Saarna Korkalovaaran kappelissa 15.3.2015
Joh. 6: 48-58 Jeesus sanoi: "Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät
autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. Mutta tämä leipä tulee
taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole. Minä olen tämä elävä leipä, joka on
tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka
minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää. "Tästä
sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan:
"Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?" Jeesus
sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja
juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. Mutta sillä, joka syö minun lihani ja
juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. Joka syö
minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. Isä,
joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa
minulta elämän se, joka minua syö. Tämä on se leipä, joka on tullut alas
taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat
kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti."
Paastonaikamme on noin puolessa
välissä, 4.sunnuntai paastonajasta on toiselta nimeltään myös ”leipäsunnuntai”.
Mutta miksi leipäsunnuntai keskellä paastonaikaa? Vaikka paastoaisimme ja
luopuisimme joko ylimääräisestä ruoasta tai tekemisestä, tarvitsemme matkan
varrella myös hengellistä ravintoa.
Samoin kuin edellisen sunnuntain
teksteissä nousee jälleen juutalaisten oppineiden kysymys: ”Kuka tuo mies
oikein on? Kuka hän oikein luulee olevansa? Miten hän voi antaa ruumiinsa
meidän syötäväksemme?”. Nykypäivän lukijan on helppo nähdä yhtymäkohta
ehtoollisen asettamiseen. Mutta Jeesuksen aikalaiset jotka kuulivat nämä sanat,
olivat ymmärrettävästi hämmästyksissään. Kuulostaahan lihan syöminen ja veren
juominen itsessään aika brutaalilta. Ymmärtääksemme paremmin evankeliumin
sanomaa, meidän on katsottava kertomuksen aikaisempia tapahtumia. Aikaisemmin
Jeesus oli suorittanut ehkä kuuluisimman ruokkimisihmeensä viidellä leivällä ja
kahdella kalalla. Leipä on vahva vertauskuva. Leipä ja vilja ovat maailmassa
yksi tärkeimpiä ravinnon lähteitä. Ja fyysistä mahanpohjassa tuntuvaa nälkää
nähdään silti edelleen, leipäjonot pitenevät vuosi vuodelta ja monessa paikassa
eletään niukkuuden ja puutteen alaisena.
Nälkäinen kansanjoukko seurasi
Jeesusta ja Jeesus antoi ihmisten syödä vatsansa täyteen. Mutta hän tiesi, että
ihmisen tulee leipää syötyään aina uudelleen nälkä. Sen sijaan Jeesus sanoi:
”Minä olen elämän leipä”. Jo Johanneksen evankeliumin alkujakeista voimme
lukea, että sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme.
Ajattelinkin, että voisimme
tänään viivähtää hetken katekismuksen äärellä. Isossa katekismuksessaLuther
kutsuu ehtoollista ”alttarin sakramentiksi”. Ehtoollinen on yhteyden ateria. ”Joka
syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. ”
Ehtoollisesta opetetaan, että se on leipää ja viiniä, mutta kun sana liittyy
aineeseen, syntyy sakramentti. Sana erottaa ehtoollisen tavallisesta leivästä
ja viinistä joita nautimme ravinnoksi. Luther opettaa, että ehtoollisen avain
on syntien anteeksiantamisessa. Ehtoollisen asetussanoissa todetaan: ”teidän
edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksi antamiseksi”. Ehtoollisessa
saamme toistuvasti kokea todeksi Jumalan lahjoittaman vanhurskauttamisen.
Ehtoollinen on tarkoitettu vahvistamaan uskoa. Siksi voimme kutsua ehtoollista
hengelliseksi ravinnoksi. Edelleen Luther opettaa, että ehtoollisen on
kelvollinen ottamaan vastaan, kun uskoo nuo sanat, teidän edestänne annettu… Kuulemme
yhä uudelleen nuo sanat ehtoollisen asetussanoissa. Vaikka mm. Luther
syvällisesti opettaa ehtoollisen merkityksestä, siihen liittyy aina mysteeri.
Emme voi täysin ymmärtää mitä ehtoollisessa tapahtuu. Siksi meidän täytyy ottaa
se vastaan uskoen.
Tullakseen ehtoolliselle ei siis
tarvitse tai voikaan olla täydellinen, tai tarpeeksi hurskas. Kutsuihan
Jeesuskin kanssaan aterioimaan syntiset, huijarit, huonoa elämää viettäneet ja
yhteiskunnan halveksitut. Jeesuksen ajan yhteiskunnassa ateriayhteys oli hyvin
merkittävä. Ihmisestä kertoi paljon se, kenen kanssa hän aterioi. Saamme
tänäänkin kokoontua yhdessä ehtoollista. Alttarille, eli ruokapöytään,
yhteiselle aterialle. Alttarilla yhdessä polvistuneena olemme kaikki saman
arvoisia, samalla viivalla. Kaikki yhtälailla kutsuttuja.
Ruokkimisihme kertomuksen ydin
oli poika, joka toi Jeesukselle nuo viisi leipää ja kaksi kalaa. Hän halusi
jakaa omastaan. Ehtoollisen sakramentti voi opettaa myös meitä jakamaan
omastamme. Voimme paitsi konkreettisesti jakaa omat eväämme, mutta voimme myös
jakaa toisten kanssa esimerkiksi aikaa, ajatuksia tai huolenpitoa, iloja tai
suruja. Samalla kun tulemme itse ravituiksi, voimme jakaa ilon muiden kanssa.
Kun tänäänkin kuulette kutsun ”tulkaa minun tyköni kaikki te työn ja kuormien
uuvuttamat, minä annan teille levon, tulkaa sillä kaikki on valmista”, niin
tulkaa kaikki!
Kommentit
Lähetä kommentti