Saarna Sinetän kappelissa 9.7.2017
Joh.
8: 2-11
Varhain
aamulla Jeesus tuli taas temppeliin. Hänen luokseen kerääntyi ihmisiä suurin
joukoin, ja hän istuutui ja opetti heitä.
Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: ”Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?” He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä.
Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: ”Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?” ”Ei, herra”, nainen vastasi. Jeesus sanoi: ”En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.”
Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: ”Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?” He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä.
Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: ”Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?” ”Ei, herra”, nainen vastasi. Jeesus sanoi: ”En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.”
Päivän evankeliumi puhuu
tuomitsemisesta, tekopyhyydestä ja armahtamisesta. ”Armo” on paljon puhuttu
teema, onhan se oikeastaan koko tämän vuoden kirkollinen teema reformaation
merkkivuoden kunniaksi. Eksegeettisen tutkimuksen valossa tämä kertomus ei ole
kuulunut varhaisimpiin käsikirjoituksiin, mutta se on haluttu pitää mukana,
koska se kertoo kuitenkin jotakin olennaista Jeesuksen tavasta toimia.
Tapaus kertoo aviorikoksen
tehneestä naisesta, joka sen aikaisten lakien mukaan ansaitsi kivittämisen. Kivitys
oli varsin julma ja epäinhimillinen häpeärangaistus, josta armo on kaukana. Kuolemantuomio
ja kivittäminen olivat tuohon aikaan yleisesti käytössä olevia rangaistuksia, ja
löytyy maita, joissa ne ovat käytössä edelleen. Uhri ei voinut juosta
kivisadetta pakoon, koska hänet kaivettiin puoleksi maahan. Lainopettajat ja
fariseukset kysyivät Jeesukselta, mitä heidän tulisi tehdä? Noudattaa lakia vai
jättää noudattamatta? Jeesus oli opettanut ihmisille armahtavaisuutta ja
inhimillisyyttä. Kostonhimoinen joukko halusi saada Jeesuksen ansaan joko
osoittaakseen hänen omat opetuksensa ristiriitaiseksi tai syyttääkseen häntä
lain noudattamatta jättämisestä. Heidän tekonsa oli hyvin laskelmoivaa peliä ja
tekopyhää, ja itse asiassa juutalaisilla ei ollut oikeutta panna
kuolemantuomiota täytäntöön. Aviorikoksessa on kaiketi aina se toinenkin
osapuoli, mutta vain nainen tuotiin kivitettäväksi. Mooseksen lain mukaisesti
rangaistus olisi kuulunut myös toiselle miehelle, mutta hänestä ei mainita
mitään. Tämä kertoo siitä, että fariseuksia ei todellisuudessa kiinnostanut
itse rikos, vaan motiivina oli saada Jeesus ajettua umpikujaan. Evankeliumeissa
on muitakin kertomuksia, joissa fariseukset ja lainopettajat yrittävät saada
Jeesuksen ansaan, mutta Jeesus on heitä viisaampi ja onnistuu aina lausumaan
sellaiset sanat, joihin fariseuksetkaan eivät enää keksineet mitään sanottavaa.
Yhtenä esimerkkinä kysymys veron maksamisesta keisarille, johon Jeesus sanoi
että annettakoon keisarille se mikä hänelle kuuluu.
Kristillisen ihmiskäsityksen
valossa kuolemantuomio ei voi ratkaista tämän elämän ongelmia. Lopullinen
tuomiovalta on kuitenkin vain Jumalan kädessä. Myös muualla Uudessa
testamentissa Raamattu varoittaa tuomitsemasta. Vuorisaarnassa Jeesus opettaa: ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan. Kuinka näet roskan
veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? Sinä
tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan
veljesi silmästä.”
Vaikka kuolemantuomio on onneksi
monissa maissa jo poistettu lainsäädännöstä, ”kivittämistä” vähän erilaisessa
muodossa tapahtuu edelleen, julkista lynkkaamista ja yksittäisten henkilöiden
ottamista silmätikuksi ja vihapuheen kohteeksi. Koston ja väkivallan
lietsominen ei ikävä kyllä ole vähentynyt Jeesuksen opetuksista huolimatta. Tämä
tuntuu korostuvan erityisesti moraalikysymyksissä, mutta onko meidän entistä
vaikeampi sietää jotakin sellaista, mitä tunnistamme salaa myös itsessämme?
Jeesuksen ovela ja pysäyttävä vastaus
on jäänyt elämään: ”Se teistä, joka
ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.”. (mm. fingerpori
curling-turnaus). Lausuttuaan nuo sanat, lainopettajien ja fariseusten
täytyi mennä itseensä, eikä kukaan uskaltanut heittää kiveä. Jeesus onnistui
sohaisemaan jotakin fariseusten omatunnossa. Naisen julkisesta häpäisemisestä
Jeesus kääntää ajatukset tuomitsijoihin itseensä. Evankeliumit ovat kokoelma
tallennettuja Jeesuksen puheita. Hyvin harvoin Jeesus kirjoitti. Tässäkin
kertomuksessa jää salaisuudeksi, mitä Jeesus hiekkaan kirjoitti. Tuomion vai
viisauden ja totuuden sanoja? Mitä ikinä se olikin, se sai kiven heittäjät yksi
toisensa jälkeen vetäytymään häntä koipien välissä taka-alalle.
Jeesuksen sanat perustuvat
Mooseksen lakiin: ”Todistajien on
heitettävä ensimmäiset kivet ja sen jälkeen kaikkien muidenkin on
osallistuttava syyllisen kivittämiseen.” (5 Moos. 17:7). Se oli merkki
siitä, että Jeesus tunsi kyllä lain jopa lainopettajia paremmin. Hän osoitti,
että myös tuomarit ovat saman lain alaisia. Jokaisella meillä on myös syntimme,
ne kaikki eivät välttämättä näy ulospäin, silti ne ovat periaatteellisesti yhtä
vakavia kuin muut rikkomukset.
Jeesus ei lähtenyt mukaan
fariseusten peliin ja väkivaltaan, mutta hän ei myöskään kiistänyt syntiä ja
pitänyt lakia merkityksettömänä. Ihmissuhteet ovat monimutkaisia asioita.
Puolison pettäminen voi sinänsä olla synti, sanoohan myös Jeesus lopuksi
naiselle että älä enää tee syntiä, mutta meidän yhteiskunnassamme nämä asiat
eivät kuulu maallisen lainsäädännön piiriin. Ilman kivittämistäkin avioero tai
pettäminen parisuhteessa satuttaa aina syvältä ehkä molempia osapuolia ja teko
itsessään on jo tuomio. Olipa syntimme mikä hyvänsä, Jeesus toi esiin kolmannen
vaihtoehdon, armahtamisen ja uuden mahdollisuuden elämään.
Kommentit
Lähetä kommentti