Saarna Gospel-messussa 17.5.2017
Joh. 17: 6-10
6 "Minä olen ilmoittanut sinun nimesi niille
ihmisille, jotka valitsit maailmasta ja annoit minulle. He olivat sinun, ja
sinä uskoit heidät minulle. He ovat ottaneet omakseen sinun sanasi
|
7 ja tietävät nyt, että kaikki, minkä olet minulle
antanut, on tullut sinulta.
|
8 Kaiken sen, minkä olet puhuttavakseni antanut, minä olen
puhunut heille, ja he ovat ottaneet puheeni vastaan. Nyt he tietävät, että
minä olen tullut sinun luotasi, ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
|
9 "Minä rukoilen heidän puolestaan. Maailman puolesta
minä en rukoile, vaan niiden, jotka sinä olet minulle antanut, koska he
kuuluvat sinulle.
|
10 Kaikki, mikä on minun, on sinun, ja mikä on sinun, on
minun, ja minun kirkkauteni on tullut julki heissä.
|
Tämän päivän evankeliumissa
tasapainoillaan maan ja taivaan välillä. Päivän otsikkona on taivaan
kansalaisena maailmassa. Koko Johanneksen evankeliumin läpi käydään
vuoropuhelua maailman kanssa. Yksi tutuimpia jakeita lienee
pienoisevankeliumiksikin kutsuttu Joh.3:16 ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että
antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi
kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” Maailmaa kuvaava kreikan kielen sana ”kosmos” on
monisävyinen. Toisaalta Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi
ainoan poikansa. Toisaalta nyt Jeesus erikseen korostaa, että maailman puolesta
hän ei rukoile. ”Kosmos” tarkoittaa maallista maailmanjärjestystä, vastakohtaa
Jumalan valtakunnan todellisuudelle. Toisaalta täytyy muistaa, että maailma,
luomakunta, on myös Jumalan lahjaa. Meille ihmisille on annettu tehtävä
viljellä ja varjella ja pitää huolta maailmastamme.
Ensilukemalta evankeliumin sävy tuntui ulossulkevalta. Ketkä
ovat nuo, jotka Jumala on antanut? Kuulunko valittuun kansaan? Kansalaisuus ja kaksoiskansalaisuus
herättävät tänä päivänä monenlaisia ajatuksia. Kysellään, kenellä on oikeus
kansalaisuuteen. Mitkä ovat kansalaisten oikeudet ja toisaalta velvollisuudet? Kansalaisuus,
oli se sitten minkä maan hyvänsä, on yleensä hyvin tärkeä osa ihmisen
identiteettiä. Varmasti Jeesuksen seuraaminen, josta seurasi ”taivaan
kansalaisuus” oli myös tärkeä osa opetuslasten identiteettiä.
Yksi asia, minkä toivoisin oman sukupolveni oppivan
edelliseltä, on usko siihen, että asioihin voi ja pitää vaikuttaa. Elämme
aikana, jolloin eteemme maalataan uhkakuvia, ja tuntuu että varsinkin nuoret
ihmiset alistuvat niihin voimattomina ja hampaattomina. Varaudumme ja
varustaudumme, meille esitetään toimenpiteitä ja päätöksiä, joita pidetään
”välttämättöminä”. Puhutaan ekokatastrofista ja ilmastonmuutoksesta,
aseellisista konflikteista jotka voisivat jopa kärjistyä kolmanteen
maailmansotaan, Suomessa päättäjät ovat huolissaan alenevasta syntyvyydestä,
kun nuoret aikuiset eivät halua tuottaa jälkeläisiä maailmaan joka kulkee
vääjäämättä kohti tuhoa. Nämä kaikki asiat täytyy toki ottaa vakavasti, mutta uskommeko
liian helposti sen, että ei ole vaihtoehtoa? Masennus ja yleinen pahoinvointi
lisääntyvät vaihtoehdottomuuden kulttuurissa, jossa heikommat jäävät jalkoihin,
kun jokainen yrittää vain taistella omasta henkiinjäämisestään. Kun tosiasiat
on tiedostanut, maailmanlopun sijaan voisimme keskustella siitä, mitä asioille
voisi tehdä. Siksi Jumalan kansan
kansalaisvelvollisuus myös maan päällä on tärkeä. Meillä on vastuu luomakunnasta
ja ihmisistä.
