Saarna Rovaniemen kirkossa 24.1.2016
Anna työnantajien tulla
oikeudenmukaisemmiksi
(Kirjasta ”Nouskoon iloni kuin
lintu kohti taivasta” – Afrikkalaisia rukouksia)
Nyt istun tässä muurilla
ja odotan työtä.
Lasken ihmisiä,
jotka istuvat täällä
ja odottavat myös työtä.
Herra, etkö voisi tehdä mitään
sen hyväksi,
että täällä olisi työtä enemmän
ja että työnantajat tulisivat
oikeudenmukaisemmiksi?
Meistähän tulee laiskoja,
kun istuskelemme täällä.
Totumme tähän niin helposti.
Minulle tuottaa tuskaa se,
että en taaskaan voi tuoda kotiin
mitään
lapsille ja vaimolle.
Mutta en tahdo valittaa.
Tiedän,
että me kaikki olemme sinun
kädessäsi.
Ja sinä annat kasvaa kaikkea
tuolla tien toisella puolella,
niin että meidän ei ainakaan
tarvitse
nähdä nälkää.
Sinä olet armollinen ja hyvä
Jumala.
Mitä ovatkaan puujumalat ja
savijumalat
sinun rinnallasi?
Sinä olet suurin,
ja sinä teet mitä tahdot.
Ja se on meille kaikille hyväksi.
Aamen.
Kysymykset, toiveet ja pelot ovat samanlaisia joka puolella
maailmaa. Afrikkalainen rukous, toive työn saamisesta ja turhautumisesta
kuulostaa hyvin tutulta myös tämän päivän suomessa. Tänään pohdimme vähän sitä,
minkälainen on taivasten valtakunta ja sitä, mitä on oikeudenmukaisuus?
Matteuksen evankeliumissa Jeesus esitti vertauksen taivasten valtakunnasta, ja
nousemme sitä nyt kuulemaan:
Matt. 20: 1-16
Jeesus sanoi:
”Taivasten valtakuntaa voi verrata
isäntään, joka aamuvarhaisella lähti palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa. Hän
sopi miesten kanssa yhden denaarin päiväpalkasta ja lähetti heidät
viinitarhaan. Päivän kolmannella tunnilla hän lähti taas ulos ja näki, että
torilla seisoi vielä miehiä jouten. ’Menkää tekin viinitarhaan’, hän sanoi
heille, ’minä maksan teille sen, mitä kuuluu maksaa.’ Miehet lähtivät.
Kuudennen ja yhdeksännen tunnin aikaan isäntä lähti taas ulos ja teki samoin.
Kun hän sitten meni ulos yhdennellätoista tunnilla, hän näki vieläkin muutamia
joutilaita ja kysyi heiltä: ’Miksi te seisotte täällä kaiken päivää
toimettomina?’ ’Kukaan ei ole palkannut meitä’, he vastasivat. Hän sanoi
miehille: ’Menkää tekin minun viinitarhaani.’
Kun sitten tuli ilta, viinitarhan omistaja
sanoi tilanhoitajalleen: ’Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeksi
tulleille ensin ja ensimmäisille vasta sitten.’ Ne, jotka oli palkattu
yhdennellätoista tunnilla, tulivat ja saivat kukin denaarinsa. Kun ensiksi
palkatut tulivat, he luulivat saavansa enemmän, mutta hekin saivat vain
denaarin. Silloin he nostivat metelin ja sanoivat isännälle: ’Nämä viimeksi
tulleet tekivät työtä yhden ainoan tunnin, ja silti sinä annat heille saman
kuin meille, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen.’ Mutta isäntä
sanoi yhdelle miehistä: ’Ystäväni, enhän minä tee sinulle vääryyttä. Emmekö me
sopineet denaarista? Ota omasi ja mene. Minä tahdon maksaa tälle viimeksi
tulleelle saman kuin sinulle, ja kai minä saan omallani tehdä mitä haluan?
Katsotko sinä karsaasti sitä, että minä olen hyvä?’
Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja
ensimmäiset viimeisiksi.”
Päivän evankeliumi tuntuu aivan kuin vastaukselta tuohon
rukoukseen. Viime päivinä on puhututtanut työhön ja toimettomuuteen liittyvät
kysymykset, samoin keskustelu siitä, mikä on oikeudenmukainen palkka tehdystä
työstä. Melko herkullinen ajatusleikki onkin, miten mahtaisivat
työmarkkinajärjestöt suhtautua tällaiseen työnantajaan? Työttömyys lisääntyy ja
tilanne tuntuu olevan edelleen sama aikakaudesta riippumatta, toreilla ja
ostareilla toimettomana seisoskelevia ja turhautuvia riittää.
