Saarna Rovaniemen kirkossa 8.4.2018
Luuk. 24: 36-49
Yhtäkkiä Jeesus itse
seisoi opetuslastensa keskellä ja sanoi: ”Rauha teille.” He pelästyivät
suunnattomasti, sillä he luulivat näkevänsä aaveen. Mutta Jeesus sanoi heille:
”Miksi te olette noin kauhuissanne? Miksi teidän mieleenne nousee epäilyksiä?
Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani: minä tässä olen, ei kukaan muu.
Koskettakaa minua, nähkää itse. Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin te
näette minussa olevan.” Näin puhuessaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa.
Kuitenkaan he eivät vielä tienneet, mitä uskoa, niin iloissaan ja ihmeissään he
nyt olivat. Silloin Jeesus kysyi: ”Onko teillä täällä mitään syötävää?” He
antoivat hänelle palan paistettua kalaa ja näkivät, kuinka hän otti sen
käteensä ja söi.
Jeesus sanoi heille: ”Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu.” Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset. Hän sanoi heille: ”Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. Te olette tämän todistajat. Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta.”
Jeesus sanoi heille: ”Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu.” Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset. Hän sanoi heille: ”Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. Te olette tämän todistajat. Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta.”
Pääsiäisen jälkeisellä
viikolla on kerrattu Raamatun tapahtumia siitä, miten ylösnoussut Jeesus
ilmestyi opetuslapsilleen eri tilanteissa. Emmauksen tiellä, Tiberiaanjärven
rannalla tai suljettujen ovien takana. Niin kuin päivän virressä laulettiin; ”Läpi lukkojenkin, Herra Jeesus tulla voi,
kuolleista Hän noussut on!”.
Kertomuksia yhdistää se,
että ensin Jeesuksen nähneet pelästyvät tai eivät tunnista häntä. Luukas on
kuitenkin halunnut korostaa erityisesti sitä, että ylösnoussut Jeesus ei ole
vain haamu tai henki, vaan lihaa ja verta. Jeesus oli konkreettisesti läsnä,
puhui, pyysi katsomaan ja koskettamaan hänen käsiään ja jalkojaan.
Mikä olisikaan parempi
todistus hänen todellisesta ruumiillisesta ylösnousemuksestaan kuin yhdessä
aterioiminen? Haamut eivät tarvitse syötävää. Johan se haudassa lojuminen sai
varmastikin vatsan kurnimaan. Kiirastorstaina Jeesus istui opetuslapsineen
pöytään viettääkseen jäähyväisaterian. Silloin samalta vadilta söi hänen
kavaltajansa. Mutta nyt hän istui jälleen samassa pöydässä, yhteisellä
aterialla, murrettiin leipää, syötiin paistettua kalaa. Jeesuksen kuoleman
jälkeen opetuslapset luulivat joutuneensa lopullisesti eroon opettajastaan,
mutta ateriayhteys oli merkki todellisen yhteyden palautumisesta.
Miehen kanssa aika usein väännetään
siitä, pitäisikö syödä yhdessä pöydän ääressä. Varsinkin aamupalan hän söisi
mieluummin sängyssä, jos syö ollenkaan, tai lusikoisi pöperön työpöytänsä
ääressä. Siinä kohtaa meillä sattuu olemaan pieni kulttuuriero. Minä sen sijaan
kattaisin pöydän aamupalallakin salin puolelle ja kutsuisin naapurikin syömään.
Myös yleisemmin meidän kulttuurissamme yhdessä aterioiminen on entistä
harvinaisempaa. Elämä on kiireistä, lounasta syödään jos muistetaan tai
ehditään, sekin nautitaan lennossa take away- annoksena. Sen lisäksi koko
ruokakulttuuri on elänyt muutosvaihetta. Olemme yhä tarkempia sen suhteen mitä
suuhumme pistämme. Tietysti on myös hyvä asia, että kiinnitämme enemmän
huomiota ruoan alkuperään ja valmistusolosuhteisiin, mutta moni asia on enemmän
kontrolloitua ja rajoitettua kuin ennen.
Yhteiseen pöytään
kokoontuminen on nykyään varattu enimmäkseen juhlahetkiin, mutta sellaista
tarvittaisiin enemmän myös arkisen aherruksen keskellä. Kristinuskon
keskeisimpiä ajatuksia on se, että Jeesus on läsnä yhteydessä ja että tämä
toteutuu erityisellä tavalla yhdessä aterioidessa. Se toteutuu tänään
ehtoollisella, mutta erityisesti tämän messun jälkeen kirkkokahveilla. Vieraanvaraisuus
ja jakaminen ovat yhteyttä vahvistavia asioita, jotka tekevät myös Jumalan
läsnäoloa ja tahtoa todeksi. Ruokkimisihme viidellä leivällä ja kahdella
kalalla osoittaa myös sen, miten moninkertainen ilo on jaettu ilo.
Yhdessä aterioiminen on myös
rauhan ja sovinnon ele. Tutussa paimenpsalmin jakeissakin sanotaan; ”Sinä katat
minulle pöydän vihollisteni silmien eteen”. Jos edessä on suuret ja tärkeät
neuvottelut, kokoonnutaan yhteiseen pöytään ratkaisemaan asioita. Myös Jeesus
tervehtii opetuslapsiaan sanomalla ”Rauha teille”, ennen kuin pyytää heiltä
syötävää.
Evankeliumin loppuosa on
samalla Luukkaan lähetyskäsky. Opetuslapset saivat toimia ylösnousseen
todistajina, olivatpa he aluksi kuinka pelokkaita tai epäuskoisia hyvänsä.
Epäileviä Tuomaita ei tuomita. Ehkä juuri siksi, he olivat oikeita henkilöitä
kertomaan evankeliumia eteenpäin. Aterioidessaan yhdessä opetuslapset saivat
voimaa ja vahvistusta omaa tehtäväänsä varten.
Kommentit
Lähetä kommentti