Predikan i Klosters kyrka 31.1.2021
(Samma på svenska, rulla ner...)
Septuagesima
Armo ja ansio
Vertaus viinitarhan työmiehistä
»Taivasten valtakuntaa voi verrata isäntään, joka aamuvarhaisella lähti palkkaamaan
työmiehiä viinitarhaansa. Hän sopi miesten kanssa yhden denaarin päiväpalkasta
ja lähetti heidät viinitarhaan. Päivän kolmannella tunnilla hän lähti taas ulos ja näki,
että torilla seisoi vielä miehiä jouten. ’Menkää tekin viinitarhaan’, hän sanoi heille,
’minä maksan teille sen, mitä kuuluu maksaa.’ Miehet lähtivät.
Kuudennen ja yhdeksännen tunnin aikaan isäntä lähti taas ulos ja teki samoin.
Kun hän sitten meni ulos yhdennellätoista tunnilla, hän näki vieläkin muutamia joutilaita
ja kysyi heiltä: ’Miksi te seisotte täällä kaiken päivää toimettomina?’
Kukaan ei ole palkannut meitä’, he vastasivat. Hän sanoi miehille:
’Menkää tekin minun viinitarhaani.’
»Kun sitten tuli ilta, viinitarhan omistaja sanoi tilanhoitajalleen:
’Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeksi tulleille ensin ja ensimmäisille vasta sitten.’
Ne, jotka oli palkattu yhdennellätoista tunnilla, tulivat ja saivat kukin denaarinsa.
Kun ensiksi palkatut tulivat, he luulivat saavansa enemmän, mutta hekin saivat vain denaarin.
Silloin he nostivat metelin ja sanoivat isännälle: ’Nämä viimeksi tulleet tekivät työtä yhden ainoan
tunnin, ja silti sinä annat heille saman kuin meille, jotka olemme kantaneet päivän kuorman
ja helteen.’ Mutta isäntä sanoi yhdelle miehistä: ’Ystäväni, enhän minä tee sinulle vääryyttä.
Emmekö me sopineet denaarista? Ota omasi ja mene. Minä tahdon maksaa tälle viimeksi tulleelle
saman kuin sinulle, ja kai minä saan omallani tehdä mitä haluan? Katsotko sinä karsaasti sitä,
että minä olen hyvä?’ »Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi.»
Galilean maaseudulla oli tarvittaessa työhön kutsuttavia työläisiä, eli päivätyöläisiä. Työpäivä alkoi
yleensä heti auringon noustua. Maanomistajat palkkasivat päivätyöläisiä fyysisesti raskaisiin töihin.
Heille maksettiin palkka tehdystä työstä työpäivän jälkeen, ja denaari oli tavanomainen päiväpalkka.
Jeesus käytti vertauksissaan arkipäivästä tuttuja esimerkkejä, mutta lopputulos oli usein sellainen,
jota kuulijat eivät osanneet odottaa. Päivän aiheena on armo ja ansio. Saivatko työläiset sen palkan
jonka olivat ansainneet?
Ensimmäiseksi tulleet näkivät, kuinka viimeiseksi tulleille maksettiin denaarin palkka. He tunsivat
olonsa petetyiksi, koska luulivat saavansa enemmän. Vaikka myös he olivat sopineet denaarista,
palkanmaksu herätti ymmärrettävästi epäoikeudenmukaisuuden tunteen. Toiset saivat saman palkan
huomattavasti vähemmällä työllä.
Myös monen nykypäivän kuulijan on helppo samaistua työmiesten osaan. Toimeentulo voi olla
tiukassa ja töiden jatkuvuus epävarmaa. Isännän toiminta on sekä taloudellisesti kannattamatonta,
että työoikeudellisesti ongelmallista. Se ei ole kuitenkaan vertauksen ydin, vaan kummallinen
palkanmaksu on vertauskuva Jumalan armosta. Tämä kyseinen vertaus esiintyy vain Matteuksen
evankeliumissa, mutta viimeisen jakeen toteamuksen; näin viimeiset tulevat ensimmäiseksi ja
ensimmäiset viimeiseksi, voi löytää myös muualta evankeliumeista. Tämä on yksi niistä monista
kertomuksista, joissa Jeesus asettaa tämän maailman arvojärjestyksen ylösalaisin. Se osoittaa,
että taivasten valtakunta ei toimi niin kuin me ajattelemme sen toimivan.
