Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 6.6.2021

 Jeesus ja Nikodemos

Fariseusten joukossa oli Nikodemos-niminen mies, juutalaisten neuvoston jäsen. 

Hän tuli yöllä Jeesuksen luo ja sanoi: »Rabbi, me tiedämme, että sinä olet Jumalan lähettämä opettaja. Ei kukaan pysty tekemään sellaisia tunnustekoja kuin sinä, ellei Jumala ole hänen kanssaan.» Jeesus vastasi hänelle: »Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa.» Nikodemos kysyi: »Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?»

Jeesus vastasi: »Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: ’Teidän täytyy syntyä uudesti.’ Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita.»

(Joh.3:1-8)


Jeesus oli pääsiäisjuhlien aikaan Jerusalemissa. Hän opetti Jumalan valtakunnasta, ja teki monia tunnustekoja. Monet uskoivat häneen. Toisen luvun lopussa kerrotaan, miten Jeesus näki ihmisten sisimpään. 

Myös fariseukset olivat kuunnelleet hänen opetustaan. Yön pimeydessä yksi heistä, Nikodemos, tuli vielä puhumaan Jeesukselle kahden kesken. Hän tunnusti Jeesuksen olevan Rabbi ja Jumalan lähettämä opettaja. Mutta Jeesus ei päästänyt Nikodemusta helpolla. Jeesus puhui usein vertauksin, niin myös tällä kertaa. Nikodemus ymmärsi Jeesuksen sanat vähän liiankin kirjaimellisesti ja kysyi, miten on mahdollista mennä takaisin äitinsä kohtuun? 

Mitä Jeesus sitten tarkoittaa sillä, että meidän tulee syntyä uudestaan vedestä ja hengestä? Mitä tapahtuu silloin kun vanha elämä jää taakse ja synnymme uudelleen? Vesi ja henki muistuttavat kasteen sakramentista. Jeesuksen opetuksessa on vahvasti läsnä sekä maallinen että hengellinen elämä. Vesi, fyysinen elementti kasteen yhteydessä on muistutus Jumala on läsnäolosta jo tässä elämässä. Syntyihän Jeesus itsekin ihmiseksi maan päälle.

Pyhän Hengen toimintaa on usein verrattu virtaavaan veteen tai tuulen huminaan. Jeesus sanoi: Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita. Kasteessa Jumala lahjoittaa meille Pyhän Hengen. Hengen merkitys on juuri liikkeessä jota ei voi vangita, vaan sen täytyy antaa kulkea ja vaikuttaa vapaana. Henki ajaa meidät liikkeelle, kutsuu puolustamaan oikeudenmukaisuutta ja rakastamaan lähimmäisiämme. 

Kristillisellä kasteella on aina myös yhteisöllinen ulottuvuus. Kaste on ikään kuin julkinen merkki kristittyjen yhteyteen kuulumisesta sekä seurakunnalle, että kastettavalle itselleen. Suhde Jumalaan on aina kaksisuuntainen. Yhtä tärkeä kuin suhde Jumalaan on suhde toisiin ihmisiin. Uudestisyntyminen liittyy siis vahvasti sekä elämään täällä maan päällä, että tämän elämän jälkeen. Jeesus kehottaa meitä menemään suorastaan äärimmäisyyksiin ja rakastamaan jopa vihamiehiämme. Tähän kaikkeen emme kykene omin voimin, vaan tarvitsemme siihen henkeä, armoa, anteeksiantoa, puhdistautumista ja uudistumista. Kasteen armo on kuin joessa virtaava vesi joka voi puhdistaa meidät. 

Ihminen ei voi itse synnyttää uskoa. Jumalan olemus on salattu ja saavuttamaton tässä elämässä, mutta Jumalan henki silti vaikuttaa meidän keskellämme. Jumalan valtakunta ei ole vain tuonpuoleisessa elämässä, vaan se on keskellämme jo nyt. Uudestisyntymän kautta voimme kenties aavistaa jotakin iankaikkisesta elämästä jos vain uskallamme antautua Hengen johdettavaksi.  

_________________________________________________________________________________


Johannesevangeliet kapitel 3, vers 1-8

Bland fariseerna fanns en man som hette Nikodemos och var medlem av judarnas råd.

Han kom till Jesus en natt och sade: ”Rabbi, vi vet att det är från Gud du har kommit som lärare. Ingen kan göra sådana tecken som du utan att Gud är med honom.”

Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.”

Nikodemos svarade: ”Hur kan någon födas när han är gammal? Han kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?”

Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike.

Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande.

Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt.

Vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som har fötts av anden.”


Det var judarnas påskfest, och Jesus var också i Jerusalem. Han gjorde många underverk och förkunnade Guds rike, och det var många som trodde på honom. 

Bland folk var också fariseerna. Mitt i natten, en av dem som hette Nikodemos, kom till Jesus och bekände att han är Rabbi, lärare från Gud.  

Men Jesus gör det inte lätt för Nikodemos, och därmed inte heller för oss. Jesus pratade ofta med liknelser, och så gjorde han också nu. Jesus började att lära Nikodemos om hur vi måste födda på nytt för att se Guds rike. Nikodemos förstod Jesu ord lite för bokstavligt. Men vad menar Jesus när han säger att vi måste födda på nytt genom vatten och anden? Vad händer när vi lämnar den gamla människan bakom oss och blir pånyttfött? 

Jesus använder bilden av pånyttfödelse då han talar om en människas väg till Gud. Vi kan se en antydning till kristi dopet när Jesus pratar om vatten och anden. Vatten och anden, den konkret och fysisk och den andlig hör ihop. Jesus själv är Gud som föddes som människa till jorden. 

Den Heliga Anden jämförar man ofta till flytande vatten eller vinden, det kan inte stå stilla. Jesus sade också i dagens evangelium: Vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som har fötts av anden.” Jesus visar oss att Gud inte kan inte infångas eller kontrolleras. Jesus vill också ge samma frihet till oss. I dopet Gud ger oss sitt Heliga Ande som vägledare, och anden hjälper oss att älska våra medmänniskor och mod att försvara rättfärdighet. 

Dopet har alltid också den samhällelig betydelse. Dopet är offentlig tecken för den som ska döpas, samt till hela församling, för att genom dopet vi blir en del av kyrklig gemenskap, som tillsammans utgör Kristi kropp på jorden. Tron på Jesus är i grunden inte bara individualistisk. Jesus uppmanar oss att älska våra medmänniskor, och även våra fiender. Vi kan inte göra allt detta ensam, utan vi behöver Guds nåd, förlåtelse och kärlek som kan förnya oss. 

Tro är en gåva från Gud. Gud kan beskrivas bara med symboler och bildliga uttryck, som ständigt undandrar sig mänsklig kontroll, men vi kan låta Heliga Anden vara vägvisare i våra liv. Vi känner inte vägen, men anden för oss närmare varandra. Guds rike är inte någonting som kommer efter den här livet, utan den är mitt ibland oss redan nu.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Saarna muistimessussa Korkalovaaran kappelissa 27.9.2015

Palmusunnuntain saarna Klosterin kirkossa 24.3.2024

Saarna Klosterin kirkossa/Predikan i Klosters kyrka 2.7.2023