Saarna 2.adventtisunnuntaina Korkalovaaran kappelissa 9.12.2018
Luuk. 21: 25-33 (34-36)
Jeesus sanoi:
”Auringossa, kuussa ja tähdissä näkyy merkkejä. Meren aallot pauhaavat jylisten, ja maan päällä ovat kansat ahdistuksen ja epätoivon vallassa. Kaikki lamaantuvat pelosta odottaessaan sitä, mikä on kohtaava ihmiskuntaa, sillä taivaiden voimat järkkyvät. Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilven päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Kun nuo tapahtumat alkavat, nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.”
Hän esitti heille myös vertauksen:
”Katsokaa viikunapuuta, tai mitä puuta tahansa. Kun näette sen puhkeavan lehteen, te tiedätte ilman muuta, että kesä on jo lähellä. Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että Jumalan valtakunta on lähellä. Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.”
(”Pitäkää varanne, etteivät juopottelu ja päihtymys tai jokapäiväisen elämän huolet turruta teitä, niin että se päivä yllättää teidät niin kuin ansa. Sitä päivää ei vältä yksikään, joka maan päällä elää. Pysykää siis alati valveilla ja rukoilkaa itsellenne voimaa, jotta selviäisitte kaikesta siitä, mikä on tapahtuva, ja kestäisitte Ihmisen Pojan edessä.”)
”Auringossa, kuussa ja tähdissä näkyy merkkejä. Meren aallot pauhaavat jylisten, ja maan päällä ovat kansat ahdistuksen ja epätoivon vallassa. Kaikki lamaantuvat pelosta odottaessaan sitä, mikä on kohtaava ihmiskuntaa, sillä taivaiden voimat järkkyvät. Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilven päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Kun nuo tapahtumat alkavat, nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.”
Hän esitti heille myös vertauksen:
”Katsokaa viikunapuuta, tai mitä puuta tahansa. Kun näette sen puhkeavan lehteen, te tiedätte ilman muuta, että kesä on jo lähellä. Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että Jumalan valtakunta on lähellä. Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.”
(”Pitäkää varanne, etteivät juopottelu ja päihtymys tai jokapäiväisen elämän huolet turruta teitä, niin että se päivä yllättää teidät niin kuin ansa. Sitä päivää ei vältä yksikään, joka maan päällä elää. Pysykää siis alati valveilla ja rukoilkaa itsellenne voimaa, jotta selviäisitte kaikesta siitä, mikä on tapahtuva, ja kestäisitte Ihmisen Pojan edessä.”)
Adventtipaaston
aikana me odotamme Kristuksen saapumista maan päälle. Tänään saimme sytyttää
yhdessä jo toisen adventtikynttilän. Kynttilöiden syttyessä, viikko viikolta,
teemme matkaa kohti joulua. Paaston aika on odotuksen aikaa. Lisäksi se on
matka itseensä ja matka lähemmäs Jumalaa. Ensimmäisenä adventtina kohtasimme
nöyrän ja lempeän Jeesuksen, joka ratsasti Jerusalemiin kansan keskelle, ei
kuninkaallisella ratsulla ja kultaisilla vaunuilla, vaan nuorella aasin
varsalla. Pyhäpäivän otsikkona olikin: ”kuninkaasi tulee nöyränä”. Tänä
sunnuntaina olemme toisenlaisissa tunnelmissa. Nyt pyhän otsikko kuuluu:
”kuninkaasi tulee kunniassa”.
Päivän
teksteissä on läsnä aikojen lopulla saapuva Jeesus, maailman kuningas.
Evankeliumi kertoo tilanteesta, jossa juutalaiset odottavat Jumalan valtakuntaa
saapuvaksi pian. Aluksi päivän saarnateksti voi hämmentää. Juurihan vietimme
tuomiosunnuntaita, ja nyt ollaan jälleen maailmanlopun tunnelmissa. Adventtiajan
evankeliumitekstejä yhdistää kuvaus odotuksesta. Jeesuksen toinen saapuminen
maan päälle kunnian kuninkaana muodostaa vastaparin joulun lapselle, joka
syntyi köyhiin oloihin, eläinten talliin.