Palkka ansaitaan työllä, armo sen sijaan on jotain aivan muuta. Jeesus kohtasi erilaisia ihmisiä.
Hän seurusteli myös niiden kanssa, joita muut eivät hyväksyneet, ja joita hurskaammat pitivät liian
syntisinä. Isännän maksama palkka on vertauskuva Jumalan armosta, joka on kaikille sama, syntien
määrästä riippumatta. Vertaus haastaa meidän käsityksemme oikeudenmukaisuudesta. Armollinen
Jumala osoittaa hyvyyttä myös niitä ihmisiä kohtaan, jotka eivät ole sitä ansainneet.
Armo, Ansiotonta Rakkautta Meidän Osaksemme. Kysymys on Jumalan tahdosta.
“Minä tahdon maksaa tälle viimeksi tulleelle saman kuin sinulle.”
___________________________________________________________________________
Matteusevangeliet kapitel 20, vers 1-16
Med himmelriket är det som när en jordägare vid dagens början gick ut för att leja arbetare till sin vingård.
Han kom överens med dem om en dagspenning på en denar och sände i väg dem till vingården.
Vid tredje timmen gick han ut igen och fick se några andra stå sysslolösa på torget.
Till dem sade han: ’Gå bort till vingården, ni också. Jag skall ge er skäligt betalt.’
Och de gav sig dit. Sedan gick han ut vid sjätte timmen och vid nionde och gjorde likadant.
Vid elfte timmen gick han ut igen, och när han såg några andra stå där sade han:
Varför står ni här hela dagen utan att arbeta?’
De svarade: ’Därför att ingen har lejt oss.’ Då sade han: ’Gå bort till vingården, ni också.’
På kvällen sade vingårdens ägare till förmannen: ’Kalla samman arbetarna och ge dem deras lön.
Börja med dem som kom sist och sluta med de första.’
De som hade lejts vid elfte timmen kom fram och fick en denar var.
När sedan de första steg fram trodde de att de skulle få mer, men fick var sin denar de också.
Då protesterade de och sade till ägaren: ’De där som kom sist har bara hållit på en timme,
och du jämställer dem med oss som har slitit hela dagen i solhettan.’ Då sade han till en av dem:
’Min vän, jag är inte orättvis mot dig. Vi kom ju överens om en denar, ta nu vad du skall ha, och gå.
Men jag vill ge den siste lika mycket som du fick. Har jag inte rätt att göra som jag vill med det som är mitt
Eller ser du med onda ögon på att jag är god?’ Så skall de sista bli först och de första sist.”
Vad betyder rättvis för dig? I går jag köpte rättvisa bananer från coop. Det betyder, att dom är fairtrade
markerad, och anställda som jobbar i plantager får en rättvis lön för sitt arbete.
Normalt tänker vi i arbetslivet att är det rättvis, om alla som gör samma jobb borde få ungefär samma lön.
I dagens evangelium Jesus berättar en liknelse om himmelriket. Det var en jordägare, som rekryterade
folk att jobba i sin vingård för en dag. Några började jobba tidigt på morgonen, några mitt i dagen och
några i sista timmen. Beroende på hur länge dom hade jobbat, han betalade samma lön till alla, och dom
som hade jobbat hela dagen tänkte att det var orättvis. Och så är det faktisk, jag skulle också protestera..
Söndagens bibeltexter handlar om nåd och tjänst. Men den här liknelsen handlar inte om arbetslivet.
Vingård symboliserar himmelriket, och jordägaren symboliserar Gud. Guds nåd och kärlek är någonting
som vi inte kan tjäna. Men vi behöver inte tjäna det, därför att nåd betyder, att Gud älskar oss alla lika
mycket, och att det är aldrig för sent att följa Jesus. Gud gör ingen skillnad mellan människor.
Kommentit
Lähetä kommentti