Saarna arki-illan ehtoollisessa Rovaniemen kirkossa 11.11.2015
Matt. 17: 24-27
Kun he saapuivat
Kapernaumiin, tuli Pietarin luo temppeliveron kantajia, jotka sanoivat: ”Kai
teidän opettajanne maksaa temppeliveroa?” ”Maksaa kyllä”, hän vastasi. Kun hän
meni sisälle taloon, Jeesus ehätti kysymään: ”Mitä mieltä olet, Simon? Keiltä
tämän maailman kuninkaat perivät tullia ja veroa, omilta lapsiltaan vai
vierailta?” ”Vierailta”, vastasi Pietari. Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Lapset
ovat siis vapaat. Mutta miksi suotta suututtaisimme heidät? Mene järvelle ja
heitä onki veteen. Ota ensimmäinen kala, jonka vedät ylös, ja avaa sen suu.
Siellä on hopearaha. Ota se ja maksa heille sekä minun että itsesi puolesta.”
Tämän viikon evankeliumissa Pietarilta ja Jeesukselta
tullaan keräämään temppeliveroa. Veroasiat ovat olleet esillä myös viime
aikoina uutisissa kun vuoden 2014 verotiedot julkistettiin. Halutessamme voimme
nyt tarkistaa ketkä ovat kantaneet veronsa yhteiseksi hyväksi. Kysymyksessä
oleva temppelivero kerättiin vuosittain kaikilta täysi-ikäisiltä miehiltä ja se
oli suuruudeltaan noin kahden päivän palkka. Tulot käytettiin Jerusalemin
temppelin ylläpitämiseen.
Joku facebookkia käyttävä saattaa olla törmännyt siellä
leviäviin kuha vitseihin. Melkoinen kalajuttu on kyseessä tässäkin
evankeliumitekstissä. Tuskin tämä suhteellisen arkipäiväinen tapahtuma olisi
jäänyt mieleen ilman tällaista pientä ihmekertomusta.
Kun Jeesus toteaa, että lapset ovat siis vapaat, hän viittaa
verotuskäytäntöön jossa kuningas kerää veron alaisiltaan mutta ei omalta
perheeltään. Koska temppeli on Herran temppeli, ovat Jeesus ja opetuslapset osa
taivaallisen kuninkaan perhettä. Siksi he olisivat periaatteessa vapaat
verosta. Jeesus toteaa kuitenkin, ettei veronkerääjiä kannata turhaan
suututtaa.
Jeesus muistuttaa, että niin kauan kuin maailma on olemassa,
olemme osa yhteiskuntaa ja noudatamme yhteiskunnassa vallitsevia lakeja.
Nykykuulijan näkökulma on varmasti erilainen, luterilainen kirkko on
muodostunut vahvasti osaksi suomalaista yhteiskuntaa ja identiteettiä. Sen
sijaan ensimmäisten kristittyjen parissa vallitsi enemmän eskatologinen eli
lopun aikoja korostava maailmankuva.
Evankeliumissa on siis myös yllättäen hyvin vahva
kristologinen viesti. Toisaalta Jeesuksen verojen maksaminen on jälleen osoitus
hänen inhimillisestä luonteestaan, huumorintajustaan, sekä siitä, että Jeesus
ei todellakaan ollut mikään maallinen ruhtinas. Hän eli opetuslapsineen
pitkälti kädestä suuhun, kierrellen talosta taloon eikä rahaa liioin ollut.
Siksi tarvittiin pieni ihmeteko veromaksua varten.
Käsitteenä taivaskaipuu lienee monelle tuttu ja on varmasti
lohdullista tietää että todellinen kotimaamme on taivaassa, erityisesti silloin
kun joudumme luopumaan jostakin rakkaastamme. Mutta tälläkin kertomuksella meitä
muistutetaan siitä, että Jumalan huolenpito ja hyvät teot ovat läsnä myös tässä
todellisuudessa ja meidän tulee sitä iloa jakaa. Emme voi erottaa toisistaan
uskoa ja tekoja, julistusta ja lähimmäisten auttamista, evankeliumia ja
elämää.. Kahden valtakunnan kansalaisuus on myös sitä, että elämme Jumalan
valtakuntaa todeksi omassa elämässämme jo tänään ja muistaisimme Jeesuksen
sanat: ”totisesti, Jumalan valtakunta on jo keskellänne”.
Tai niin kuin kirkkovene asian ilmaisi...
Tai niin kuin kirkkovene asian ilmaisi...
Kommentit
Lähetä kommentti