Luukkaan
evankeliumin katkelma on osa laajempaa opetusta, jossa Jeesus puhuu lopun
ajoista. Aikaisemmin evankeliumissa Jeesus on puhunut myös Jerusalemin
temppelin hävittämisestä. Luukas on käyttänyt lähteenään Markuksen
evankeliumia, mutta tekstissä korostuvat Luukkaan omat teologiset painotukset. Jeesuksen
ennustukset lopun ajoista eivät olleet opetuslapsille, evankeliumin
kirjoittajille tai varhaisille kirkkoisillekään helppoja tulkita. Sekä Markus
että Luukas puhuvat sukupolvesta joka ei katoa, mutta Luukas on jättänyt pois
Markuksen jatkon: ”Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, ei edes enkelit
taivaassa eikä edes poika, ei kukaan muu kuin Isä”. Luukas on kokenut
ongelmalliseksi Jeesuksen tietämättömyyden viimeisestä päivästä suhteessa hänen
Jumalalliseen luontoonsa.
On
esitetty tulkintoja, jonka mukaan Jeesus tiesi päivän, mutta ei kertonut sitä,
tai että Jeesus tiesi päivän, mutta vasta ylösnousemuksensa jälkeen. On haluttu
tehdä ero Jeesuksen inhimillisen ja Jumalallisen luonnon välillä. On esitetty
myös erilaisia tulkintoja siitä, miten laajasti käsite ”sukupolvi” tulisi tässä
yhteydessä ymmärtää, se on ymmärretty joskus laajemmin tarkoittamaan
seurakuntaa tai kirkkoa yleisesti.
Luukas
kuitenkin lienee tarkoittanut kirjaimellisesti oman aikansa sukupolvea.
Varhaiset kristityt odottivat Kristuksen pikaista paluuta maan päälle. Samoin
monet myöhemmät sukupolvet ovat odottaneet, ja lopun ajan merkkejä on tulkittu
milloin mistäkin. Kuinka moni meistäkin lienee joskus katsellut maailmaa ja
huokaissut itseksensä, lopun ajan merkkejä…
Luukas
kokee oman aikansa konkreettisen ahdingon, ja saarnatekstin jälkeen seuraa
vielä kehotuksia valppaaseen ja moraalisesti hyvään elämään, niin että emme
turruttaisi itseämme odottaessamme Kristuksen paluuta. Vastapainoksi ahdingolle
Luukas nostaa kuitenkin esiin vapautuksen ja armahduksen. ”Nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on
lähellä.” Sama ajatus kuului myös päivän virressä: Oi saavu jo, Immanuel,
ja katko kahleet orjuuden… nyt riemuitkaa! Immanuel jo kaikki kansat pelastaa. Luukas
haluaa viestiä, että kristityt voivat odottaa Kristuksen paluuta luottavaisin
mielin tietämättömyydestä huolimatta. Myös Luukaan evankeliumin alussa Sakariaan
kiitosvirressä, on ennustus Jeesuksen tulosta maan päälle. ”Näin meidän
Jumalamme hyvyydessään armahtaa meitä: Korkeudesta
saapuu luoksemme aamun koitto. Se loistaa pimeydessä ja kuoleman varjossa
eläville, se ohjaa jalkamme
rauhan tielle.”
Vaikka
Luukas aikalaisineen koki ongelmalliseksi Jeesuksen tietämättömyyden
viimeisestä päivästä, uudemmassa teologisessa ajattelussa tämä on nähty
esimerkkinä siitä, miten Jeesus jakoi meidän ihmisyytemme tullessaan maan
päälle.
Emme
voi laskea tai ennustaa, milloin Jumalan lopullinen valtakunta tulee. Jeesus
kuitenkin opettaa, että Jumalan valtakunta on jo keskellämme. Voimme vain
kaiken kiireen ja touhun keskellä yrittää olla sydämessämme valmiita. Silloin
voimme nähdä paremmin, kuinka meillä voisi olla valtakunta jo tässä. Taivasten
valtakunta tässä ajassa tulee todeksi siinä, että Kristus itse valvoo ja tekee työtä
meissä.
Kommentit
Lähetä kommentti