Viime viikolla saimme suru-uutisen siitä, että tasavallan
presidentti Mauno Koivisto on kutsuttu tästä ajasta ikuisuuteen. Lukiessani
uutisia aiheesta, eräs sitaatti hänen puheestaan oli erityisen pysäyttävä: ”Yleensä
elämässä on viisasta luottaa siihen, että kaikki menee hyvin. Yleensä se
kannattaa siinäkin tapauksessa, ettei siihen edes uskoisi. Sillä usein on
käynyt niin, että uhkakuvat alkavat toteutua juuri sen takia, että niihin
varaudutaan.”
Myös opetuslapsia odottivat suuret uhkakuvat. Heidän rakas
mestarinsa ja opettajansa surmattaisiin pääsiäisjuhlien aikaan. Opetuslapset
miettivät varmasti kohtaloaan ja tulevaisuuttaan. Moni ehkä pelkäsi joutuvansa
pilkan kohteeksi tai jopa tapetuksi. Mutta Jeesus halusi lohduttaa ja rohkaista
meitä. Päivän evankeliumikatkelma on ote Johanneksen evankeliumin
loppupuolelta, Jeesuksen jäähyväisrukouksesta, jota on kutsuttu
korkealentoisesti myös Jeesuksen ylimmäispapilliseksi rukoukseksi. Se on
toisaalta hyvin henkilökohtaista puhetta opetuslapsille, mutta toisaalta
ajatusta voi laajentaa tarkoittamaan jokaista Kristukseen kastettua, jokaista
joka seuraa Jeesusta. Kasteessa meidät on kutsuttu taivaan kansalaisiksi.
Jäähyväisrukouksen sanoissa voimme aavistaa jo lupauksen tulevasta helluntaista
ja Pyhästä Hengestä, jonka kautta saamme rohkaisua ja vahvistusta.
Vaikka Jeesuksen oli tullut aika siirtyä takaisin isän luo,
hän antoi lupauksen siitä, että Jumalan läsnäolo tässä maailmassa ei lakkaa.
Tänä päivänä puhutaan paljon kirkon olemuksesta. Mikä on kirkon oikeutus ja
tehtävä, mitä saa sanoa? Vastikään pidetyn kirkolliskokouksen avajaispuheessa
Arkkipiispa puhui siitä, miten Jumalan poissaolo tuntuu näyttäytyvän meille
kauhistuttavalla tavalla, miten vuoropuhelu Jumalan kanssa on vaarassa katketa.
Arkkipiispa halusi puheessaan muistuttaa, miksi kirkkomme on olemassa. Se on
olemassa juuri muistuttaakseen Jumalan läsnäolosta tässä maailmassa. Jumala
toimii meidän keskellämme vielä tänäänkin ja olemme vuoropuhelussa hänen
kanssaan. Juuri siksi meillä on tehtävä julistaa evankeliumia, ja toimia
Jumalan käsinä tässä maailmassa, taivaskaipuumme ei saa vaientaa maan
hiljaisten ääntä.
Tänään meitä kehotetaan päivän psalmin sanoin laulamaan
Herralle uusi laulu! Tehkäämme se rohkein mielin ja kevyellä sydämellä Jumalaan
luottaen. Saamme laulaa ja ylistää yhdessä koko luomakunnan kanssa hänen
ihmeellisiä tekojaan. Saamme tänäänkin todistaa Jumalan läsnäoloa, kun nyt nousemme
yhdessä tunnustamaan kristillisen uskomme näin sanoen…
Kommentit
Lähetä kommentti