Vappusaarna Rovaniemen kirkossa 1.5.2016
Joh.
16: 23-33
Jeesus
sanoi opetuslapsilleen:
”Totisesti, totisesti: mitä ikinä te
pyydätte Isältä minun nimessäni, sen hän antaa teille. Tähän asti te ette ole
pyytäneet mitään minun nimessäni. Pyytäkää, niin te saatte, ja teidän ilonne on
täydellinen.
Olen puhunut tästä teille vertauksin. Tulee
aika, jolloin en enää käytä vertauksia vaan kerron teille avoimesti kaiken
Isästä. Sinä päivänä te esitätte pyyntönne minun nimessäni, enkä minä enää
sano, että käännyn Isän puoleen teitä auttaakseni. Rakastaahan Isä itse teitä,
koska te olette rakastaneet minua ja uskoneet, että olen tullut Jumalan luota.
Isän luota minä olen lähtenyt ja tullut tähän maailmaan, ja nyt minä jätän
maailman ja menen takaisin Isän luo.”
Opetuslapset sanoivat: ”Nyt sinä puhut selvin
sanoin, et enää vertauksin. Me ymmärrämme nyt, että sinä tiedät kaiken eikä
sinun tarvitse odottaa, että joku kysyy. Siksi me uskomme, että olet tullut
Jumalan luota.”
”Nyt te kyllä uskotte”, sanoi Jeesus.
”Tulee aika - ja se on jo nyt - jolloin te joudutte hajalle, kuka minnekin, ja
jätätte minut yksin. Yksin en silti jää, sillä Isä on minun kanssani. Olen
puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette
ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman.”
Tämän sunnuntain aiheena on ”Rogate”
(= anokaa, rukoilkaa) Rukoussunnuntain latinankielinen nimi tulee
rukouskulkueista, joita Roomassa järjestettiin 300-luvulta alkaen. Ne
korvasivat keväisin pelloille suuntautuneet pakanalliset kulkueet. Aloitimme
tämän messun ristikulkueella, joka onkin yksi muoto rukouskulkueesta.
Kulkueperinne on vielä näkyvämpi itäisessä naapurikirkossamme ortodokseilla. Ristikulkue
ei ole ainoastaan näytös, vaan nimenomaan viesti näkymättömään maailmaan.
Erilaiset kulkueet ovat vanha keksintö muussakin kuin kristillisessä
merkityksessä. Samoihin aikoihin kaupungintalolla järjestäytyy juuri
vappumarssi.
Rukoussunnuntain tekstit puhuvat
siitä, mitä rukoileminen on ja mitä lupauksia siihen sisältyy. Teksteissä
kerrotaan myös Kristuksesta suurena esirukoilijana ja rukoilemisen opettajana. Mitä on rukous, ja miten osaamme rukoilla
oikein? Tutuimpia rukoustapoja lienevät perinteinen lausuttu rukous, hiljainen
rukoushuokaus ja laulettu rukous. Yksi muoto on juuri liikekielinen rukous.
Maaliskuussa opiskelin kristillisen kasvatuksen pastoraalikurssilla
Järvenpäässä. Kävimme viikon aikana läpi paljon erilaisia menetelmiä, yhtenä
niistä peripateettinen menetelmä, joka pohjautuu antiikin ajan Aristoteleen
koulukuntaan. Se tarkoittaa yksinkertaisesti kävelemistä. Tarina kertoo, että
istumisen sijaan Aristoteles käveleskeli ympäri käytäviä keskustellessaan
oppilaiden kanssa. On syytä uskoa, että mieli ja keho ovat tekemisissä
toistensa kanssa. Kävellessä ajatuskin virtaa paremmin. Muutenkin tämä aika on sellainen, että ihmiset ovat liikkeellä. On tarve kokoontua yhteen fyysisesti sometuksen sijaan.
Sitten on laulettua rukousta.
Laulettua rukousta on liturgia, eli vuorolaulu. Laulettua rukousta ovat myös
virret. Laulettu sana voi tiivistää voimakkaita tunteita ja ajankohtaisiakin
asioita, viesti on vahvempi laulettuna kuin puhuttuna. Laululla on myös
yhdistävä ja yhteisöllinen voima joka voi yltää sukupolvienkin yli. Laulamme
seuraavaksi virren vanhasta virsikirjasta. Sen sanat on jaettu teille sinne
virsikirjan väliin. Tämä virsi löytyi vuoden -38 virsikirjasta numerolla 440.
Vuoden -86 virsikirjaan sitä ei otettu jostakin syystä mukaan.
”Jo
vääryys vallan saapi, se huutaa taivaaseen. Se turmaa ennustaapi, vie kansat
kurjuuteen. Ken Herran oikeutta nyt täällä julistaa, ja ken vanhurskautta nyt
tahtois puolustaa?
Nyt
viekas vilppi täällä on noussut kunniaan. On valhe vallan päällä ja vääryys
voimassaan. Ei kuulla kurjan ääntä, ja köyhää sorretaan, ja lainkin rikkaat
vääntää vääryyttä puoltamaan.
Kas
köyhän leivän syövät nuo jumalattomat. He viatonta lyövät ja häntä vainoovat.