Monissa vertauksissa Jeesus haastaa tämän maailman käsityksen
oikeudenmukaisuudesta. Vertaukset kuitenkin kuvaavat taivasten valtakunnan
todellisuutta, ei tämän maailman todellisuutta. Tämän vertauksen äärellä aloin
miettiä kysymystä siitä, kuinka paljon on tarpeeksi? Tässä maailmassa meitä
arvioidaan monella eri mittarilla. Lapsesta asti kasvua ja kehitystä seurataan,
kuntoa testataan, koulussa annetaan arvosanoja, meitä kannustetaan kilpailemaan
ja tavoittelemaan voittoa ja usein työpanos mitataan tehokkuudella ja
tuottavuudella. Joskus saatamme myös kadehtia ystäväämme, joka tuntuu pääsevän
liian helpolla. Jaksamme urakoida ja painaa töitä niska limassa jos tiedämme
että siitä seuraa palkinto.
Mutta mitä jos vähempikin riittäisi? Jumalan valtakunnan
oikeudenmukaisuus vapauttaa meidät orjuuttavista rakenteista, kilpailusta ja
tehokkuuden vaatimuksesta. On aina joku, joka saapuu viimeisillä voimillaan
maaliviivan yli kun muut ovat olleet perillä jo kauan sitten. On joku, joka
uupuu työtaakkansa alle ja uhkaa palaa loppuun, on joku joka ei saa osakseen
arvostusta koska on ihan ok, mutta ei mikään tähtioppilas. On ok olla ihan ok!
Jumalalle keskinkertainen on ihan täydellinen! Meistä jokainen tarvitsee
Jumalan ääntä, joka sanoo: ”sinä kelpaat juuri sellaisena kuin olet”. Jumalan
mielessä olet hänen rakas lapsensa. Olet aina tervetullut kotiin, takaisin
vaikka olisit sikaillut ja mokaillut.
Ne työmiehet, jotka olivat raataneet aamusta asti, kokivat
tulleensa petetyiksi koska he luulivat saavansa enemmän. Mutta isäntä vastasi
heille: ’Ystäväni, enhän minä tee sinulle
vääryyttä. Emmekö me sopineet denaarista? Ota omasi ja mene. Minä tahdon maksaa
tälle viimeksi tulleelle saman kuin sinulle, ja kai minä saan omallani tehdä
mitä haluan? Katsotko sinä karsaasti sitä, että minä olen hyvä?’ Isäntä
maksoi kertomuksen mukaan jokaiselle työn tekijälle sen mitä ”kuului maksaa”.
Denaari oli ilmeisesti tyypillinen päiväpalkka sen ajan yhteiskunnassa. Mutta
kertomus opettaa sen, että eihän se ole sinulta pois jos Jumala osoittaa
hyvyyttään jotakin toista kohtaan. ”Kai minä saan omallani tehdä mitä haluan?” Totesi
isäntä. Tämän pyhäpäivän aiheena on ansaitsematon armo. Ehkä käsitettä ”armo”, voisi kuvata vielä paremmin ”Jumalan tahto”. Aluksi kuultu Afrikkalainen
rukous päättyy sanoihin: ”Ja sinä teet mitä tahdot. Ja se on meille kaikille
hyväksi”. Jumalan valtakunnassa et voi ansaita palkkaasi vain omalla työlläsi,
vaan Jumalan tahdosta.
Sinä, joka heräsit tänään aamutuimaan, ehdit nauttia
kupposen kahvia katsellen valkenevaa aamua ja tulit tänne kirkkoon jo hyvissä
ajoin, tervetuloa! Sinä, joka ennätit sisään juuri ennen alkusoittoa koska
herätyskellon torkkua teki mieli napauttaa pari kertaa ja autokin oli lumen
peitossa, lämpimästi tervetuloa! Sinä, joka hiivit sivuovesta alkuvirren jo
soidessa tai myöhemmin, ole kuin kotonasi! Sinä joka olet tullut kirkkoon ehkä
pitkästä aikaa, tai jopa ensimmäistä kertaa, erityisesti tervetuloa! Ja sinä
joka olet vielä radion äärellä unihiekkaa silmissäsi, olkoon päiväsi
siunattu.
Kommentit
Lähetä kommentti