeytensä ja turvautua
toisten apuun, vaikka mieli tekisi paeta taakkansa kanssa yksin. Jumala on
antanut meille toiset ihmiset työtovereiksi. Jos yritämme tehdä kaiken yksin,
jää moni tärkeä asia kuulematta ja näkemättä. Avaimet onneen voivat olla
lähempänä kuin huomaammekaan. Kun
uskallamme antautua johdatukseen, juuri siinä Jumala tulee meitä vastaan. ”Kunpa sinäkin tänä päivänä ymmärtäisit,
missä turvasi on!”
Etsikkoajoista sanotaan, että ne
ovat erityisiä aikoja, jolloin Jumala kutsuu meitä erityisellä tavalla. Jumala
ei myöskään aina päästä meitä ihan helpolla. Historia osoittaa, että elämässä
on aikoja, jolloin ihminen ja ihmisyhteisöt erityisesti joutuvat ratkaisujen ja
valintojen eteen. Omiin kykyihin, ihmisviisauteen ja omaan erikoisasemaan
luottaminen estävät usein näissä tilanteissa kuulemasta Jumalan ääntä ja
noudattamasta hänen kutsuaan. Tämä pieni kertomus oli yhden ihmisen tarina.
Meillä jokaisella voi olla omat etsikkoaikamme. Etsikkoajat voivat kohdata myös
yhteisöjä, kuten kirkkoa. Myös kirkon täytyy aika ajoin tarkastella omaa
olemassaoloaan.
Evankeliumin toinen osa kertoo
yhden esimerkin siitä, missä voidaan mennä pahasti pieleen, kun rukouksen
huoneesta tuleekin bisneksen huone. Temppelin rahajärjestelmä oli vallankäytön
väline ja ihmisen arvon määritteli hänen ostamansa uhrilahja ja oikeudesta
mennä temppeliin rukoilemaan täytyi maksaa kova hinta, mutta Jaakobin kirje
muistuttaa meitä siitä, mitä on oikea Jumalanpalvelus. Se ei ole vain sitä,
että istuu joka pyhä kirkossa ja mieluiten etupenkissä. Se ei sitä, että
pudotat kolehtihaaviin mahdollisimman suuren summan. Se ei ole vain komeaa
urkujen pauhinaa, kynttilöiden loistetta, kiiltäviä kirkkohopeita ja paksua
pullapitkoa kirkkokahveilla. Se ei ole pienen piirin puuhastelua kahvipöydän
ääressä Sanaa tutkiskellen. ”Puhdas ja
tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja
leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma
saastuta.” (Jaak.1:27). Seurakuntiemme taloutta seurataan tiukasti ja
piispojen edustuskuluja kauhistellaan valtakunnan tasolla. Visiot ja strategiat
hiotaan viimeisen päälle, työntekijöille jaetaan koulutuksissa kiiltäviä
brosyyreitä ja seurakuntia tarkastellaan segmenttityökalun kautta.
Päivän evankeliumissa tulee esille
hyvin inhimillinen Jeesus. Jeesus, joka itkee, riehuu ja raivoaa, mutta myös
opettaa. Jeesuksen käyttäytyminen oli vastakohta kylmille ja laskelmoiville
johtomiehille, jotka yrittivät punoa suunnitelmaa Jeesuksen pään menoksi. Tietysti
isoa organisaatiota täytyy hallita jotenkin, mutta raja on häilyvä siinä,
keskitymmekö toisinaan epäolennaiseen?
Tänään voimme rukoilla johdatusta
siihen, että osaisimme käyttää etsikkoaikamme viisaasti ja onnistuisimme
säilyttämään Herran liekin sisimmässämme niin ettemme muuttuisi kylmiksi ja
välinpitämättömiksi.
Kommentit
Lähetä kommentti