He kurjaa ahdistaapi kuin käärme kiukussa. Korvansa tukkeaapi tuon raukan
huudoilta.
He
armotonna vievät osuudet orpojen. He söivät lesken leivät, on Herra nähnyt sen.
Hän vanhurskaasti kostaa vääryydentekijät, rankaisee ansiosta nuo viekkaat
ryöstäjät.
Vaan
voitonpäivän kerran vaivaiset näkevät, vanhurskaus kun Herran lyö väärät,
väkevät. Oi Herra, voimas näytä, kansaasi armahda ja hurskaan pyynnöt täytä ja
päästä vaivasta.”
Kyseinen virsi on jo saanut
enemmänkin poliittisia sävyjä, kun Jyväskylässä opiskelijat lauloivat tätä
pääministeri Sipilälle. On sääli, että virsi ei löytänyt tietään vuoden 1986
nykyiseen virsikirjaan, sillä sanathan ovat ikävä kyllä ajankohtaisemmat kuin
koskaan.
Palataanpa vielä hetkeksi päivän
evankeliumin loppujakeisiin. ”Nyt
te kyllä uskotte”, sanoi Jeesus. ”Tulee aika - ja se on jo nyt - jolloin te
joudutte hajalle, kuka minnekin, ja jätätte minut yksin. Yksin en silti jää,
sillä Isä on minun kanssani. Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi
minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen
voittanut maailman.” Nämä jakeet yhdistyvät mielessäni Tuomiosunnuntain
evankeliumitekstiin. ”Herra, milloin me
näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme
sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut
luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai
vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Kuningas vastaa heille: ’Totisesti:
kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te
olette tehneet minulle.” Ja samoin Jeesus vastaa toisille, totisesti,
kaiken minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä
veljistäni… Aina kun olemme jättäneet auttamatta lähimmäisiämme, olemme jättäneet
Jeesuksen yksin. Olemme joutuneet hajalle. Meillä yksittäisenä seurakuntana ja
maailman kaikilla kristityillä on vielä tekemistä siinä, että olisimme yksi
ruumis Kristuksessa.
Ensi vuonna vietämme reformaation 500-vuotis
merkkivuotta. Aika ajoin kirkkoa on ravisteltu, kun se on meinannut kavuta
liiaksi vallan kahvaan oman sanomansa kustannuksella. Meidän täytyy muistaa
myös oma historiamme kirkkona, ja kritisoida yhteiskunnallisia toimia, silloin
kun se on aiheellista, vaikka se aiheuttaisi yleistä pahennusta. Vähävaraisten,
sairaiden, eläkeläisten ja työttömien tukia ja oikeuksia poljetaan niin paljon
kuin ehditään. Kaikkea voidaan perustella talouden kasvun vaarantumisella.
Mutta miten käykään henkisen kasvun ja hyvinvoinnin? Yhteiskuntakritiikin lisäksi kirkon on oltava
kriittinen itseään kohtaan. Onko seurakunta vain hyväosaisten puuhastelukerho,
vai onko meillä sijaa majatalossa myös kaikkein kurjimmille? Miten me kohtaamme
epämiellyttäviä, syrjäytyneitä ja haisevia ihmisiä… Ovatko he tervetulleita
saman katon alle? Ovatko he veljiä ja sisaria vai diakoniatoimiston asiakkaita?
Viime sunnuntain tekstit puhuivat
siitä, mitä on elää taivaan kansalaisena maailmassa. Täällä voimme olla monin
tavoin ahtaalla. Virren sanat toistavat ihmisten tuntoja myös tästä ajasta,
vaikka virsi on kirjoitettu alun perin ja 1600-luvun lopulla. Psalmin 58
pohjalta. Kovin paljon ei ole muuttunut. Ihmisiä vainotaan kansallisuuden,
ideologian, uskonnon vuoksi, ja nöyryytetään sosiaalisen asemansa vuoksi.
Kristittyjen tärkein opetus on:
rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi. Vallitsevassa
yhteiskunnassa meille uskotellaan, että pärjääminen on itsestä kiinni. Toisista
huolehtiminen voi olla paheksuttavaa. Kristityillä on myös yhteisöllinen vastuu
huolehtia heikoimmista.
Voimme muistaa lähimmäisiämme
esirukouksen kautta. Rukouksin voimme joka päivä kiittää elämämme hyvistä
asioista, mutta meillä on myös lupa pyytää Jumalaa avuksi. Kuitenkin täytyy
muistaa se, että rukous ei ole keino siirtää vastuuta eteenpäin. Emme voi
välttämättä jättää asiaa sikseen, kun olemme lausunut rukouksen jonkun
puolesta. Rukous voi vahvistaa meitä auttamaan lähimmäisiämme konkreettisella
tavalla. Ruokkien, vaatettaen, hoivaten tai vain olemalla läsnä. Joka antaa,
saa itse moninkertaisena takaisin. Myös Jeesus itse on suuri esirukoilija ja
rukoilee meidän puolestamme, että saisimme tähän tehtäväämme voimaa.
Niin kuin
evankeliumikin kehottaa, olkaa rohkeat! On mahdollista löytää rauha myös
kaaoksen keskeltä.
Kommentit
Lähetä kommentti