Saarna Klosterin kirkossa 2.6.2024
Joh.3:1-8
Fariseusten joukossa oli Nikodemos-niminen mies, juutalaisten neuvoston jäsen. Hän tuli yöllä Jeesuksen luo ja sanoi: »Rabbi, me tiedämme, että sinä olet Jumalan lähettämä opettaja. Ei kukaan pysty tekemään sellaisia tunnustekoja kuin sinä, ellei Jumala ole hänen kanssaan.» Jeesus vastasi hänelle: »Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa.» Nikodemos kysyi: »Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?»
Jeesus vastasi: »Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: ’Teidän täytyy syntyä uudesti.’ Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita.»
Kasteemme
Päivän evankeliumissa Jeesus keskustelee fariseus Nikodemoksen kanssa uudestisyntymästä. Nikodemos ihmettelee, miten tämä on mahdollista. Nikodemos ajattelee uudestisyntymistä hyvin konkreettisella tavalla. Mutta puhuessaan uudestisyntymästä veden ja hengen kautta Jeesus viittaa kasteeseen. Jeesuksen sanat muistuttavat myös siitä, että Pyhän Hengen toimintaa ei voi selittää järjellä.
Johannes Kastaja julisti aikanaan: »Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.”
Katekismus opettaa kasteesta seuraavasti: ”Kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. --- Jumalan nimeen vetoaminen osoittaa, että kaste on Jumalan työ, jota meidän ei tarvitse ansaita. Kasteen arvo ei riipu meidän asenteestamme, sillä kaste ja usko ovat Jumalan teko meissä. --- Kerran saatu kaste kantaa läpi koko elämän.
Kasteen liitto on varma silloinkin, kun uskomme horjuu. Kun turvaamme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta.” Vanhan testamentin lukukappaleessa profeetta Hesekiel puhuu veden puhdistavasta vaikutuksesta. Ajatus kasteen puhdistavasta ja pelastavasta vaikutuksesta on läsnä myös kastejumalanpalveluksen rukouksissa.
Pohjimmiltaan on salaisuus, mitä kasteen hetkellä todella tapahtuu, se on Jumalan työtä, mutta uskomme, että Pyhä Henki on läsnä kasteen sakramentissa. Kaste on siunaus, joka kulkee mukanamme läpi elämän. (Näytä kastekynttilä), Jeesus sanoo: ”Minä olen maailman valo, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä vaan hänellä on elämän valo”
Kaste on lahja, mutta se on myös tehtävä, Jeesus antoi opetuslapsilleen kaste- ja lähetyskäskyn. Jeesus vertaa Pyhää Henkeä tuulen huminaan: “Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita.” Sain kasteen 14-vuotiaana noin viikkoa ennen kuin lähdin riparille. Se, että halusin liittyä kirkkoon ja lähteä riparille oli oma valinta. Mutta se oli myös henkilökohtainen kutsu ja lahja, vaikka en silloin vielä tiennyt mihin Jumala minua kutsuu. Tänään meitä kaikkia kehotetaan muistelemaan kastettamme, tai ehkä kuulemaan kutsu ja ottamaan vastaan kasteen lahja.
Saamme aina palata kasteen armoon, vaikka teemme elämässämme virheitä tai käyttäydymme itsekkäästi. Meidät pelastaa Jumalan armo, eivät omat tekomme. Päivän rukouksessa pyysimme; “Auta meitä joka päivä elämään kasteemme varassa ja kypsymään uskossamme.” Silloin, jos meihin hiipii epäilys siitä, kelpaammeko Jumalalle, tai rakastaako hän meitä, voimme muistella kasteen merkitystä, liittoa, joka kantaa läpi elämän, Jumalan lupausta siitä, että hän rakastaa meitä.
![]() |
"Kerran saatu kaste kantaa läpi elämän" |
Kommentit
Lähetä kommentti