Saarna 3.adventtisunnuntaina Rovaniemen kirkossa 16.12.2018
Matt. 11: 2-10
Kun Johannes vankilassa kuuli Kristuksen
teoista, hän lähetti opetuslapsensa kysymään: ”Oletko sinä se, jonka on määrä
tulla, vai pitääkö meidän odottaa toista?” Jeesus vastasi heille: ”Kertokaa
Johannekselle, mitä kuulette ja näette:
Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät,
spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat,
kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanoma.
Autuas se, joka ei minua torju.”
Heidän mentyään Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta:
”Mitä te lähditte autiomaahan katsomaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? Vai mitä odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka hienostelevat vaatteillaan! Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta. Hän on se, josta on kirjoitettu:
- Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi,
hän raivaa sinulle tien.”
Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät,
spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat,
kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanoma.
Autuas se, joka ei minua torju.”
Heidän mentyään Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta:
”Mitä te lähditte autiomaahan katsomaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? Vai mitä odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka hienostelevat vaatteillaan! Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta. Hän on se, josta on kirjoitettu:
- Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi,
hän raivaa sinulle tien.”
Tehkää tie Kuninkaalle
Tänä sunnuntaina saimme sytyttää jo
kolmannen adventtikynttilän. Joulun odotus tiivistyy, juhlan hetki lähenee.
Pyhäpäivän otsikko kuuluu: Tehkää tie kuninkaalle! Päivä on omistettu Johannes
Kastajalle, jonka tehtävänä oli toimia tienraivaajana vapahtajalle.
Johanneksella oli siis merkittävä rooli pelastushistoriassa. Kun Johannes
Kastajalta tultiin kysymään, kuka hän oikein on, hän vastasi: ”Minä olen ääni, joka huutaa autiomaassa:
’Tasoittakaa Herralle tie!’ Niinhän profeetta Jesaja on ennustanut.”
Johannes oli väkevä julistaja,
mutta ehkä hänelläkin oli vankilassa ollessaan epäilyksen hetkensä, kun hän
lähetti opetuslapsensa kysymään Jeesukselta; ”Oletko sinä se, jonka on määrä
tulla, vai pitääkö meidän odottaa toista?”. Kysymys viestii myös kansan
keskuudessa vallinneesta vahvasta messiasodotuksesta, ja siitä, että aika ajoin
ilmestyi myös vääriä messiaita, joilla oli omia poliittisia päämääriä.
Jeesuksen vastaus Johanneksen
opetuslapsille kertoo siitä, ettei Jeesus ollut maallinen messias tai
sotaherra, hallitsijoiden syrjäyttäjä, jollaista moni odotti. Jeesuksella ei
ollut takanaan suuria sotajoukkoja tai aseita, eikä hän tavoitellut kuninkaan
tai ylipapin asemaa. Silti Jeesuksen toiminta viestii suuresta muutoksesta,
suorastaan vallankumouksesta. Sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät,
spitaaliset puhdistuvat, kuurot kuolevat, kuolleet herätetään henkiin ja
köyhille julistetaan ilosanoma! Muutos näkyi siis erityisesti niiden elämässä,
jotka olivat yhteiskunnassa kaikkein vaikeimmassa ja heikoimmassa asemassa.
Heidän, joilla ei ollut sijaa temppelin pihoilla. Jeesus palautti ihmisarvon
niille, jotka olivat muuten pudonneet yhteiskunnan kelkasta. Sanoillaan Jeesus
viittasi myös Vanhan testamentin Jesajan kirjan profetioihin. Toimiessaan tällä
tavalla, Jeesus toteutti omaa tehtäväänsä, Jumalan lupausten täyttymistä maan
päällä. Hän julisti Jumalan valtakuntaa, ilosanomaa köyhille.
Muutoksen saaminen aikaan vaatii usein
juuri tien raivaamista. Se taas vaatii rohkeutta (ja rapatessa roiskuu). Tienraivaaja
osaa usein katsoa pidemmälle kuin muut, mutta voi juuri siksi kohdata
vastustusta ja jakaa mielipiteitä. Tehtävä ei ole helppo, joskus on polun
tallaaminen on aloitettava umpimetsästä. Millainen ihminen sitten voi olla
tienraivaaja? Historian saatossa olemme saaneet kohdata erilaisia tienravaajia,
jotka ovat rohkeasti taistelleet ihmisoikeuksien tai muiden tärkeiden asioiden
puolesta, ja jotka ovat teoillaan muovanneet sekä yhteiskuntaa että kirkkoa. Luterilaisen
kirkkomme piirissä yhdenlainen tienraivaaja oli varmasti Martti Luther. Hän sai
aikaan merkittäviä asioita, mutta työ ei tule koskaan valmiiksi vain yhden
ihmisen kautta. Jokainen aika tarvitsee omat tienraivaajansa. Elämme nyt myös
monien yhteiskunnallisten mullistusten aikakautta. Oman sukupolven kirkollisista
tienraivaajista mieleeni nousee ainakin Irja Askola, joka on ensimmäinen
piispaksi vihitty nainen Suomessa. Meidän aikanamme myös erityisesti nuoret
naiset ja tytöt ovat jääneet historian kirjoihin, kuten maailman nuorin
Nobel-palkittu rauhan aktivisti Malala Yousafzai, ja aivan viime päivinä suuren
huomion saanut ruotsalainen 15-vuotias Greta Thunberg, joka päätti, että aikoo
istua Ruotsin parlamenttitalon edessä aina perjantaisin, kunnes Ruotsi
noudattaa ilmastopolitiikkaa, jossa ilmaston lämpenemistä rajoitetaan
mahdollisimman paljon. Esimerkkejä voisi olla lukemattomia.
Vastattuaan kysymykseen, Jeesus
alkaa opettaa kuulijoita Johannes Kastajan merkityksestä. Johanneksesta tiedämme
ainakin, että hän oli elämäntavoiltaan askeettinen erakko, ja kieleltään
välillä varsin karkea. Johannes ei koreillut vaatteillaan, vaan pukeutui
kamelinkarvavaatteeseen ja söi ravinnokseen heinäsirkkoja ja villimehiläisten
hunajaa. Silti Jumala valitsi juuri Johanneksen tähän tärkeään tehtävään.
Jeesuksen sanoissa voi kuulla myös hienovaraista kritiikkiä ajan vallitsevia
poliittisia oloja kohtaan. Vastakohta Johannes kastajan ja vaatteillaan
hienostelevien kuninkaan hovin väen kanssa oli selvä.
Kommentit
Lähetä kommentti