Predikan i S:t Eskils kyrka/ Saarna S:t Eskilin kirkossa 15.6.2025
Kolminaisuuden päivä, 2. vsk
Matt. 28:16–20
Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”
Kolminaisuuden päivä
En ole koskaan ollut oikein hyvä matematiikassa, se oli koulussa aina ehdoton inhokkiaine. Tänään aiheena onkin kristinuskon erikoisin yhtälö; 3=1 ja 1=3. Kirkkovuodessa vietämme tänään siis Pyhän Kolminaisuuden päivää. Kolminaisuuden päivä muistuttaa meitä siitä, miten Jumala ilmoittaa itsensä meille kolmessa eri persoonassa; Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
Kolminaisuusoppi on yksi kristinuskon keskeisimpiä oppeja. Se on opinkappale, jota muotoiltiin eri kirkolliskokouksissa noin sadan vuoden ajan. Jumalan olemusta ei voi silti täysin tyhjentävästi ymmärtää tai selittää. Jumalan kolminaisuudelle on aikojen saatossa yritetty kehittää erilaisia vertauskuvia; esimerkiksi jää, vesi ja höyry, jotka ovat saman aineen eri olomuotoja. Jumalan kolminaisuus on myös enemmän kuin teologinen oppi, se on Jumalan tapa olla meitä lähellä.
Jumala ilmoittaa meille itsensä Raamatussa. Raamattu alkaa luomiskertomuksesta. Uuden testamentin evankeliumit kertovat Jeesuksen syntymästä, elämästä ja opetuksista. Viime sunnuntaina kirkkovuodessa vietettiin helluntaita, eli Pyhän Hengen vuodattamisen päivää. Näistä tapahtumista kerrotaan Apostolien teoissa. Jumalan kolme persoonaa esiintyvät siis Luojana, Lunastajana ja Pyhittäjänä. Jumala, Isä, on luonut meidät. Hän on antanut meille Poikansa Jeesuksen pelastajaksi ja vapahtajaksi. Hän on voittanut kuoleman vallan ylösnousemuksensa kautta. Ja Pyhä Henki, jonka Jeesus lupasi opetuslapsilleen ennen taivaaseen astumistaan, vaikuttaa meidän keskellämme ja luo yhteyttä ihmisten välille.
Päivän evankeliumi vie meidät Galilean vuorelle, jossa opetuslapset kohtaavat ylösnousseen Kristuksen. Siellä hän puhuu opetuslapsilleen nämä sanat, jotka tunnetaan myös kaste- ja lähetyskäskynä. Jeesus itse kehotti apostoleja toimittamaan kasteen kolmiyhteisen Jumalan nimeen, ja antoi opetuslapsilleen tehtävän kertoa evankeliumia eteenpäin.
Mitä meidän pitäisi sitten ajatella kaste- ja lähetyskäskystä tänä päivänä? Opetuslapsille annettu tehtävä jatkuu edelleen. Samaiset jakeet on tapana lukea aina kastejumalanpalveluksen yhteydessä (sellaisia pääsin eilenkin toimittamaan kaksin kappalein). Kaste on Jumalan lahja, mutta myös tehtävä. Eräässä kastekaavan rukouksessa todetaankin, että kasteessa Jeesus kutsuu meidät opetuslapsikseen. Meidät on kastettu, kutsuttu ja lähetetty.
Kaste- ja lähetyskäsky päättyy lupaukseen: "Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." Meidän ei tarvitse toteuttaa tehtäväämme yksin, vaan Jumala on meidän rinnallamme.
Jumalan kolminaisuudesta muistuttaa myös apostolinen uskontunnustus, jonka saamme tänäänkin yhteen ääneen lausua näin sanoen...
Trefaldighetsdagn, 2.årgång
Matteusevangeliet kapitel 28, vers 16-20
De elva lärjungarna begav sig till Galileen, till det berg dit Jesus hade befallt dem att gå.
När de fick se honom där föll de ner och hyllade honom, men några tvivlade.
Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn
och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”
Jag har aldrig varit särskilt bra på matematik – Det var den andra ämne i skolan som jag hatade lika mycket som sport. Och idag är temat kanske kristendomens märkligaste ekvation: 3 = 1 och 1 = 3. I kyrkoåret firar vi idag den Heliga Trefaldighets dag. Trefaldighetssöndagen påminner oss om hur Gud uppenbarar sig för oss i tre olika personer: Fadern, Sonen och den Helige Ande.
Treenighetsläran är en av kristendomens mest centrala läror. Den formulerades under flera kyrkomöten under ungefär ett århundrade. Men Guds väsen kan ändå aldrig fullt ut förstås eller förklaras. Genom tiderna har man försökt beskriva treenigheten med olika bilder – till exempel is, vatten och ånga, som är olika former av samma ämne. Men Guds treenighet är mer än en teologisk lära – det är Guds sätt att vara nära oss.
Gud uppenbarar sig för oss i Bibeln. Bibeln börjar med skapelseberättelsen. Nya testamentets evangelier berättar om Jesu födelse, liv och undervisning. Förra söndagen firade vi pingst – den Helige Andes utgjutelse – som beskrivs i Apostlagärningarna. Guds tre personer framträder alltså som Skapare, Frälsare och Heliggörare. Gud, Fadern, har skapat oss. Han har gett oss sin Son, Jesus, som vår Frälsare och Befriare. Genom sin uppståndelse har han besegrat dödens makt. Och den Helige Ande som Jesus lovade sina lärjungar innan han for upp till himlen, verkar mitt ibland oss och skapar gemenskap mellan människor.
Dagens evangelietext tar oss till ett berg i Galileen, där lärjungarna möter den uppståndne Kristus. Där talar han till dem med de ord som vi känner som dop- och missionsbefallningen. Jesus själv uppmanade apostlarna att döpa i den treenige Gudens namn och gav dem uppdraget att föra evangeliet vidare.
Vad ska vi då tänka om dop- och missionsbefallningen i vår tid? Uppdraget som gavs till lärjungarna fortsätter än idag. Dessa verser läses alltid vid dopgudstjänster (jag fick själv förrätta två sådana igår). Dopet är Guds gåva – men också ett uppdrag. I en av dopbönerna sägs det att Jesus i dopet kallar oss till sina lärjungar. Vi är döpta, kallade och sända.
Helig trefaldighets dag kallas också missionsdagen. Så som lärjungarna sändes ut att leva så har vi också ett uppdrag att leva i världen och delta i Guds arbete för en helad värld. Dop- och missionsbefallningen avslutas med ett löfte: "Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut." Vi behöver inte utföra vårt uppdrag ensamma – Gud är med oss.
Guds treenighet påminns vi också om i den apostoliska trosbekännelsen, som vi idag får bekänna tillsammans med orden...
Kommentit
Lähetä kommentti