Saarna Korkalovaaran kappelissa 21.6.2015
Matt. 9: 9-13
Kun Jeesus kaupungista lähtiessään kulki tulliaseman ohi,
hän näki Matteus-nimisen miehen istuvan siellä. Jeesus sanoi hänelle: ”Seuraa
minua”, ja hän nousi ja lähti seuraamaan Jeesusta.
Jeesus oli
sitten aterialla hänen kodissaan. Sinne tuli myös useita publikaaneja ja muita
syntisiä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa. Tämän
nähdessään fariseukset sanoivat Jeesuksen opetuslapsille: ”Kuinka teidän
opettajanne syö yhdessä publikaanien ja muiden syntisten kanssa!” Jeesus kuuli
sen ja sanoi: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Menkää ja
tutkikaa, mitä tämä tarkoittaa: ’Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.’
En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä.”
Palasin torstaina Norvajärveltä pitämästä
ensimmäistä ripariani. Viisi päivää olimme yhdessä kristinuskon perusasioiden äärellä. Mitä
tarkoittaa kolmiyhteinen Jumala? Mitä evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta?
Miksi noudatamme käskyjä? Mitä tarkoittaa rippi? Kuka minä olen ja miten näen
itseni ja muut? Näitä ja monia muita kysymyksiä opiskelimme ahkerasti
riparilla. Rippileiri huipentuu lopulta konfirmaatioon, jossa nuoret ovat
yhdessä samassa pöydässä, vahvistamassa uskonsa ja viettämässä ehtoollista,
siis ateriayhteydessä jossa myös Jeesus on läsnä.
Evankeliumeissa kerrotaan useista
tapauksista, jolloin Jeesus aterioi juutalaisen lainoppineiden näkökulmasta
epäilyttävässä seurassa. Tällä kertaa Jeesus on tullimiehen, publikaanin
kodissa. Ateriayhteydellä oli tuon ajan kulttuurissa erityinen merkitys.
Juutalaisille ateria oli aina pyhä ja symbolinen yhteyden ja liiton merkki.
Pyhä toimitus edellytti tiettyjä puhtaussäädöksiä. Fariseukset paheksuivat
sitä, että Jeesus saattoi itsensä epäpuhtaaksi aterioidessaan syntisten ja
publikaanien seurassa. Tässä tapauksessa tullimiehen ammattia pidettiin
epäpuhtaana, koska roomalaiset eivät mm. noudattaneet sapattia.
Fariseusten tapa noudattaa
perinnäissäädöksiä mahdollisimman kirjaimellisesti, johti siihen, että säännöt
sulkivat monia ihmisryhmiä käytännön syistäkin ulkopuolelle. Mutta Jeesuksen julistuksen ydin on jälleen
se, että evankeliumi kuuluu kaikille. Jeesus sanoi fariseuksille: ”eivät
terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Menkää ja tutkikaa, mitä tämä
tarkoittaa.” Jeesus ei tullut kumoamaan fariseusten noudattamaa lakia, mutta toi
siitä esiin uuden näkökulman. Lakia ei pidä noudattaa ainoastaan lain
noudattamisen vuoksi. Kun lainoppinut kysyi Jeesukselta, mikä on lain suurin
käsky, hän sanoi kysyjälle: ”Rakasta Jumalaa yli kaiken, ja lähimmäistä niin
kuin itseäsi.” Jeesus sanoi tälle tullimiehelle: ”Seuraa minua”. Näin Jeesus
haluaa sanoa meille jokaiselle. Rippileirillä puhuimme myös siitä, millä
tavalla Jumala kutsuu meitä tässä maailmassa. Mutta jos kuvittelemme olevamme
liian hurskaita tai pyhiä, mihin tarvitsemme evankeliumia? Jos kykenisimme
noudattamaan kaikkia sääntöjä mihin tarvitsemme armoa? Jeesus sanoi
fariseuksille: menkää ja tutkikaa mitä tämä tarkoittaa!
Itseäni sykähdytti evankeliumissa
eniten lopun toteamus: ”Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja”. Ajatus on
peräisin Vanhan Testamentin Hoosean kirjasta. Tästä tuli myös jälleen mieleeni
piispa Irja Askolan ajatus, että meidän tulisi keskittyä arvostelun sijaan
armahtavaisuuteen. Sinun ei tarvitse olla tarpeeksi pyhä, hurskas voidaksesi
seurata Jeesusta. Raamatun kertomuksissa Jumala etsii ja hakeutuu juuri
sellaisten ihmisten seuraan, jotka ovat kurjia, vajavaisia ja halveksittuja.
Miksi meidän on vaikeaa olla toisiamme kohtaan armahtavaisia? On helpompaa
luetella sääntöjä, ja asettaa ihmisiä rajojen ulkopuolelle. Jos taas asetumme
toisen asemaan, joudumme kohtaamaan myös oman keskeneräisyytemme,
rikkinäisyytemme, epävarmuutemme ja epäilyksemme.
Ennen riparia jännitin kovasti
sinne lähtemistä, ehkä monistakin syistä. Kun kohtasin pelkoni, kokemus oli
myös minulle antoisa ja opettavainen. Kun täytyy opettaa uskon peruskysymyksiä
toisille, täytyy käydä läpi, mitä itse todella ajattelen niistä asioista. Myös
minun täytyi kohdata oma keskeneräisyyteni ja pelkoni. Erityisesti mietin, mitä
voi opettaa synnistä ja ripistä ilman syyllistämistä. Kuitenkin jokainen meistä tarvitsee välillä mahdollisuuden palata Jumalan luo tuhlaajapojan tavoin.
Täytyy myös ihailla tämän kertomuksen
tullimiehen spontaania luottamusta. Hän vain nousi ja lähti seuraamaan
Jeesusta. Tänään voisin kysyä sinulta ja myös itseltäni: samaistuako fariseukseen vai tullimieheen?
Fransiscus Assilaisen rukous:
Vapahtaja,
tee minusta rauhasi välikappale,
niin
että sinne, missä on vihaa,
toisin
rakkauden,
missä
loukkausta, toisin anteeksiannon,
missä
epäsopua, toisin yksimielisyyden,
missä
erehdystä, osoittaisin totuuden,
missä
epäilystä, auttaisin uskoon,
missä
epätoivoa, nostaisin luottamukseen,
missä
pimeyttä, loisin sinun valoasi,
missä
surua, virittäisin ilon ja lohdutuksen.
Niin
että, oi Mestari, en yrittäisi niin paljon
etsiä
lohdutusta kuin lohduttaa muita,
hakea
ymmärtämystä kuin ymmärtää toisia,
pyytää
rakkautta kuin rakastaa muita,
sillä
antaessaan saa,
kadottaessaan
löytää,
unohtaessaan
saa anteeksi,
kuollessaan
nousee iankaikkiseen elämään.
Kommentit
Lähetä kommentti