Saarna 17.5.2015 Korkalovaaran kappelissa
”Että he kaikki olisivat yhtä”
Joh.
17: 18-23
Jeesus
rukoili ja sanoi:
”Isä, niin kuin sinä lähetit minut
maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät. Minä pyhitän itseni uhriksi
heidän tähtensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä.
Minä en rukoile vain heidän puolestaan,
vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun.
Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa
ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma
uskoisi sinun lähettäneen minut.
Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut
minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme
yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja
silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut
heitä niin kuin olet rakastanut minua.”
Sunnuntain tekstit
puhuvat pyhän hengen odotuksesta ja rukouksesta. Jatkamme viimesunnuntaisen
rukoussunnuntain hengessä. Johanneksen evankeliumin kohta on osa Jeesuksen
jäähyväisrukousta. Ennen taivaaseen astumistaan Jeesus lupasi opetuslapsilleen
voimaksi Pyhän Hengen ja kehotti opetuslapsiaan odottamaan tämän lupauksen
täyttymistä. Rukouksen voima saa kantaa meitä kohti helluntaita. Itseäni
koskettaa evankeliumissa kaunis ajatus siitä, että Jeesus on suuri esirukoilija.
Tänään me rukoilemme itsemme ja toistemme puolesta, niin kuin Jeesuskin on
rukoillut meidän puolestamme.
Jeesus rukoilee
opetuslapsien keskinäisen yhteyden puolesta. Yhteyden esikuvana on Jeesuksen yhteys Isään.
Mutta myös laajemmassa merkityksessä Jeesus rukoilee kaikkien kristittyjen
ykseyden puolesta. Maailmanlaajuisen kirkon ykseyden puolesta. Jeesuksen
jäähyväisrukous on nähty myös ikään kuin testamenttina opetuslapsille. Ohjeena
siitä, miten heidän tulisi elää, kertoa sanomaa eteenpäin ja pitää huolta
toisistaan. Merkkinä tästä yhteydestä on myös luvattu Pyhä Henki.
Miten Jeesuksen rukous
on toteutunut? Miten rukoukseen on vastattu ja mitä taas vielä odotamme? Tämän
sunnuntain latinankielinen nimi on exaudi= kuule Herra. Pyydämme, että Herra
kuulisi rukouksemme. Tuleva helluntai pyhä kertookin juuri lupausten
täyttymisestä. Tätä kysymystä pohtiessa mieleen nousee erilaiset konfliktit ja
kädenväännöt, niin oman seurakunnan kuin laajemminkin kirkossa ja kirkkojen
välillä. Jeesuksen rukouksen pyyntö on siis edelleen hyvin ajankohtainen.
Mutta on myös paljon
sellaista missä lupaus on jo täyttynyt. Voimme yhdessä miettiä, millä tavalla
voimme yhdessä olla rakentamassa seurakuntaa ja olla osa kirkkoa? Miten
voisimme toimia täyttääksemme tätä Jeesuksen pyyntöä? Jeesuksen
jäähyväisrukouksen sanoihin sisältyy jälleen lähetyskäskyn ajatus. ”niin kuin
sinä lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät”. Voimme itse kukin muistella kohtaamisia
toisten seurakuntalaisten, toisten kristittyjen ja jokaisen meitä
vastaantulevan lähimmäisen kanssa. Voimme jokainen omalta paikaltamme vaikuttaa
siihen, toimimmeko Jeesuksen esikuvan mukaisesti.
Mikä meitä yhdistää
oman seurakunnan ja luterilaisen kirkon sisällä? Ainakin ehtoollispöydässä
olemme yhdessä. Samassa pöydässä, samalla viivalla. On myös paljon, mikä voi
yhdistää kaikkia kristittyjä myös toisista kirkoista. Jo tapa kokoontua
yhteiseen Jumalanpalvelukseen on jatkumo jo alkuseurakunnan ajoilta. Voimme
lausua yhteen ääneen uskontunnustuksen ja Isä meidän – rukouksen. Meitä kaikkia
ihmisiä voi yhdistää myös toisiimme Jeesuksen esimerkki rakastaa lähimmäisiämme
ja rukoilla toinen toistemme puolesta. Myös se on tapa viestiä elävästi
evankeliumia eteenpäin.
Niin kuin lauloimme
päivän virressä: Liekkejä on monta, valo on yksi. Hän yhdistää meidät. Ei ole
yhtä oikeaa tapaa olla osa kirkkoa, mutta meitä kaikkia yhdistää Evankeliumi
Jeesuksesta Kristuksesta. Uuden testamentin esipuheessaan Luther on sanonut:
”Niin me siis näemme, ettei ole muuta kuin yksi evankeliumi niin kuin on vain
yksi Kristus. Sillä evankeliumi ei ole eikä voi olla mitään muuta kuin saarna
Kristuksesta, Jumalan ja Daavidin Pojasta, totisesta Jumalasta ja ihmisestä,
joka on meidän hyväksemme kuolemallaan ja ylösnousemisellaan voittanut synnin,
kuoleman ja kadotuksen kaikkien tähden, jotka uskovat häneen.”
Kommentit
Lähetä kommentti